شناسه خبر:73606
1402/6/22 12:11:30

سخنگوی دادگستری کل استان همدان گفت: به دنبال دستور بررسی فوری وضعیت سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد از سوی رئیس قوه قضائیه، هفت هزار تُن نهاده دامی موجود در این محل تعیین تکلیف شد.

سیدهادی مصطفوی روز سه‌شنبه اظهار کرد: حدود 13 هزار تُن نهاده دامی و ذرت در سیلویی واقع در اسدآباد نگهداری می‌شد که بخشی از آن در معرض آلودگی قرار گرفته بود و بخش سالمش پس از بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم، منتقل شد.

وی اضافه کرد: یازدهم شهریورماه امسال رئیس قوه قضائیه در تماس تلفنی با رئیس دادگستری استان همدان دستور بررسی فوری وضعیت سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد را صادر کرد.

سخنگوی دادگستری کل استان همدان بیان کرد: بنابراین بعد از بازدید از سیلو و بررسی‌های صورت‌گرفته، نسبت به ترخیص کالا از این سیلو و انتقال آن به استان گلستان اقدام لازم صورت گرفت تا در اختیار یکی از واحدهای بزرگ تولیدکننده کالاهای اساسی قرار بگیرد.

مصطفوی با بیان اینکه کار انتقال این نهاده‌های دامی با هدف مصرف آن‌ها در بخش دام و طیور انجام شد، اظهار کرد: فرآوری این میزان نهاده دامی نیازمند ظرفیت بالایی بود که این ظرفیت در همدان وجود نداشت.

وی ادامه داد: همچنین بنای تقسیم‌بندی و توزیع نهاده‌های دامی دپوشده در بخش‌های مختلف نبود؛ بنابراین مقرر شد به‌صورت یک‌جا در اختیار یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید کالاهای اساسی در گلستان قرار گیرد.

این مقام قضائی تأکید کرد: باید فرآیند اداری و اجرایی برای بهره‌گیری از نهاده‌های دامی تسهیل، تسریع و اصلاح شود تا شاهد این‌قبیل اتفاقات و از بین رفتن نهاده‌های دامی و ذرت در سیلو‌ها نباشیم.

به دنبال دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر صیانت از حقوق عامه و حفظ بیت‌المال به‌ویژه جلوگیری از تضییع و فساد نهاده‌های دامی ذخیره‌شده، رئیس کل دادگستری استان همدان از سیلوهای واقع در شهرستان اسدآباد بازدید کرد و گفت: مقدار زیادی نهاده دامی و ذرت در این سیلو نگهداری می‌شود که بخشی از آن در معرض آلودگی و غیر قابل استفاده شدن قرار دارد و بخشی از آن نیز آلوده شده و باید اقدامات لازم برای تغییر وضعیت و نگهداری آن انجام شود.

محمدرضا عدالتخواه تصریح کرد: در این سیلو از شهریورماه سال گذشته 23 هزار تُن نهاده دامی ذخیره شده بود که 10 هزار تُن آن توزیع شد و 13 هزار تُن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد. به‌دلیل طولانی شدن فرآیند تحویل این نهاده‌ها که عمدتاً هم مسئولیت آن برعهده نهادهای خارج از استان ازجمله شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار می‌شود، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشده است. طبق مقررات برای توزیع نهاده‌ها باید کار ثبت سفارش انجام و اعلام شود که با این شرایط عملاً اختیارات از استان‌ها سلب شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان در رابطه با میزان خسارت وارده به بیت‌المال گفت: باید برای برآورد میزان خسارت آزمایش‌های لازم انجام شود، برای بررسی وضعیت نهاده‌ها دستور ویژه صادر و نماینده ویژه تعیین شده تا همه اسناد بررسی و مشخص شود آیا استان به‌موقع گزارش وضعیت نهاده‌ها را به مرکز اعلام کرده یا خیر، تا میزان قصور و تقصیر مسئولان استانی نیز مشخص شود که برای این منظور اسناد و مدارک درحال بررسی هستند.

عدالتخواه اضافه کرد: در برخی نقاط نهاده‌های دامی ذخیره‌سازی‌شده درحال آلوده شدن هستند که این یک تهدید برای سلامت مردم محسوب می‌شود. بسیاری از نهاده‌ها با ارز دولتی و یارانه وارد شده‌اند و باید تدبیری اندیشیده شود که به‌سرعت ترخیص و توزیع شوند؛ به‌عنوان مثال می‌تواند در قِبال بدهی به تولیدکنندگان، نهاده دامی داده شود.

وی همچنین گفت: براساس اعلام مدیر امور پشتیبانی دام استان یکی از علت‌های فساد ذرت‌ها طولانی بودن مسیر فرآیند بازرسی و تأیید محصول توسط دستگاه‌های ذی‌ربط است که گاهی این فرآیند پنج تا 6 ماه در بندر شهیدرجایی به طول می‌انجامد و ضرورت دارد در این زمینه بازنگری انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: همچنین براساس اعلام شرکت امور دام، مدیران پشتیبانی امور دام در استان‌ها اختیار توزیع نهاده‌های دامی ذخیره‌شده در استان را ندارند و توزیع نهاده‌ها به‌صورت متمرکز با تصمیم وزارتخانه مربوطه و دستورالعمل ابلاغی از شرکت پشتیبانی امور دام کشور و ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود.

عدالتخواه اظهار کرد: براساس اعلام مدیر امور پشتیبانی امور دام استان، فرآیند معیوب ذخیره‌سازی و توزیع ذرت به‌عنوان نهاده دامی در تعدادی از استان‌های دیگر علاوه‌بر همدان به همین روش درحال انجام است و وضعیت نهاده‌های دامی در این استان‌ها مشابه استان همدان بوده که پیش‌بینی می‌شود برخی انبارهای ذرت در معرض آلودگی قرار داشته باشند که ضرورت دارد در مورد آن‌ها اقدام فوری انجام شود تا از ضرر بیت‌المال جلوگیری شود.

 

شناسه خبر 73606