شناسه خبر:73633
1402/6/26 11:33:44

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، زمین به‌تازگی گرمترین دوره سه ماهه را در تاریخ خود تجربه کرده است و این داده‌ها تصویر نگران‌کننده‌ای از تغییر آب و هوای سیاره ارائه می‌دهد.

به نقل از ارث، داده‌ها نشان می‌دهند که دمای سطح دریاها برای سه ماه متوالی به اوج بی‌سابقه‌ای رسیده است. علاوه بر این، وسعت یخ دریای قطب جنوب در این دوره از سال در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

ماه آگوست به تنهایی چندین پرچم قرمز را نشان داده. مجموعه داده‌های سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک تایید کرد که این ماه گرمترین آگوست ثبت شده و با اختلاف زیاد و دومین ماه گرم پس از جولای 2023 بود.

برای در نظر گرفتن شرایط امسال، دوره ژانویه تا آگوست به‌عنوان دومین دوره گرم رکورد ثبت شده که تنها در سال 2016 از آن فراتر رفته است.

آنچه ما مشاهده می‌کنیم، نه‌تنها موارد جدید بلکه تداوم این شرایط رکوردشکنی و تأثیراتی است که بر مردم و سیاره زمین می‌گذارد و پیامد روشنی از گرم‌ شدن سیستم آب و هوایی است.

شاید هشداردهنده‌ترین مورد درباره افزایش دمای جهانی سطح دریاهاست؛ در این گزارش آمده است که آگوست شاهد بالاترین میانگین ماهانه دمای سطح دریا نسبت به تمام ماه‌ها با 20.98 درجه سانتی‌گراد بود.

به‌طور شگفت انگیزی، دمای هوا در ماه آگوست از رکورد قبلی که در مارس 2016 ثبت شده بود، در هر روز از ماه فراتر رفت.

بر اساس یافته‌های محققان، 98 درصد احتمال دارد که یکی از پنج سال آینده گرمترین سال‌هایی باشد که تاکنون ثبت شده است. علاوه بر این، 66 درصد احتمال دارد که دمای هوا به‌طور موقت از 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین 1850 تا1900 در نیم دهه آینده افزایش یابد.

شناسه خبر 73633