شناسه خبر:73819
1402/7/3 09:30:39

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی سنندج گفت: بازگشایی بازارچه‌های مرزی کردستان به نفع مردم مرزنشین منطقه است و بی‌شک بهره‌مندی این قشر از منفعت بازارچه‌ها مستلزم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی است.

فرهاد سهرابی روز پنجشنبه با اشاره به اینکه بازگشایی بازارچه‌های مرزی گام مؤثری در اقتصاد منطقه است، اظهار کرد: امید می‌رود این اقدام اثرگذار در استان تداوم داشته باشد و همه بازارچه‌های مرزی فعال شوند.وی رکود بازار در شهرهای مرزی استان را ازجمله مهم‌ترین نتایج تعطیلی بازارچه‌های مرزی در 6 سال اخیر خواند و بیان کرد: بسیاری از نهادها و ادارات همچون شهرداری‌ها که در ایجاد زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی سرمایه‌گذاری کرده بودند و همچنین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با بسته شدن بازارچه‌ها متضرر شدند.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج ادامه داد: بعد از تعطیلی بازارچه‌های استان کالاها از مبادی دیگر همچون مرزهای جنوب کشور وارد استان می‌شد که هزینه‌های زیادی بابت حمل و نقل آن به تجار و در نهایت مصرف‌کنندگان وارد می‌کرد.

*بازگشت رونق به بازار شهرهای مرزی کردستان

سهرابی بیان کرد: امید می‌رود با بازگشایی مجدد بازارچه‌های مرزی رونق به بازار شهرهای مرزی هم چون اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 بازگردد.

وی بازگشایی بازارچه‌های مرزی را به نفع مرزنشنیان دانست و اظهار کرد: با بازگشایی بازارچه‌ها و معابر مرزی مرزنشینان می‌توانند از امتیاز تعرفه سود بازرگانی بهره‌مند شوند که این مهم مستلزم آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی این قشر است.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی سنندج ادامه داد: برخی از مرزنشینان به‌دلیل عدم اطلاع و آگاهی کافی بسادگی از امتیاز کارت بازرگانی خود می‌گذرند و براحتی آنرا در اختیار تاجران غیربومی قرار می‌دهند بنابراین برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط امری ضروری است.

سهرابی یادآور شد: بازگشایی بازارچه‌های مرزی برای ترغیب مردم و ایجاد اشتغال به تنهایی کافی نیست و باید میزان حجم و نوع اقلامی که مجوز واردات آن‌ها داده می‌شود به گونه‌ای انتخاب شود که دارای بازار مطلوب و درآمد کافی برای مرزنشینان داشته باشد.

وی اظهار کرد: بی‌شک بازگشایی بازارچه‌های مرزی اگر به‌صورت اصولی و صحیح انجام شود موجب کاهش و حتی حذف کولبری و ممانعت از قاچاق در منطقه خواهد شد.

 

شناسه خبر 73819