شناسه خبر:73901
1402/7/4 11:14:05

سپهرغرب، گروه ورزشی: مریم بربط جودوکار همدانی و تنها ملی‌پوش کشورمان در شرایطی که به‌هیچ‌عنوان تصور نمی‌کرد وداع زودهنگام از بازی‌های آسیایی هانگژو چین داشته باشد، با شکست مقابل حریفان قدرتمند خود، از دور رقابت‌ها حذف شد.

بربط تنها جودوکار انتخاب‌شده از سوی فدراسیون جودو کشورمان در بخش بانوان برای اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو چین بود و رؤیای تاریخ‌سازی برای جودو کشورمان در این رویداد مهم با کسب نشان را داشت که البته نتوانست توفیقی داشته باشد.

او پس از ماه‌ها دوری از میادین رسمی به جهت تعلیق فدراسیون جودو کشورمان و نبود حریف تمرینی مناسب در داخل کشور، نتوانست آن‌طور که باید در سطح کیفی بالا راهی بازی‌های آسیایی شود.

پیش از این، جودوکار همدانی وزن منفی 70 کیلوگرم تیم ملی کشورمان با کسب نشان نقره رقابت‌های قهرمانی آسیا و اقیانوسیه 2019، نخستین بانوی جودوکار ایرانی بود که در رقابت‌های جوانان به نشان نقره رسید و تاریخ‌سازی کرد.

رؤیای مریم بربط تکرار این تاریخ‌سازی و این‌بار در بازی‌های آسیایی هانگژو چین بود که البته تحقق نیافت تا او حذف‌شده زودهنگام کاروان جودو کشورمان باشد.

بربط که در نخستین مسابقه حریف قزاقستانی را ایپون کرده بود، در مبارزه دوم به ماتی یازوا ازبکستانی با ضربه فنی باخت تا برای نشان‌آوری شانس خود را در گروه شانس مجدد امتحان کند.

وی در شانس مجدد مقابل نیام باتسوری از مغولستان درحالی که با امتیاز وازاری از حریف جلو بود، ضربه فنی شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

درواقع این جودوکار با دو ضربه فنی از دور رقابت‌ها حذف شد که نشان از آمادگی بالای حریفان و کم‌تجربه بودن او در مسابقات رسمی دارد.

موضوعی که مربیان سازنده بربط نیز بارها به آن اشاره کردند که نداشتن حریف تمرینی قدرتمند داخلی و عدم اعزام او به تورنمنت‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر که بخشی از آن به تعلیق فدراسیون جودو بازمی‌گردد، سبب اُفت این بانوی جودوکار شد.

   تمام تلاشم را کردم، اما نشد

این بانوی جودوکار همدانی پس از حذف از دور رقابت‌های آسیایی گفت: تمام تلاشم را کردم و دوست داشتم با نشان برگردم، اما نشد.

مریم بربط اظهار کرد: می‌دانستم سطح فنی جودو در بازی‌های آسیایی بالا است‌، تمام تلاشم را کردم و مربی‌ام در دو ماه اخیر زحمت زیادی کشید، اما بدون تجربه حضور در میادین بین‌المللی راهی هانگژو شدیم.

وی خاطرنشان کرد: حریف قزاق را در ثانیه‌های پایانی شکست دادم، منتها در آخر نتیجه‌ای که می‌خواستم را نگرفتم، اما هرچه در توان داشتم را گذاشتم و معتقدم نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت داشتم.

بربط با ابراز امیدواری جهت حضور قدرتمند در مسابقات آینده، یادآور شد: در مقابل حریف مغولستانی پیش افتادم و باید شرایط مسابقه را مدیریت می‌کردم. می‌خواستم یک فن دیگر اجرا کنم و یک امتیاز وازاری دیگر بگیرم و برنده شوم که متأسفانه نتوانستم.

بربط افزود: تعلیق جودو خاتمه یافته و حالا نیاز به حمایت مسئولان ورزش کشور داریم و امیدوارم با حمایت آن‌ها دیگر شرمنده مردم نشوم؛ خیلی دوست داشتم با نشان برگردم، اما نشد.

مریم بربط قطع به یقین بهترین بانوی جودوکار حال حاضر کشور است که توانسته به‌عنوان تنها نماینده کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو چین حضور یابد.

با توجه به اینکه بربط در کشور حریف قدرتمندی پیش رو ندارد و از سوی دیگر، همه رقبای داخلی را شکست داده است، می‌طلبد فدراسیون جودو او را برای آمادگی و تجربه بیشتر به مسابقات بین‌المللی اعزام کند.

بربط بدون برگزاری اردو و مسابقات تدارکاتی خارجی گام به بازی‌های آسیایی گذاشت و این وضعیت باعث شد تا آمادگی کامل را نداشته باشد.

شناسه خبر 73901