شناسه خبر:74104
1402/7/9 08:19:46
با توجه به پیش‌بینی پدیده «ال‌نینو»؛

کادر بهداشت مناطق پُرخطر همدان را شناسایی کند

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با بیان اینکه براساس پیش‌بینی پاییز امسال باید منتظر پدیده «ال‌نینو» باشیم، گفت: در این حوزه لازم است کادر بهداشت با همکاری سایر بخش‌ها مناطق پُرخطر را شناسایی کرده تا با اقدامات به‌موقع بتوانیم از بحران عبور کنیم.

محمدمهدی مجذوبی شنبه هشت مهرماه در مراسم روز جهانی بهداشت محیط در استان همدان ضمن اشاره به شعار روز جهانی بهداشت محیط «آمادگی برای حفاظت مردم، هر روز و همیشه» اظهار کرد: بهداشت محیط یکی از مؤثرترین بخش‌ها در حوزه سلامت جامعه بوده و لازم است در این حوزه بیش از پاسخگویی، مطالبه‌گر باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان مطرح کرد: از پایه باید آموزش خوب و باکیفیت به دانشجویان بهداشت محیط داد، در این راستا لازم است با هویت و نیروسازی نیروی انسانی خوب، کاردان، متخصص و شایسته برای جامعه تربیت کنیم.

وی افزود: با توجه به پیشرفت روزافزون علم و فناوری لازم است در حوزه‌های مختلف بهداشت، درمان و فناوری را به‌روز کنیم؛ درواقع نمی‌توان مانند 20 سال پیش عمل کرد، در حوزه تحقیقات و فناوری باید بیش از گذشته تلاش کنیم.

مجذوبی با بیان اینکه حوزه بهداشت به‌طور قطع یکی از بخش‌هایی است که حمایت سیاسی مسئولان را می‌طلبد، تصریح کرد: برای تحقق این امر باید مدیران و نیروهای این حوزه گزارش عملکرد ارائه دهند و با دستگاه‌های دیگر تعامل داشته باشند.

وی ضمن تأکید بر تعامل بین‌بخشی، بیان کرد: در این راستا با عملکرد بهتر باید حضور فعال و مؤثر، میدانی قوی و فعال داشته باشیم که نمونه این اقدام شایسته را می‌توان در بحران آب جست‌وجو کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه بهتر است نمایندگان مردم در مطالبات خود به حوزه بهداشت هم توجه کنند، توضیح داد: عملکرد حوزه بهداشت باید پیوست رسانه‌ای شود و مردم جامعه اقدامات این قشر تلاشگر را لمس کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه براساس پیش‌بینی پاییز امسال باید منتظر پدیده «ال‌نینو» باشیم، گفت: در این حوزه لازم است کادر بهداشت با همکاری سایر بخش‌ها مناطق پُرخطر را شناسایی کرده تا با اقدامات به‌موقع بتوانیم از بحران عبور کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز با بیان اینکه نقش ماندگار و اثرگذار نیروهای بهداشت محیط در سلامت جامعه انکارناپذیر است، اظهار کرد: فعالیت کادر بهداشت تأثیر بسزایی بر سلامت جامعه، روند درمان و غیره دارد و اقدامات جهادی این افراد می‌تواند تضمین‌کننده سلامت مردم و نسل‌های آینده باشد.

فاطمه ترکمان‌اسدی افزود: کادر بهداشت و نیروهای بهداشت محیط نقش بسزایی در سیاست‌گذاری حوزه سلامت با محوریت پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر دارند.

وی با بیان اینکه همکاران بهداشت در دوران پاندمی کرونا نقش مؤثری داشتند، اظهار کرد: اگر توانستیم این ویروس منحوس را مهار کرده و شتاب ابتلا به بیماری را کاهش دهیم، حاصل تلاش و زحمات همکاران حوزه بهداشت بود و تلاش شبانه‌روزی مجاهدانه شما در بحران کرونا فراموش نخواهد شد.

ترکمان‌اسدی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه آب در سال 1401 صورت گرفت، مطرح کرد: کنترل تنش آبی قابل‌ تحسین است و با کنترل به‌موقع همکاران توانستیم آبی سالم در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در راستای عملکرد همکاران بهداشت می‌توان به نظارت و کنترل تهیه مواد غذایی، اماکن‌ عمومی، اماکن مسیرها، نظارت و کنترل بر آلودگی هوا، نظارت کنترل آب و فاضلاب، کنترل مواد غذایی، کنترل دخانیات و غیره اشاره کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان خاطرنشان کرد: به‌صورت صددرصد از تمام مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی دارای معیار بهداشتی بازدید کرده و کار سختی برای رساندن به استاندارد در برخی شهرستان‌ها داریم؛ خوشبختانه فعالیت بهداشتی‌ها در ایام اربعین باعث شده که مشکل و بیماری خاصی ثبت نشود.

شناسه خبر 74104