شناسه خبر:74124
1402/7/9 10:52:13

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: بازگشایی مجدد بازارچه‌های مرزی عامل مهمی در جلوگیری از کولبری مرزنشینان استان است.

علی‌اکبر عبدالملکی روز شنبه با اشاره به اینکه بازگشایی بازارچه‌های مرزی از دو منظر قابل بررسی است، اظهار کرد: در نگاه نخست این اقدام تأثیر بسزایی در جلوگیری از کولبری و حوادث ناشی از این کار برای کولبران دارد و عامل مهمی هم در ممانعت از هرج و مرج و قاچاق در مرزهای استان خواهد بود.

وی اضافه کرد: از دیگر عوامل مؤثر بازگشایی بازارچه‌های مرزی رونق مجدد بازار و حضور بیشتر مهمانان و گردشگران از سراسر کشور برای خرید کالاهای مورد نیاز با قیمت مناسب است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج ادامه داد: از منظر دوم این اقدام نگرانی‌هایی را در تولیدکنندگان استان ایجاد کرده است که مبادا مجوز واردات به کالاهایی که در داخل هم تولید می‌شود، داده شود که این موضوع در تدوین دستورالعمل‌ها باید دیده شود.

  صدور مجوز کالاها از بازارچه‌های مرزی هدفمند انجام شود

عبدالملکی افزود: در چند سال اخیر سرمایه‌گذارانی در استان در زمینه تولید محصولاتی هم چون لوازم خانگی سرمایه گذاری کردند و اکنون به مرحله تولید سودآور رسیدند بنابراین می‌طلبد راهکار خاصی از سوی متولیان برای ورود نوع کالاها از بازارچه‌های مرزی اتخاذ شود که آسیبی به تولیدکنندگان وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون از اتاق بازرگانی سنندج در انتخاب نوع کالاهای وارداتی از بازارچه‌های مرزی استان نظرخواهی نشده است، گفت: اتاق بازرگانی اطلاعات کاملی در ارتباط با وضیعت بخش تولید دارد و به‌عنوان مشاور و همیار می‌تواند در کنار دولت باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج یادآور شد: انتظار می‌رود صدور مجوز واردات کالا در بازارچه‌های مرزی به طور هدفمند، هوشمند و سنجش پذیر انجام و اجازه واردات به کالاهای مورد نیاز کشور از این معابر مرزی داده شود.

عبدالملکی با بیان اینکه برای راه‌اندازی خط تولید در یک واحد تولیدی هزینه و زمان زیادی اختصاص پیدا کرده، ادامه داد: بدون شک رقابت بین برخی از کالاهای داخلی با نمونه خارجی به‌دلیل بهره‌مندی آن‌ها از فناوری‌های مدرن‌تر، سخت‌تر است بنابراین واحدهای تولیدی داخلی نیاز به حمایت و نگاه ویژه دارند.

شناسه خبر 74124