شناسه خبر:74126
1402/7/9 13:51:17

عشایر نقش مهمی در تولید و تامین گوشت قرمز دارند با این حال خشکسالی و کمبود مراتع و رشد قیمت نهاده ها طی سالیان اخیر آنان را با مشکلاتی روبرو ساخته است، سازمان امور عشایر ایران برای حل این مشکل طرح تولید قراردادی گوشت را کلید زده که همدان در اجرای آن پیشتاز بوده و این موضوع با استقبال خوب عشایر همراه شده است.

عشایر ۱.۵ میلیون نفر جمعیت کشورمان را تشکیل می دهند و ۲۵ درصد گوشت قرمز را تولید و تأمین می‌کنند که نشان دهنده جایگاه ویژه این قشر در تامین امنیت غذایی جامعه و همچنین پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی است.

عشایر در مجموع ۲۰۰ هزار تُن گوشت قرمز در سال تولید می‌کنند و اگر ۲۰ درصد رشد تولید داشته باشند کشور از این محصول بی‌نیاز می‌شود بنابراین جایگاه این قشر در حفظ امنیت غذایی جامعه برکسی پوشیده نیست.

عشایر در استان همدان نیز با دارا بودن بیش از ۵۰۰ هزار راس دام سبک ۶ هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند که تامین کننده ۲۵ درصد گوشت قرمز استان است.

در کنار رشد قیمت نهاده های دامی، کاهش بارندگی ها و تداوم خشکسالی و کم شدن مراتع عشایر را که حرفه و محل کسب درآمد آنان از طریق دامداری است را دچار مشکل و دغدغه کرده است.

برای حل این مشکل سازمان امور عشایر ایران دست به کار شده و طرح تولید قراردادی گوشت قرمز را کلید زده که در قالب آن نهاده های مورد نیاز تولید تامین و در اختیار عشایر قرار می گیرد.

عشایر نیازمند تسهیلات برای تداوم دامداری هستند

نور علی رحمتی یکی از عشایر استان همدان که رئیس هیات مدیره پیشین اتحادیه عشایر همدان بوده است و دارای صدها دام سبک است در باره اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز گفت: با رشد قیمت نهاده های دامی، عشایر توانایی تامین هزینه های دام خود را ندارند و نیاز است که از طریق حمایت های مالی بتوانند به پرورش دام سبک ادامه دهند.

وی ادامه داد: سال گذشته به علت نوسانات قیمت علوفه بسیاری از عشایر دامدار مجبور شدند دام های خود را حتی برخی از آنان را که آبستن بودند، به کشتارگاه بسپارند و دچار خسارت مالی شدند.

این دامدار افزود: با توجه به هزینه های بالا نگهداری دام سبک، عشایر نیاز به دریافت تسهیلات دارند، طرح خرید قراردادی گوشت می تواند کمکی در سرپا نگهداشتن دامداران و افزایش فعالیت های دامداری آنها باشد.

وی تاکید کرد: همچنین طرح «همزمان سازی فحلی» که منجر به چندقلو زایی در گوسفند می شود، یکی از طرح هایی است که منجر به افزایش تولید گوشت قرمز باشد که باید این طرح را با جدیت بیشتری از سوی دولت انجام شود.

 

پیچ و خم های اداری عشایر برای گرفتن وام

الماس رحیمی در باره این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این طرح برای عشایر بسیار مناسب است و با توجه به اینکه عشایر در حال کوچ هستند، گوشت خود را الزاما نمی توانند در این استان تحویل کشتارگاه بدهند، چرا که همواره در حال جابه جایی هستند.

وی ادامه با اشاره به نیاز عشایر به دریافت تسهیلات برای تداوم فعالیت در حوزه دامداری، ادامه داد: ارائه هر گونه تسهیلات به عشایر که بخش عمده گوشت قرمز را تامین می کنند می تواند تضمین کننده تولید و تامین گوشت قرمز در سطح بازار باشد.

این دامدار عشایری تاکید کرد: در این طرح جو از قرار کیلویی ۱۱۰ هزار ریال به دامدار ۱۰ هزار و ۳۰۰ ریال فروخته می شود، اما وجه آن زمان پروار گرفته می شود که می تواند هزینه های تولید را کاهش دهد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران استان همدان نیز اجرای طرح تولید قرار دادی گوشت قرمز را به نفع دامداران دانست و یادآور شد: ادامه این طرح می تواند دامدارانی را در تنگنای مالی قرار دارند

لقمان خدابخشی تاکید کرد: دولت برای تولید گوشت قرمز تسهیلات بیشتری در اختیار دامداران قرار دهد تا دامداران گوشت خود را به مراکز پشتیبانی دام تحویل دهند.

وی ادامه داد: میزان تسهیلات ارائه شده ببه عشایر ناکافی است به طوری که برای سه هزار خانوار عشایری فقط ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده بود.

این دامدار بیان کرد: بانک ها نیز در پرداخت تسهیلات تضمین هایی می خواهند که از توان عشایر و دامداران خارج است و برخی با این شرایط و پیچ و خم های اداری با وجود نیاز به تسهیلات از گرفتن آن منصرف می شوند.

تولید گوشت قرار دادی و تنظیم بازار گوشت

جعفر کاویانی دلشاد رییس اداره امور عشایر همدان در گفت گو با ایرنا از اجرای طرح تولید قراردادی گوشت با مشارکت عشایر، اظهار کرد: هدف از ثبت نام برای اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز دام سبک عشایر، تنظیم بازار گوشت در استان است.

این مسوول گفت: تنظیم بازار بخصوص در شب عید نیازمند تمیهداتی است که از قبل باید فراهم شود که یکی از راهکارهای آن خرید قراردادی گوشت قرمز از عشایر است.

وی از دیگر ویژگی های این طرح را کمک به سرمایه در گردش عشایر برای خرید جو و نهاده های دامی عنوان و تاکید کرد: با اجرای این طرح عشایر دیگر دغدغه تامین خوراک برای دام خود را ندارند.

رئیس اداره امور عشایر استان همدان تاکید کرد: با توجه به اینکه یکی از هدف های اجرای این طرح حل مشکل نقدینگی عشایر است، این قشر نیز از اجرای آن استقبال کرده اند.

وی درباره جزئیات این طرح نیز گفت: رواربندی دام سبک عشایر به شرط بیمه دام، پلاک کوبی و واکسیناسیون به ازای هر رأس دام سبک از دیگر مزایای این طرح است.

رییس اداره امور عشایری همدان با اشاره به دیگر تسهیلات درنظر گرفته شده برای مشارکت کنندگان در این طرح، یادآور شد: متقاضیان ثبت نام طرح تولید قراردادی گوشت قرمز دام سبک عشایرمی‌توانند به ازای دریافت جو، در قبال انعقاد قرارداد با شرکت‌های تعاونی، یک فقره چک صیادی ۱۲۰ روزه، به میزان کل جو تخصیص یافته و یک فقره سفته به میزان ۱۲۰ درصد قیمت جو به شرکت‌های تعاونی عشایری تحویل دهند.

وی ادامه داد: قیمت جو درب انبارهای پشتیبانی امور دام استان به ازای هر حال کیلوگرم ۱۰ هزار ۳۰۰ تومان است و در ۲مرحله، ۵۰ درصد ابتدای قرارداد و ۵۰ درصد دو ماه پس از انعقاد قرارداد تحویل عشایر می‌شود.

رییس اداره امور عشایری استان همدان تاکید کرد: عشایر در پایان مدت قرارداد باید به اندازه قیمت جو تحویلی، گوشت بره نر تحویل پشتیبانی دهند و یا در صورت اعلام شرکت پشتیبانی، مبلغ جو را پرداخت کنند و همچنین قیمت گوشت تحویلی به قیمت روز و توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: هزینه‌های حمل و نقل، بارگیری و تخلیه و در صورت تبدیل به خوراک هزینه‌های ثانوی، به علاوه سه درصد سود شرکت و اتحادیه، برعهده عشایر است و شرکت‌های تعاونی، اتحادیه عشایری، اداره کل و سازمان جهاد کشاورزی در هر لحظه می‌توانند از محل پروار دام‌ها بازدید و راستی آزمایی کنند.

 بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، جمعیت عشایری استان همدان ۱۳ هزار و ۸۸۰ نفر است که در قالب حدود سه هزار و ۹۰۰ خانوار در ۱۲ کانون عشایری سکونت دارند.

۱.۲ درصد از جمعیت عشایری کشور در استان همدان حضور دارد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 74126