شناسه خبر:74341
1402/7/16 10:04:05
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان خبر داد:

237 هزار نفر در استان زیر پوشش صندوق بیمه سلامت ایرانیان

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان از افزایش جمعیت صندوق بیمه سلامت ایرانیان استان خبر داد و گفت: 237 هزار نفر در استان زیر پوشش صندوق بیمه سلامت ایرانیان هستند.

فریبرز نیاستی اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت وظیفه دارد اقشار مختلف جامعه را زیر پوشش قرار دهد. درحال حاضر چهار گروه عمده زیر پوشش سازمان بیمه سلامت هستند؛ روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای کمتر از 20 هزار نفر، کارکنان دولت شامل کارمندان دولت و اعضای خانواده آن‌ها، گروه بیمه‌شدگان سایر اقشار شامل مددجویان بهزیستی، مددجویان کمیته امداد، خانواده معظم شهدا و جانبازان، طلاب و روحانیون زیر پوشش حوزه‌های علمیه و اتباع خارجی قانونی و گروهی که بیمه‌گذار ندارند، یعنی به‌صورت فردی و خانوادگی برای پوشش بیمه خود اقدام می‌کنند که با عنوان صندوق بیمه سلامت ایرانیان شناخته می‌شوند.

 

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان افزود: پنج دهک نخست جامعه درحال حاضر (از مجموع بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت ایرانیان) به‌صورت رایگان از پوشش سازمان برخوردار هستند؛ سه دهک براساس قانون بودجه و از سال گذشته زیر پوشش قرار گرفته‌اند و دو دهک دیگر نیز براساس مصوبه خردادماه هیئت دولت در سال جاری به مجموع بیمه‌شدگان رایگان اضافه شده‌اند.

 

نیاستی گفت: هم‌اکنون در استان همدان 237 هزار نفر در صندوق بیمه سلامت ایرانیان زیر پوشش بیمه سلامت استان هستند که از جمعیت مذکور 192 هزار نفر در دهک‌های یک تا پنج و 45 هزار نفر در دهک‌های 6 تا 10 قرار دارند. حق بیمه سلامت افرادی که در دهک یک تا پنج درآمدی قرار دارند رایگان بوده و این افراد از پرداخت حق بیمه معاف هستند و بیمه سلامت تمامی این افراد تا پایان فروردین‌ماه سال 1403 به‌صورت اتوماتیک فعال و یا تمدید شده است. ضمن اینکه افراد دهک‌های 6 تا 9 نیز مشمول کاهش‌های قابل توجه حق بیمه شده‌اند.

 

وی تأکید کرد: میزان پرداختی حق بیمه دهک ششم از 30 درصد به 20 درصد، پرداختی دهک هفتم از 40 درصد به 30 درصد و پرداختی دهک هشتم از 60 درصد به 40 درصد و پرداختی دهک نهم از 80 درصد به 50 درصد کاهش یافت. میزان پرداختی حق بیمه دهک دهم نیز بدون تغییر باقی مانده است و افرادی که در دهک دهم درآمدی هستند، می‌بایست مبلغ کامل حق بیمه سالیانه که یک میلیون و 435 هزار و 200 تومان برای هر نفر است را پرداخت کنند.

 

نیاستی ادامه داد: از تمام افرادی که فاقد بیمه سلامت هستند، تقاضا می‌شود که به سامانه شهروندی سازمان بیمه سلامت ایران به نشانی اینترنتی https://csp.ihio.gov.ir مراجعه کرده و برای پوشش بیمه خود اقدام کنند و یا به‌صورت حضوری برای ثبت‌نام به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با بیمه سلامت در سراسر استان مراجعه کنند.

 

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: هم‌اکنون جمعیتی بالغ‌بر 1.080.183 نفر (حدود 60 درصد جمعیت استان) زیر پوشش بیمه سلامت استان همدان هستند.

 

این جمعیت در 4 صندوق بیمه‌ای به شرح ذیل خلاصه می‌شود:

 

1- صندوق روستاییان 651.389 نفر

 

2- صندوق کارکنان دولت 122.605 نفر

 

3- صندوق سایر اقشار 68.575 نفر

 

4- صندوق ایرانیان 237.614 نفر

شناسه خبر 74341