شناسه خبر:74393
1402/7/17 14:53:10

فرماندار زرندیه گفت: بالغ بر 20 کانون عشایری در شهرستان زرندیه مستقر بوده و از طریق دامداری و کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای معیشتی، سهم عمده ای در تامین نیاز گوشت و شیر استان را بر عهده دارند.

ابوالقاسم مهری به مناسبت فرارسیدن 15 مهرماه روز روستا و عشایر، اظهار کرد: جامعه روستایی و عشایری ایران نقش تاثیرگذاری در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایفا کرده‌اند و بر همین اساس در سال 1393، با درخواست مرکز توسعه روستایی از شورای فرهنگ عمومی به منظور تجلیل از خدمات ارزنده روستاییان و عشایر، روز 15 مهرماه به عنوان روز روستا و عشایر نامگذاری شد.

وی نقش و جایگاه روستاییان و عشایر در تولید، امنیت غذایی و رشد اقتصادی را انکارناپذیر دانست و تصریح کرد: روز ملی روستا و عشایر فرصتی برای بیان ظرفیت‌های جامعه روستایی و عشایری و برطرف کردن موانع پیش روی آنان در حوزه تولید است.

مهری با اشاره به اینکه شهرستان زرندیه دارای سه بخش مرکزی، خرقان و زاویه و برخوردار از 80 روستای دارای دهیاری، درخصوص ایده راه اندازی موزه مردم شناسی در روستاهای این شهرستان گفت: موزه مردم شناسی دارای یک سلسله تعاریف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و گردشگری است که تاکنون از این مزیت‌ها در روستاهای شهرستان به درستی استفاده نشده است.

وی بر ضرورت معرفی جامعه روستایی و تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و روابط پایدار و صحیح اجتماعی، فرهنگی آن تاکید کرد و گفت: روستاهای شهرستان زرندیه همچنان تولید کننده اند نه مصرف کننده و نقش موثری در تامین نیازهای شهرستان و استان مرکزی دارند.

وی افزود: روستاییان این شهرستان با فعالیت در حوزه کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی که شاخص ترین آنها گندم، جو، طالبی، پسته و محصولات سردرختی است در حوزه دامداری نیز دوشادوش عشایر در تولید گوشت، شیر و فرآورده‌های لبنی فعالیت دارند.

مهری همچنین با بیان اینکه روستا منبع معرفی بهترین شیوه‌های زندگی بشری است، افزود: زندگی روستایی و عشایری الگویی برای سبک زندگی سالم است.

وی گفت: افزون بر 90 درصد جمعیت عشایری استان مرکزی در شهرستان ‌های ساوه و زرندیه سکونت دارند و عشایر زرندیه از ایلات کله‌کوهی و شاهسون احمدلو از استان‌های قم، تهران و قزوین هستند که منطقه عشایری یعقوب حصاری را برای ییلاق خود انتخاب می‌کنند.

وی افزود: بالغ بر 20 کانون عشایری در شهرستان زرندیه مستقر بوده و از طریق دامداری و کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای معیشتی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز گوشت و شیر استان را بر عهده دارند.

فرماندار زرندیه با تاکید بر اینکه اقتصاد روستایی براساس توسعه بخش کشاورزی و دامداری پایه‌ریزی و بنا شده است، افزود: توسعه اقتصاد روستایی از راهبردهای زیربنایی تحقق توسعه پایدار است و نقطه عطف تحول در جوامع روستایی به شمار می‌رود.

شناسه خبر 74393