شناسه خبر:74416
1402/7/17 16:46:55

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اعلام کرد: بحث آبخیزداری نقش مؤثری در تولید آب و نفوذ آن به سفره‌های زیرزمینی دارد.

اسفندیار خزائی یکشنبه ۱۶ مهرماه در حاشیه افتتاح دو پروژه بند آبخیزداری در مراتع سنگ‌ سفید شهرستان بهار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری ۲۷۰ متر مکعب کنترل سیلاب و ۸۱ متر مکعب نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی و دو تُن کنترل فرسایش خاک و ۱۰۰ کیلوگرم افزایش علوفه‌ای را در سطح  مراتع  در بر خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل بارندگی و پیش‌بینی بارش‌های بیش از نرمال، بازدید از حوزه‌های آبخیزداری در بحث کنترل سیلاب‌ها در شهرستان بهار انجام شد تا اگر رسوباتی در حوزه‌های آبخیزداری وجود دارد، تخلیه شود و آمادگی لازم برای کنترل سیلاب‌ها و بحران شهرستان در بارندگی‌ها را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بحث آبخیزداری نقش مؤثری در کمک به تولید آب و نفوذ آن به سفره‌های زیرزمینی دارد، خاطرنشان کرد: به‌جای اینکه آب در مسیر خود موجب حمل سنگ و رسوبات و مشکلاتی در رابطه با سیل در زمان بارش شود، با عملیات آبخیزداری می‌توان حرکت آب را کُندتر کرد تا در بازه‌های خطرناک رودخانه حداقل دبی را داشته باشد و در کنار آن تغذیه سفره‌های زیرزمینی صورت گیرد.

خزائی با اشاره به دو بند آبخیزداری افتتاح‌شده در مراتع سنگ سفید، گفت: این دو بند آبخیزداری با اعتباری افزون‌بر دو میلیارد تومان احداث شد و به بهره‌برداری رسید.

فرماندار شهرستان بهار هم در حاشیه افتتاح این دو بند آبخیزداری تصریح کرد: این پروژه در پهنه چهار هزار و ۵۰۰ هکتار در مراتع سنگ سفید شهرستان با هدف محرومیت‌زادایی و نیز آبخیزداری و مهار بحران و نفوذ آب در مناطق مختلف برای استفاده از منابع آب، افتتاح شد.

مجتبی‌ فیض‌اللهی افزود: حجم ذخیره آب در پشت این دو بند آبخیزداری یک‌هزار و ۳۰۰ متر مکعب است.

فرماندار بهار در حاشیه بهره‌برداری از پروژه آسفالت روستای آب باریک شهرستان نیز بیان کرد: در راستای اهداف محرومیت‌زدایی دولت سیزدهم برنامه محرومیت‌زدایی و ایجاد عدالت در مناطق محروم در دستور کار قرار گرفته و در همین رابطه بحث اصلاح راه‌ها و نیز تأمین آب و برنامه‌های مختلف عمرانی را در سطح روستاهای شهرستان در دستور کار داریم.

فیض‌اللهی با اشاره به پروژه افتتاح‌شده آسفالت روستای آب باریک، تصریح کرد: در این رابطه یک‌هزار و ۲۰۰ متر جدول‌گذاری و ۴۰۰ تُن آسفالت‌ریزی انجام شده است؛ ضمن اینکه در زمینه تأمین آب آن‌ها نیز برنامه لایروبی قنوات و ایجاد مخازن برای منطقه و آب‌رسانی به آن‌ها را در دستور کار داشتیم.

وی بیان کرد: علاوه‌بر آن برنامه صدور پروانه و متمرکز کردن اقدامات عمرانی روستا در دستور کار بوده و تلاش است برنامه‌های مختلفی را نیز در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی  این روستا در دستور کار قرار دهیم.

شناسه خبر 74416