شناسه خبر:74436
1402/7/17 18:17:30

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از برداشت حدود ۶۰ تن شیره درخت بنه(سقز) از بنه‌زارهای استان در سال جاری خبر داد.

 وحید عزیزی با اشاره به اتمام برداشت شیره درخت بنه در بنه‌زارهای استان کرمانشاه با شروع بارندگی‌ها، گفت: امسال بین ۵۰ تا ۶۰ تن شیره درخت بنه(سقز) در استان کرمانشاه برداشت شد.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد سقز برداشت‌شده در استان کرمانشاه از بنه‌زارهای شهرستان‌های منطقه اورامانات و مابقی در شهرستان‌های غربی استان شامل سه شهرستان گیلانغرب، دالاهو و سرپل‌ذهاب برداشت شده است.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان کرمانشاه زیستگاه درختان بنه هستند.

عزیزی با بیان اینکه در استان کرمانشاه ۱۶۰ سامان بهره برداری بنه داریم، یادآور شد: هر کدام از این سامان‌ها بین یک تا پنج خانوار بهره بردار دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت هرکیلوگرم شیره درخت بنه ۷۰۰ هزار تومان است، گفت: با احتساب هزینه‌های کارگری و دیگر هزینه‌ها درآمد خالص حاصل از هر کیلو شیره درخت بنه برای بهره‌برداران ۳۰۰ هزار تومان است.

 عزیزی در ادامه با بیان اینکه بخش کمی از شیره درخت بنه استحصالی از بنه‌زارهای استان در داخل استان فرآوری می‌شود، تصریح کرد: عمده شیره برداشت شده از درختان بنه راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس و از آنجا به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

به گفته عزیزی، مجوز برداشت شیره درخت بنه در بنه‌زارهای استان هر سه سال یکبار با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و شرایط زیستی گونه‌های منطقه صادر می شود.

شناسه خبر 74436