شناسه خبر:74569
1402/7/20 12:16:51

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: درحال حاضر طرح فراز یا داربستی در سطح 170 هکتار از اراضی باغ‌های انگور این شهرستان اجرا شده است.

«یوسف کاکاوند» روز چهارشنبه اظهار کرد: زمینه‌های لازم برای اجرای طرح فراز از طریق اعطای تسهیلات به باغداران مهیا است تا سطح زیر کشت بیشتری از باغ‌های انگور به‌صورت داربستی اجرا شود.

 

وی با بیان اینکه کاشت و تربیت انگور داربستی دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به کاشت سنتی است، افزود: در این روش کاشت، حجم بیشتری از شاخه‌ها و برگ‌ها برای باردهی حفظ شده و به‌دلیل گردش هوای خوب در بین شاخ و برگ‌های انگور در طرح فراز، آن‌ها به آفات و بیماری‌های کمتری آلوده می‌شوند.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر کنترل علف هرز، شخم زمین، سم‌پاشی و هرس محصول را ازجمله ویژگی‌های مهم طرح فراز عنوان و بیان کرد: این درحالی است که با کشت سنتی انگور تمام این مراحل نیاز به نیروی انسانی و درنتیجه صرف هزینه بیشتر دارد.

 

کاکاوند ادامه داد: از سوی دیگر در باغ‌های خزنده و سنتی، شیوه آبیاری سنتی اجرا می‌شود و حجم آبی که باید مصرف شود تا جوی پُرآب شود، بسیار زیاد و دوره آبیاری خیلی طولانی است.

 

وی با بیان اینکه در روش آبیاری سنتی در باغ‌های خزنده حدود 15 و 20 روز دیگر موهای انگور آب نمی‌خورند، گفت: زمان زیادی طول می‌کشد تا حجم آب اضافه به داخل خاک نفوذ کند و این امر موجب می‌شود کود حیوانی و شیمیایی از دسترس گیاه خارج شود.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تأکید کرد: برای جلوگیری از آسیب به باغ‌های انگور و افزایش کیفیت محصول و کاهش مصرف آب، سیستم آبیاری قطره‌ای در دست اجرا است و ملایر تنها شهرستانی بوده که اجرای آبیاری نوین در باغ‌های داربستی و سنتی آن مصوب شد.

 

کاکاوند یادآور شد: به‌تازگی در روستای «ورچغ» روش سیستم آبیاری نوین، قطره‌ای و تلفیقی در دست اجرا است.

 

به گفته وی، اجرای این روش آبیاری تلفیقی مقرون‌به‌صرفه است، محصول باکیفیتی تولید می‌شود و این روش در روستای «علمدار» اجرا شده که مصرف آب 50 درصد کاهش پیدا کرده، درحالی که باغ هم‌جوار آن دو برابر آب استفاده می‌کند و محصولش هم 50 درصد کمتر است.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه در سیستم‌های جدید آبیاری تنش آبی به محصول وارد نمی‌شود، بیان کرد: تاکنون در 170 هکتار از باغ‌های انگور این شهرستان سیستم آبیاری نوین اجرا شده است.

 

کاکاوند با تأکید بر اینکه باغ‌هایی که به‌صورت داربستی اجرا شده‌اند از خطر سرمازدگی در امان هستند و کمترین میزان خسارت را داشتند، افزود: طی دو مرحله سرمازدگی که امسال داشتیم، باغ‌های طرح فراز کمترین میزان خسارت را داشتند.

 

شهرستان ملایر دارای 12 هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از 276 هزار تُن انگور از این میزان سطح زیر کشت برداشت می‌شود.

 

نظام تولید انگور دره جوزان ملایر سال 1397 در سازمان جهانی خواروبار کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) به‌عنوان پنجاه‌وسومین میراث مهم کشاروزی جهان به ثبت رسید.

 

شناسه خبر 74569