شناسه خبر:74709
1402/7/24 13:38:00

سپهرغرب-گروه خبر:مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: هرچند بیشتر افراد دارای علائم آنفلوآنزا و کرونا نسبت به انجام تست اقدامی نمی‌کنند، اما وضعیت موجود گویای افزایش روند ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در استان است.

یعقوب اندامی روز یکشنبه اظهار کرد: می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل زدن ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات، حضور نیافتن در مکان‌های شلوغ مسقف فاقد تهویه، پرهیز از دست دادن و روبوسی و تزریق واکسن، از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا جلوگیری کرد.
 

وی اضافه کرد: واکسن مورد نیاز برای گروه‌های هدف ازجمله مادران باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، مبتلایان به اچ.آی.وی، افراد دارای نقص ایمنی، جانبازان، افراد زیر پوشش بهزیستی، دامپزشکی و محیط‌زیست از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین شده و از اوایل مهرماه به شکل مرحله به مرحله در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها قرار گرفته است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان بیان کرد: گروه‌های هدف پیش‌بینی‌شده می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند؛ همچنین دیگر افراد برای تهیه و تزریق واکسن به داروخانه‌های موجود در سطح شهر مراجعه داشته باشند.

* دانش‌آموزان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در برابر آنفلوآنزا آسیب‌پذیرتر هستند

اندامی اظهار کرد: ورود به فصل سرد سال، آغاز بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، فراوانی جشن‌های ازدواج بعد از ماه‌های محرم و صفر و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی موجب گردش سریع ویروس شده و بر فراوانی شمار مبتلایان به آنفلوآنزا افزوده است.

وی افزود: والدین از حضور دانش‌آموران دارای علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا در مدرسه جلوگیری کرده و کارمندان هم درصورت ابتلا چند روز مرخصی بگیرند تا زمینه‌ساز درگیری دیگر افراد به این ویروس نشوند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه علائم آنفلوآنزا و کوئید 19 یکسان است، اذعان کرد: در 20 روز گذشته شماری از شهروندان نیز به بیماری کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

اندامی تأکید کرد: افراد درصورت بروز هرگونه علائم سرماخودرگی نباید ساده از کنار آن گذشته یا خوددرمانی کنند، بلکه باید با مراجعه به پزشک، نسبت به انجام آزمایش مورد نیاز و رعایت توصیه‌ها و هشدارها اقدام کنند.

 

 

شناسه خبر 74709