شناسه خبر:74723
1402/7/24 14:06:50

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: هفت هزار و 854 تُن انواع آبزیان در مزارع سردآبی و گرم‌آبی و سایر منابع آبی این استان در سال جاری تولید و روانه بازار مصرف شده است.

سهراب صحرایی روز یکشنبه با بیان اینکه بیشترین میزان تولید در بخش ماهیان سردابی است اظهار کرد: از مجموع تولیدات ماهی در سال جاری در استان، 6 هزار و 580 تن را ماهیان سردابی تشکیل می‌دهد که پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان امسال به 13 هزار و 700 تن برسد.

وی افزود: از مجموع تولیدات حوزه شیلات استان کرمانشاه در سال جاری همچنین 870 تن به ماهیان گرمابی، 150 تن به ماهیان در قفس، 250 تن ماهیان آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی و چهار تن نیز به ماهیان خاویاری اختصاص دارد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه اضافه کرد: در حوزه ماهیان زینتی نیز اقدامات خوبی در استان انجام گرفته است به طوری که در سال جاری 2 میلیون و 150 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی تولید و روانه بازار مصرف شد که این میزان تا پایان امسال پیش بینی می‌شود به چهار میلیون و 900 هزار قطعه افزایش پیدا کند.

صحرایی افزود: مراکز تولید ماهیان زینتی هم اینک عمدتا در داخل شهرها هستند که باید ساماندهی شده و به شهرک‌های کشاورزی انتقال پیدا کنند.

افزایش تولیدات آبزیان به 30 هزار تن در سال

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه استان پیش بینی شده است مجموع تولیدات آبزیان استان به 30 هزار و 150 تن ( تا پایان سال 1405) و در حوزه پرورش ماهیان زینتی نیز به 6 میلیون قطعه افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در سفر دور نخست رئیس جمهور به این استان، هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و اجرای طرح‌های آبزی‌پروری به تصویب رسید افزود: پیش‌بینی شده با استفاده از این اعتبار هفت طرح نیمه تمام کلان و شاخص و پنج طرح جدید و اولویت‌دار در استان به اجرا گذاشته شود که اجرای آنها می‌تواند تحول شگرفی را در بحث افزایش تولید و اشتغالزایی در استان به همراه داشته باشد.

صحرایی با بیان اینکه در صورت تامین به موقع این اعتبار اجرای آنها بین 2 تا سه سال زمان دربرخواهد داشت، اضافه کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها پیش‌بینی شده است میزان تولید آبزیان در استان کرمانشاه به میزان بیش از 13 هزار تن افزوده شود.

وی تاکید کرد: از جمله طرح‌های شاخصی که پیش بینی شده با استفاده از این اعتبار اجرا شود فاز دوم مجتمع ماهیان گرمابی شهدای قصرشیرین، طرح ماهیان سردآبی پاوه و یک طرح هزار هکتاری دیگر در سومار است.

صحرایی ادامه داد: با توجه به کمبود نزولات آسمانی، تامین آب یکی از اهداف این اداره کل حرکت به سمت و سوی مکانیزه کردن مزارع و استفاده از تکنولوژی و تجهیزات جدید در امر پرورش ماهی است.

 

شناسه خبر 74723