شناسه خبر:74750
1402/7/25 11:53:56

طرح نهضت احیای واحدهای راکد در کردستان هم به اجرا درآمده است و در این راستا افزون بر 100 واحد به چرخه تولید باز می‌گردند و برای بیش از 600 نفر هم اشتغال ایجاد می‌شود.

مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها طی چند سال اخیر فشار زیادی بر واحدهای تولیدی وارد کرد وتعدادی از آنها از چرخه تولید خارج شدند.

 

دولت سیزدهم یکی از برنامه‌هایش را احیای واحدهای تولیدی قرار داده است و در این راستا طرح نهضت احیای واحدهای راکد را تدوین و به همه استان‌ها ابلاغ کرده است.

 

کردستان به دلیل اینکه بیشترین واحدهای تولیدی آن متوسط و کوچک هستند در تکانه‌های اقتصادی سریع‌تر و بیشتر آسیب می‌بینند به همین دلیل استمرار تولید در آن‌ها مستلزم نگاه و حمایت ویژه دولتمردان است.

 

جلسه هم‌اندیشی نهضت احیا واحدهای راکد استان روز دوشنبه در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری و با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و صاحبان واحدهای راکد و نیمه فعال شناسایی شده تشکیل شد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در این جلسه اظهار کرد: طرح دوشنبه‌های تولید را در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان به اجرا درآورده‌ایم و همزمان با اجرای این طرح کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را هم تشکیل می‌دهیم که مصوبات آن از سوی همه ادارات لازم الاجراست.

 

علی نوری اولویت مهم استان را تولید و اشتغال خواند و بیان کرد: هر فرد یا نهادی بخواهد مانع از تولید شود هیچ تعارفی با او نخواهیم داشت و براساس قانون برخورد خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به اینکه مبلغ بسیار اندکی از سوی مرکز برای احیای واحدهای تولیدی به استان اختصاص پیدا کرده بود، اضافه کرد: بی‌شک با 400 میلیارد ریال مشکل واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی استان برطرف نخواهد شد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه داد: با پیگیری مسئولان استان میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای حمایت از واحدهای تولیدی افزایش پیدا کرد.

 

نوری اضافه کرد: با سفر رئیس جمهور به کردستان شاهد تحول عظیمی در استان خواهیم بود و اتفاقات خوبی خواهد افتاد که منجر به ایجاد شادی و نشاط و انگیزه در مردم می‌شود.

 

وی اظهار کرد: در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان جشن احیای 100 واحد تولیدی راکد در محل کارخانه بستنی عسل در شهرک صنعتی سنندج برگزار می‌شود.

 

ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده با احیای واحدهای راکد

 

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری استانداری کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: واحدهای راکد یکی از ظرفیت‌های مهم است که به هر دلیلی از چرخه تولید خارج شده و احیای آن‌ها در اولویت قرار گرفته است.

 

کمال حسینی ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده را پیش شرط احیای واحدهای تولیدی خواند و افزود: مشکلات حقوقی و مدیریتی واحدها توسط صاحبان آن باید برطرف شده باشد تا در لیست احیا قرار گیرند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از پنج جلسه مدیریتی و کارشناسب در یک ماه و نیم اخیر برای احیای واحدهای راکد تشکیل شده است، گفت: ابتدا اقدام به شناسایی واحدهای راکد کردیم و هر شهرستان هم پنج طرح راکد اولویت دار به چرخه تولید را به کمیته استان معرفی کردند.

 

131 واحد صنعتی در استان غیرفعال است

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان دراین جلسه اظهار کرد: با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان سال گذشته 26 واحد راکد به چرخه تولید بازگشت.

 

بختیار خلیقی یکی از برنامه‌های امسال این اداره کل را احیای واحدهای راکد خواند و بیان کرد: هزار و 27 واحد صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد 666 واحد به عبارتی 65 درصد فعال، 131 واحد غیرفعال و مابقی نیمه فعال است.

 

وی یادآور شد: براساس پایش انجام شده و میزان توانمندی وظرفیت بازگشت به تولید 14 واحد صنعتی و چهار واحد معدنی راکد را برای احیا معرفی و تایید شد.

 

پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ بهره 8 تا 12 درصد برای احیای واحدهای تولید

 

مدیر صندوق کارآفرینی امید کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: از طریق این صندوق اعتباری برای احیای واحدهای راکد مصوب شده است که سقف آن 150 میلیارد ریال است.

 

صلاح گلمحمدی با اشاره به اینکه شرط نخست اعطای این تسهیلات میزان ایجاد اشتغال واحدهاست، افزود: متقاضیان باید ابتدا در سامانه نهضت احیا ثبت نام کنند و سپس این افراد به استان برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.

 

وی شرایط سنی دریافت این تسهیلات را از 18 تا 70 سال خواند و اضافه کرد: از دیگر شرط‌های لازم برای دریافت این تسهیلات که میزان نرخ بهره آن ازهشت تا 12 درصد است، نداشتن چک برگشتی و معوقه بانکی است.

 

فقرتسهیلات اداری گلوی تولید را گرفته است

 

جواد مرادی یکی از تولیدکنندگان حوزه جوجه‌ریزی در این جلسه مشکل اصلی واحدهای تولیدی در کردستان را مسائل دست و پاگیر اداری دانست و اظهار کرد: تولیدکننده در این استان مبتلا به فقر تسهیلات اداری شده نه مالی، بسیاری از صاحبان واحدهای تولیدی به دلیل این کارشکنی‌ها از ادامه کار پشیمان شدند.

 

وی خواستار ساماندهی فعالیت کارکنان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه تولید شد و افزود: می‌طلبد این افراد انعطاف پذیر باشند و از قوانین و مقررات به نفع تولید استفاده کنند.

 

این تولیدکننده بیان کرد: مجموعه تولیدی که هزار میلیارد ریال هزینه و سرمایه‌گذاری کرده است نباید درخواست 20 میلیارد ریال تسهیلات کند تولیدکنندگان این استان بسیار به منابع اندک قانع هستند.

 

جمع دیگری از تولیدکنندگان بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری دراستان هم در این جلسه به بیان درخواست‌های خود که بیشتر آنها هم تسهیلات بود، پرداختند.

 

 

 

 

شناسه خبر 74750