شناسه خبر:74793
1402/7/26 13:49:23
معاون عمرانی استاندار کردستان؛

خطوط پروازی فرودگاه سقز تشکیل شده است

معاون عمرانی استاندار کردستان در جریان بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از فرودگاه در حال ساخت سقز اظهار کرد: فرودگاه سقز در دهه 70 ایجاد و سال 1384 مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شده و بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شد.

کیومرث حبیبی افزود: این پروژه در سال 1400 به‌صورت ناقص و بدون برج مراقبت و سالن افتتاح شد و به طور کلی همان سال حدود 63 درصد پیشرفت داشت.

 

وی ادامه داد: در سال 1401 حدود هزار و 200 میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها به این طرح تزریق شد و مجدداً شروع به‌کار کرد در طول هفت ماه اخیر اقداماتی مانند تجهیز برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز و محوطه، تجهیز سالن ترمینال، بخشی از محوطه‌سازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه و تأمین ماشین آتش‌نشانی انجام شد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: فرودگاه سقز در آستانه بهره‌برداری است و حدود 90 درصد پیشرفت دارد و خطوط پروازی توسط کارشناسان تشکیل شده و یک سری مسائل ایمنی پرواز وجود دارد که باید حل و فصل شود.

 

حبیبی با بیان اینکه حدود هزار میلیارد ریال برای محوطه‌سازی و احداث سوله لازم است اما این مسائل مانع از بهره‌برداری نیست، اضافه کرد: در این فرودگاه هواپیماهای کوچک‌مقیاس، میان مقیاس و 50 تا 100 نفره قابلیت نشست و برخاست دارند طول باند فرودگاه 2.7 کیلومتر است و با توجه به اینکه بین سنندج و ارومیه فرودگاهی وجود ندارد، اگر شعاع 200 کیلومتری برای شهر سقز ترسیم کنیم، حدود 1.5 میلیون نفر می‌توانند از این فرودگاه استفاده کنند که شامل جنوب آذربایجان غربی، بوکان، مهاباد، سقز، بانه، دیواندره، تکاب و شاهین دژ است.

 

وی یادآور شد: این فرودگاه در صورت بهره‌برداری می‌تواند نقش بی‌بدیلی در توسعه منطقه شمال کردستان و آذربایجان غربی داشته باشد، ضمن اینکه طرح کارکرد تجاری، بازرگانی و مسافربری دارد و با توجه به وجود منطقه آزاد تجاری، از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

 

او گفت: کردستان جزو معدود استان‌هایی است که دو فرودگاه دارد.

 

 

 

 

شناسه خبر 74793