شناسه خبر:74800
1402/7/26 13:59:32

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: تاکنون بیش از 55 هزار میلیارد ریال از مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به استان کردستان تأمین اعتبار شده و در اختیار استان قرار گرفته است.

محسن منصوری روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از بازارچه مرزی سیف در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از این جهت استان کردستان جزء استان‌های پیشتاز در اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور و تأمین اعتبار است.

 

وی هدف از سفر خود به کردستان را پیگیری دستورات و مصوبات ریاست جمهور در رابطه با پروژه‌ها، فعالیت‌ها، سیاست‌ها و اقدامات دولت در کردستان اعلام کرد و افزود: سفر را از سقز آغاز کردیم و در این شهرستان چندین تصمیم و اقدام مهم در دستور کار داشتیم که همه آن‌ها به نقطه بسیار خوبی رسیده‌اند.

 

معاون اجرایی رئیس جمهور به بازدید از سد چراغ ویس اشاره کرد و یادآور شد: این پروژه از سال 82 آغاز شده و کارهم تا حدودی اجراشده بود اما به صورت ناقص در مدار قرار گرفته بود که با دستور رئیس جمهور و پیگیری‌های وزارت نیرو، امروز هم سد، هم تصفیه‌خانه و هم خطوط انتقال برای شهر سقز به‌صورت کامل به بهره‌برداری رسیده و در مدار قرار گرفته است.

 

منصوری ادامه داد: آب سد چراغ ویس جزو بهترین آب‌های نه فقط استان بلکه کشور است و از نظر کیفیت، یک آب ممتاز در اختیار مردم این خطه قرار گرفته و در جریان سفر رئیس جمهور به استان کردستان این پروژه نیز با حضور نمایندگان دولت افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی در مورد گذرگاه مرزی سیف هم گفت: بازگشایی این گذرگاه از مطالبات جدی مردم این منطقه به‌ویژه کسانی است که ارتزاق و معیشت آن‌ها به این حوزه گره خورده است.

 

معاون اجرایی رئیس جمهور اضافه کرد: رئیس جمهور دستور صریح و شفافی در مورد این موضوع داشت و ملاحظاتی در برخی از نهادهای امنیتی و انتظامی در رابطه با شیوه بازگشایی این مرز داشتند که هم دستورات رئیس جمهور حتماً اجرایی و هم ملاحظات مذکور رعایت می‌شود.

 

منصوری اظهار کرد: جلسه مقدماتی موضوع؛ چند روز گذشته در نهاد ریاست جمهور برگزار شد و در همین هفته جلسه نهایی منعقد می‌شود و سعی می‌کنیم در اسرع وقت موضوع حل شود.

 

وی افزود: این منطقه چندین بار باز و بسته شده بود، به هرحال مردم منطقه معیشت خود را به آن گره زده بودند و با رعایت ضوابط و ملاحظات امنیتی و با تدبیر و پیگیری‌های مکرر استاندار این موضوع بزود برطرف می‌شود.

 

معاون اجرایی رئیس جمهور یادآور شد: یکی دیگر از وعده‌های رئیس جمهور در استان پروژه فرودگاه سقز است که در حال حاضر زیرساخت‌ها تقریبا به‌صورت کامل فراهم شده، سالن ترانزیت، برج مراقبت، مجموعه باند، آماده‌سازی محیطی و محوطه‌سازی در حال انجام است و آن شاالله ظرف دو هفته آینده نهایی خواهد شد و مردم عزیر طی هفته‌های پیشرو از آن بهره خواهند برد، ضمن اینکه در هفته‌های گذشته به‌منظور صحت‌سنجی، سه پرواز موفق به‌صورت آزمایشی اجرا و عملیاتی شده است.

 

منصوری گفت: از دیگر پروژه‌های مهم استانی که امروز بازدید خواهیم داشت پروژه راه‌آهن سنندج- همدان است این پروژه یک پروژه ملی و راهبردی برای کل کشور است و برای استان نیز اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد این کریدور مهم و محور ترانزیتی که تا به امروز تا سنندج نهایی شده و باید تا مرز باشماق امتداد داشته باشد از وعده‌های رئیس جمهور بود که بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی ادامه داد: تأمین اعتبار بسیار خوبی برای این پروژه در دولت انجام شده است تا هرچه سریع‌تر این مطالبه قدیمی و به حق مردم کردستان بود به اتمام برسد.

 

استاندار کردستان نیز اظهار کرد: معیشت ساکنان روستایی شهرستان سقز در فرایند مبادلات کالا به این بازارچه وابسته است.

 

اسماعیل زارعی‌کوشا با بیان اینکه بازگشایی مجدد این بازارچه از مطالبه جدی و برحق مردم شهرستان سقز است، از برقراری امنیت کامل در نوار مرزی بازارچه مرزی سیف با همت نیروی‌های هنگ مرزی خبر داد.

 

وی جهش عمرانی، آبادانی و اقتصادی کردستان در دوران دولت مردمی را محسوس دانست و ادامه داد: رئیس جمهور نگاه ویژه‌ای به توسعه متوازن کردستان دارد و این اهتمام در جریان سفر اول دولت در شمار مصوبات با حجم اعتبارات چشم‌گیر در مقایسه با استان‌های دیگر کشور بر همگان محرز است.

 

استاندار کردستان ضمن ابراز خوشحالی از سفر رئیس جمهور به کردستان در آینده‌ای نزدیک، ابراز امیدواری کرد در جریان این سفر پر خیر و برکت اتفاقات خوبی برای توسعه کردستان رقم خورد.

 

زارعی‌کوشا به مردم کردستان نوید داد که در سفر رئیس جمهور، کلان‌پروژه راه آهن همدان- سنندج و چند طرح مهم و تأثیرگذار در توسعه استان به بهره‌برداری می‌رسد.

 

معاون اجرایی رئیس جمهور سپس به سنندج رفت و از تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی مریوان، طرح گردشگری صلوات‌آباد و راه آهن همدان- سنندج بازدید کرد.

 

 

شناسه خبر 74800