شناسه خبر:74827
1402/7/27 11:42:40

سپهرغرب-گروه کافه کتاب:کتاب «زمان و فراکتال» همراه با تصویری از ساختار فراکتالی شهر استهبان، توسط «نظام‌الدین فقیه» منتشر شد.

نظام‌الدین فقیه درباره انتشار این کتاب گفت: این کتاب پیشکش به مردمی که در طول تاریخ فرآورده‌هایی برخوردار از زیبائی‌های فراکتال‌های طبیعی(همچون‌ انجیر، زعفران، انار، انگور، بادام و گردو) را فرآورده می‌کردند. خوشبختانه این کتاب‌ همزمان با هفتم مهرماه روز استهبان‌، توسط ناشر سرشناس جهانی، انتشارات اسپرینگر (Springer)، هم‌زمان در نیویورک، فرانکفورت و ژنو منتشر شد.
وی افزود: کتاب‌‌های این ناشر در نمایشگاه‌های بین‌المللی و کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر جهان عرضه و با توجه به قرارداد ناشر با سه هزار کتابخانه عمده جهان، در این کتابخانه‌ها نیز نگهداری و در دسترس کلیه مراکز علمی و تحقیقاتی، پژوهشگران، دانشگاهیان و همه‌ خوانندگان و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
به گفته فقیه، فرکتال fractal از واژه لاتین fractus یا fractum به معنی شکسته گرفت شده‌است که بیانگر یکی از شناسه‌های اصلی آن یعنی -بخش‌شدنی- است. فرهنگستان زبان فارسی واژه «برخال» را تصویب کرده و همچنین برای واژه فرکتالی واژه «برخالی» را تصویب کرده‌است که از واژه «برخ» به معنی بخش و قسمت و پسوند -ال (مانند چنگال) تشکیل شده‌است و با واژه فراکتال هم‌معنی است.
 
در سال 1382 کتاب «آشوب و فراکتال در سیستم‌های پویا» توسط دکتر نظام‌الدین فقیه‌ توسط انتشارات دانشگاه صنعتی و سپس‌ در سال 1383 موضوع فراکتال‌ها در کتاب‌ «رموز تحول و توسعه در سیستم‌های انسانی» توسط این نویسنده در انتسارات نوید شیراز منتشر شد.
 
«نظام‌الدین فقیه» متولد 1332، استهبان دکترای مهندسی مکانیک، استاد دانشگاه شیراز است، وی در سال 1380 به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد. در سال ٢٠٢٠ میلادى دو اثر با عناوین «دینامیسم تغییر و تحولات نهادی در جوامع در حال توسعه» و «دینامیسم تغییر و تحول در نهادهای حقوقی-اقتصادی، کارآفرینی و مدیریتی» به قلم این استاد دانشگاه‌هاى شیراز، تهران و... منتشر شد.
 
گفتنی است؛ این مجلدات توسط انتشارات اسپرینگر از جمله انتشارات شهیر جهانى منتشر شده است. انتشاراتى که با سه هزار کتابخانه بزرگ در سراسر جهان قرارداد دارد که تمام مجلات علمی و کتاب‌هایی که منتشر می‌کند را برای آنها می‌فرستد، بنابراین این کتاب‌ها حداقل در سه هزار کتابخانه بزرگ جهان نگهداری می‌شوند و همچنین در تمام نمایشگاه‌های کتاب از جمله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نیز غالب کتاب‌فروشی‌های سراسر دنیا و نیز در آمازون ارائه می‌شود.
 
 

شناسه خبر 74827