شناسه خبر:74974
1402/8/1 14:13:00

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان گفت: در سال جاری 791 میلیارد ریال اعتبار برای تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات راهداری استان اختصاص یافت که این میزان نسبت به سال گذشته با افزایش 35 درصدی مواجه شده است.

فرزاد حسنی روز یکشنبه اظهار کرد: از این میزان اعتبار اختصاص یافته 266 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات استانی و 525 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات ملی (سازمان راهداری کشور) تأمین خواهد شد.
 
وی افزود: میزان اعتبارات تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات راهداری استان سال گذشته 350 میلیارد ریال بود که امسال با افزایش روبرو شده است، ضمن اینکه در تمام ایام سال اورهال و نگهداری ماشین‌آلات برای استفاده مناسب در فصل‌های مختلف انجام می‌شود.
 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان ادامه داد: به‌منظور نوسازی ناوگان ماشین‌آلات راهداری استان در سال جاری 6 دستگاه ماشین‌آلات خریداری شده که سه دستگاه آن کشنده است و با این اقدام، تمام 10 شهرستان استان مجهز به دستگاه کشنده شده‌اند.
 
حسنی با بیان اینکه برای این تعداد ماشین‌آلات در سال جاری 218 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، گفت: دستگاه‌های خریداری شده شامل سه دستگاه کشنده فاو 10چرخ، یک دستگاه لودر هپکو، یک دستگاه ماشین خط‌کش و یک دستگاه گریدر هپکو است.
 
وی با اشاره به اینکه با خرید این سه دستگاه کشنده در حال حاضر تمام 10 شهرستان استان مجهز به دستگاه کشنده شده‌اند، اضافه کرد: کارکرد این کشنده‌ها درراستای تسهیل جابجایی ناوگان سنگین راهداری است و این امر تأثیر بسزایی در به حداقل رساندن هزینه کرد تعمیرات، استهلاک و پیاده‌روی زیاد ماشین‌آلات سنگین دارد.
 
وی میانگین عمر ماشین‌آلات سنگین راهداری استان همچون لودر، بولدوزر، گریدر وغلطک را 28 سال به بالا اعلام کرد و افزود: میانگین عمر ماشین‌آلات نیمه سنگین (کمپرسی و کمرشکن) نیز 36 تا 40 سال به بالا است.
 
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کردستان یادآور شد: میانگین عمر ماشین آلات سواری 18 سال به بالا و ماشین‌آلات تخصصی راهداری زمستانی (برف‌خور) 50 سال به بالا است و قریب به 9 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در استان وجود دارد که اقدامات راهسازی آن توسط 377 دستگاه ماشین‌آلات انجام می‌شود.
 
استان کردستان با بیش از یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت، 10 شهرستان، 33 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و هزار و 677 روستای دارای سکنه دارد.
 
 
 
 

شناسه خبر 74974