شناسه خبر:74981
1402/8/1 14:30:36

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه گفت: طرح تولید قراردادی گوشت قرمز فرصتی است در اختیار جامعه عشایری استان تا به‌ازای دام‌های پرواری، نهاده دامی مدت‌دار تحویل بگیرند.

علی‌جعفر رضایی در جمع خبرنگاران با معرفی عشایر استان در قالب 14 ایل و یک طایفه مستقل با جمعیتی حدود 76 هزار نفر، اظهار کرد: این تعداد جمعیت در قالب 13 هزار و 800 خانوار در سطح استان پراکنده هستند.
 
وی با بیان اینکه عشایر استان یک‌ میلیون و 400 هزار رأس دام در اختیار دارند، ادامه داد: جامعه عشایری جامعه‌ای مولد و تلاش‌گر هستند که با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را دارند.
 
مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: کرمانشاه به‌لحاظ جمعیتی نسبت به عشایر کشور در رتبه هفتم و ازنظر تعداد دام‌های در اختیار، در رتبه چهارم قرار دارد.
 
وی یادآور شد: در سنوات گذشته عشایر دام‌های خود را به‌علت خشک‌سالی‌های پی‌درپی با توجه به حذف ارز ترجیحی و بالا بودن قیمت نهادهای دامی، می‌‌فروختند که با برنامه‌ریزی و سیاستی که سازمان امور عشایری کشور و وزرات جهاد کشاورزی در عرضه نهاده دامی به قیمت مصوب پیاده کرد، قیمت دام بالا رفت.
 
رضایی با اشاره به طرح تولید قراردادی گوشت قرمز عشایر، گفت: این طرح از طریق وزارت جهاد کشاورزی به سازمان امور عشایری کشور ابلاغ شده تا با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان و شرکت پشتیبانی امور دام نهاده‌های دامی را به‌صورت مدت‌دار در اختیار عشایر برای دام‌های پرواری قرار دهند.
 
وی مدت زمان دوره پرواربندی هر بره را چهار ماه اعلام کرد و افزود: در این مدت ماهانه 180 کیلو جو به قیمت هر کیلو 10 هزار و 300 تومان در اختیار عشایر قرار می‌گیرد؛ بعد از پایان دوره پرواربندی به نسبت نهاده‌هایی که تحویل گرفته‌اند، لاشه دام به نرخ روز تحویل شرکت پشتیبانی امور دام می‌دهند و یا پول نهاده‌های دریافتی را پرداخت می‌کنند.
 
وی در پایان تصریح کرد: انتظار داریم عشایر کوچ‌رو بیشتر از این طرح استقبال کنند.
 
 
 
 

شناسه خبر 74981