شناسه خبر:75077
1402/8/4 11:31:55

سپهرغرب-گروه اقتصادی:برآوردهای وزارت دارایی و بانک مرکزی رژیم صهیونیستی حاکی است، هزینه خسارت این رژیم از عملیات طوفان الاقصی و به تبع آن تجاوز نظامی به نوار غزه به 38 میلیارد دلار برسد.

بر اساس آمار بخش اقتصادی اتحادیه صنعتگران رژیم صهیونیستی، بازار کار این رژیم در طول جنگ هر هفته به ارزش 4.6 میلیارد شکل (1.2 میلیارد دلار) متحمل زیان می‌شود که در نتیجه کمبود نیروی کار و سر کار نرفتن کارگران و کارمندان به محل کار به‌دلیل اختلال در سیستم آموزشی، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و آماده‌باش نیروهای ذخیره است.
تخمین زده می‌شود که در دو هفته نخست جنگ، حدود یک میلیون و 300 هزار کارگر در رژیم صهیونیستی به سر کار خود نرفتند.
 
به گفته الکس زابینسکی، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری میتاو Mitav، خسارت جنگ به بیش از 70 میلیارد شکل (18 میلیارد دلار) خواهد رسید که حدود 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصاد اسرائیل را تشکیل می‌دهد.
 
این خسارات به چهار حوزه تقسیم می‌شود: نخست هزینه مستقیم نبرد، دوم پرداخت غرامت خسارت مالی، سوم کمک مالی به خانواده‌ها و مشاغل و چهارم از بین رفتن درآمدهای دولتی به دلیل آسیب به فعالیت اقتصادی است.
 
بر اساس برآوردهای شرکت سرمایه گذاری متاو (Mitav) جنگ حدود 60 روز طول می‌کشد و پرهزینه‌ترین جنگ در بین تمام جنگ‌های این رژیم تاکنون خواهد بود و هزینه مستقیم آن به حدود 25 میلیارد شکل (6.25 میلیارد دلار) در قالب هزینه تسلیحات، مهمات و نیروهای ذخیره است و این دو برابر هزینه جنگ دوم رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال 2006 است.
 
هزینه غرامت برای همه قربانیان و افراد و شرکت‌های آسیب دیده رژیم صهیونیستی از جنگ جاری نیز به 17 میلیارد شکل (4.25 میلیارد دلار) خواهد رسید، در حالی که جنگ منجر به از دست دادن درآمدهای مالیاتی- با کاهش تولید ناخالص داخلی- به ارزش 31 میلیارد شیل (7.75 میلیارد دلار) نیز خواهد شد.
 
**کسری بودجه (رژیم) اسرائیل
 
بر اساس برآوردهای روزنامه اقتصادی کالکالیست Calcalist تا پایان سال 2023، کسری بودجه کابینه رژیم صهیونیستی به‌دلیل جنگ غزه به سه درصد و حتی چهار درصد از تولید ناخالص داخلی جهش خواهد کرد، در حالی که کسری بودجه قبل از جنگ حدود 1.5 درصد بود.
 
اقتصاددانان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری متاو Mitav می‌گویند که کسری بودجه رژیم صهیونیستی می‌تواند تا پایان سال 2023 به 50 میلیارد شیکل (12.5 میلیارد دلار) هم برسد.
 
این کسری در سال 2024 نیز در بودجه عمومی رژیم صهیونیستی ظاهر خواهد شد، ایرون زلیخا، یک مسئول سابق وزارت دارایی این رژیم پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی اسرائیل به 2.8 درصد در سال جاری و دو درصد در سال آینده کاهش یابد.
 
برآوردهای بانک مرکزی اسرائیل نشان می‌دهد که نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی در پایان سال 2024 به حدود 62 درصد در مقایسه با حدود 59 درصد در سال 2023 افزایش خواهد یافت.
 
در مورد سال 2024 و پیامدهای جنگ و خسارات ناشی از آن، الکس زابینسکی، اقتصاددان صهیونیست می‌گوید: «تصویر پیچیده‌تر است، زیرا کسری بودجه به چهار درصد تولید ناخالص داخلی در مقایسه با کسری پیش‌بینی‌شده 2.5 درصدی قبل از جنگ خواهد رسید»
 
به گفته وی این کسری بودجه، وزارت دارایی رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند تا 12 میلیارد شیکل (سه میلیارد دلار) از بازار اوراق قرضه داخلی و همچنین حدود 25 میلیارد شیکل (6.25 میلیارد دلار) از بازارهای خارجی تأمین کند.
 
**پیامدهای طوفان الاقصی بر اقتصاد اسرائیل در 2024
 
«گاد لئور»، خبرنگار امور اقتصادی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، نیز برآوردهای مشابهی را پیش‌بینی می‌کند و معتقد است که جنگ غزه با اقتصاد اسرائیل در سال 2024 همراه خواهد بود و همچنین پیامدهای منفی بر بودجه عمومی کابینه این رژیم خواهد داشت که در کاهش خدماتی برای شهروندان مانند آموزش، بهداشت و رفاه اجتماعی نمود خواهد داشت.
 
لئور با پیش‌بینی تغییر اساسی بودجه سال 2024 رژیم صهیونیستی گفت: وزارت دارایی اسرائیل بحث‌های اولیه را در این زمینه آغاز کرده است. این امر عمدتاً مستلزم افزایش اندازه فعلی بودجه 514 میلیارد شکلی( 128.5 میلیارد دلاری) است، در حالی که کسری بودجه را به حدود چهار درصد در سال 2024 افزایش می‌دهد که تقریباً چهار برابر ارزش کسری سال 2023 است.
 
لئور می‌گوید که که کسری بودجه در سال آینده به حدود 80 میلیارد شیکل (20 میلیارد دلار) خواهد رسید که باید بخش بزرگی از این کسری بودجه از طریق جمع‌آوری وام در خارج و از طریق انتشار اوراق قرضه در داخل تأمین شود.
 
بنا به گزارش یدیعوت آحارونوت، هزینه خسارت اموال و دارایی‌های عمومی در سرزمین‌های اشغالی از جنگ جاری حدود پنج میلیارد شیکل (1.4 میلیارد دلار) برآورد شده است که از صندوق مالیات دارایی پرداخت می‌شود.
 
هزینه بازسازی 30 شهرک صهیونیست‌نشین در همجواری غزه که در نتیجه عملیات طوفان‌الاقصی گروه‌های مقاومت به‌شدت آسیب دیدند، بیش از 10 میلیارد شکل (2.5 میلیارد دلار) تخمین زده می‌شود.
 
در حالی که هزینه یک روز جنگ برای ارتش اشغالگر اسرائیل یک چهارم میلیارد شکل (62.5 میلیون دلار) تخمین زده می‌شود. این بدان معناست که تنها در ماه اکتبر جاری، 25 روز جنگ برای رژیم صهیونیستی بیش از 6 میلیارد شکل (1.5 میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت.
 
 
 
 

شناسه خبر 75077