شناسه خبر:75147
1402/8/6 11:55:24

سپهرغرب-گروه خبر: معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرمت خانه تاریخی محسنی اراک بر اساس طرح مرمت جامع با هدف جلوگیری از تخریب و فرسایش بر اثر عوامل جوی، آغاز شد.

«حسین محمودی» افزود: مرحله اول پروژه مرمتی خانه محسنی، بر اساس تفاهم‌نامه با بنیاد خیریه محسنی و نظارت عالیه این اداره کل با برآورد 30 میلیارد ریال در مدت چهار ماه پیش‌بینی شده است.
وی بیان کرد: این طرح سال گذشته به صورت دقیق بررسی و توسط هیئت تخصصی شورای فنی اداره‌کل، منطبق بر الگوهای تاریخی و سازه اصیل بنا و دستور کار برنامه حفاظت سازه تهیه و تکمیل شد و مرمت این بنای تاریخی بر اساس طرح مورد نظر آغاز شد.
 
معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: روند مرمت بنا توسط اعضای شورای فنی مورد بازدید قرار گرفت و برنامه مرمت حفاظتی و استحکام بخشی از این خانه تاریخی با استفاده از اقدامات نوین استحکام‌بخشی و نجات‌بخشی مجموعه که توسط مهندسان مشاور عمارت خورشید تهیه و تصویب شده، در حال انجام است.
 
محمودی عنوان کرد: تمام اقدامات مطابق با استانداردهای مرمتی و منطبق بر طرح جامع مرمتی تهیه شده و با توجه به حساسیت پروژه، نظارت گروهی توسط اعضای شورای فنی مد نظر است.
 
بیش از 2 هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان شناسایی شده که 882 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.
 
 

شناسه خبر 75147