شناسه خبر:75159
1402/8/6 12:06:25

سرپرست اداره کل امور عشایر ایلام گفت: عشایر مهمان قبل از ورود به این استان حتماً نسبت به واکسیناسیون خود و مایه کوبی احشام، طیور و چهارپایانشان جهت جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک انسان، طیور و دام اقدام کنند.

محمدجواد خانزادی روز پنجشنبه اظهار کرد: عشایر مهمان از استان‌های همجوار می‌بایست دفتر نمایندگی خود را در شهرستان دهلران فعال کنند.

 

وی بیان کرد: عشایر مهمان استان‌های لرستان، کرمانشاه و همدان دفتر نمایندگی جهت رسیدگی به امور و پیگیری مطالبات خود دارند که این دفتر با توجه به در پیش بودن کوچ عشایر به سمت استان ایلام، باید فعالیت خود را آغاز کند.

 

سرپرست اداره کل امور عشایر استان ایلام اضافه کرد: نیازها و خواسته‌های عشایر مهمان توسط این نمایندگی احصا و به استان‌های مبدا جهت پیگیری گزارش می‌شود و خدمات رسانی و رفع نیازها و مطالبات این عشایر ازجمله تأمین آب، سوخت، نهاده‌های دامی و دیگر ملزومات توسط ادارات کل امور عشایر استان‌های مبدأ انجام می‌پذیرد.

 

خانزادی در مورد شیوه کوچ عشایر مهمان هم تصریح کرد: کوچ عشایر مهمان از استان‌های همجوار به مناطق گرمسیری استان به‌صورت سنتی ممنوع است و آن‌ها از کوچ به شیوه سنتی بپرهیزند.

 

وی یادآور شد: رایزنی و جلسات هم‌اندیشی با مسئولان استان‌های همدان، لرستان و کرمانشاه برای جلوگیری از کوچ سنتی عشایر این استان‌ها به سمت مناطق گرمسیری استان ایلام انجام گرفته است.

 

سرپرست اداره کل امور عشایر استان ایلام تأکید کرد: کوچ سنتی عشایر مهمان عمدتاً باعث بروز حوادث جاده‌ای، تخریب مراتع طبیعی و مزارع کشاورزی طول مسیر می‌شود و یا احتمال شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد.

 

خانزادی بیان ادامه داد: عشایر مهمان از 15 آذرماه اجازه استقرار در مراتع مناطق گرمسیری استان ایلام را دارند و ورود زودهنگام آن‌ها قبل از تاریخ یادشده ممنوع است.

 

همه‌ساله از نیمه دوم آذرماه تا اوایل اردیبهشت ماه دو هزار و 500 خانوار عشایری با حدود 200 هزار رأس دام از مناطق سردسیر استان‌های کرمانشاه، لرستان و همدان به نواحی گرمسیری ایلام کوچ و زمستان را در ایلام سپری می‌کنند.

 

عمده این عشایر در شهرستان‌های جنوبی استان اتراق دارند.

 

 

 

 

شناسه خبر 75159