شناسه خبر:75204
1402/8/7 12:31:34

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بانه از برگزاری پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی در ماه جاری در این شهرستان خبر داد.

محمد احمدی اظهار کرد: جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی سال‌های قبل در ایام تعطیلات نوروز برگزار می‌شد اما با توجه به خواست علاقه‌مندان، این جشنواره سال جاری در آبان‌ماه جاری برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده برای برگزاری آن جشنواره، ادامه داد: مسئول کمیته‌ها مشخص و حکم آن‌ها تحویل شده و شورای اسلامی و شهرداری بانه بخشی از هزینه را پرداخت می‌کنند.

 

این مسئول گفت: برآورد هزینه برگزاری این جشنواره 550 میلیون تومان است که از محل اعتبارات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی و شهرداری بانه و منابع دیگری تامین می‌شود.

 

احمدی اظهار کرد: سید احمد توکلی به‌عنوان مسئول کمیته علمی و داروی، کمیته اسکان و تشریفات رامین محمدی‌پور، کمیته امور مالی هوشیار صالحی، کمیته هنری اشکان عبدالهی،کمیته چاپ و تبلیغات و کمیته روابط عمومی انور نصیری انتخاب شده‌اند.

 

وی ادامه داد: گروه‌های هه‌لپه‌رکی که سرپرست آن‌ها مسئول کمیته باشند نمی‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

 

وی گفت: مسئول دبیرخانه آرام توکلی، دبیر اجرایی جشنواره امید زارعی و دبیر جشنواره نیز به عهده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بانه افزود: فراخوان جشنواره به‌زودی منتشر و سایت جشنواره نیز به‌روزرسانی خواهد شد.

 

احمدی اظهار کرد: در این جشنواره 12 گروه به مرحله نهایی راه می‌یابند که به برترین‌ها در بخش لباس، گاوانی، کودک، چوپی‌کش، موسیقی، جایزه ویژه داوران و جایزه بخش رای مردمی جوایزی اهدا می‌شود.

 

وی افزود: دبیرخانه جشنواره نیز دایر و فعالیت آن آغاز شده و با توجه به دیداری که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم مقدمات دائمی‌شدن دبیرخانه این جشنواره فراهم شده است.

 

وی گفت: در صورت مساعد بودن هوا، کارناوال خیابانی در زمان جشنواره برگزار می‌شود ضمن اینکه مسابقه عکاسی و نمایشگاه غذاهای محلی نیز از دیگر برنامه‌های جانبی پنجمین جشنواره هه‌لپه‌رکی بانه خواهد بود.

 

دبیر پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی بانه با بیان اینکه گروه‌های ماهر هه‌لپه‌رکی یکی از ظرفیت‌های مهم برای برگزاری این جشنواره است اظهار کرد: در شهرستان بانه 9 گروه هه‌لپه‌رکی مجوز فعالیت دارند که به طور متوسط 400 نفر در این گروه‌ها فعالیت می‌کنند.

 

نخستین جشنواره هه‌لپه‌رکی بانه سال 1390 و چهارمین جشنواره هه‌لپه‌رکی در نوروز سال 1401 برگزار شد.

 

هه‌لپه‌رکی نوی رقص کردی است که در مراسم‌های مختلف و در زمان شادی به شیوه‌های مختلف اجرا می‌شود و هر نوع هه‌لپه‌رکی پیامی خاص را به مخاطب می‌رساند.

 

 

شناسه خبر 75204