شناسه خبر:75251
1402/8/9 10:00:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت از محیط زیست همدان گفت: همدان در استفاده از فناوری‌های نوین و پایش هوشمند برای حفاظت از عرصه‌های محیط زیست از استان‌های پیشتاز کشور است.

سیده مریم محمدی روز یکشنبه اظهار کرد: به‌منظور حفاظت از عرصه‌های زیست‌محیطی سه دستگاه دوربین هوشمند پیشرفته با زاویه دید 360 درجه در منطقه حفاظت‌شده خانگرمز تویسرکان و سه دستگاه دوربین در منطقه حفاظت‌شده لشگردر نصب و راه‌اندازی شد.

وی اضافه کرد: تصاویر این دوربین‌ها به‌روز و آنلاین به پاسگاه محیط‌بانی و اداره کل ارسال می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست همدان افزود: این دوربین‌ها تا وسعت مناسبی از مناطق تحت مدیریت محیط زیست را به‌صورت شفاف پوشش تصویری می‌دهند.

محمدی اظهار کرد: هزینه نصب، راه‌اندازی، راهبری و نگهداری هر یک از این دوربین‌ها در ارتفاعات بسیار بالا است با این حال در دستور کار داریم برای جبران کمبود نیروی محیط‌بان و سخت کردن عرصه برای متخلفان و مستندسازی جرائم در سال جاری دوربین‌های لشگردر ملایر را افزایش دهیم.

وی گفت: همه محیط‌بان استان همدان سال جاری مجهز به دستگاه «جی‌پی‌اس» شدند تا مسیر‌های گشت‌زنی آن‌ها رصد شود همچنین مسئولان مناطق مجهز به دوربین‌های لباسی هستند که در مستندسازی بسیار مؤثر است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست همدان اظهار کرد: بیشترین متخلفان زیست‌محیطی مربوط به شکار غیرمجاز پرنده و پستانداران است و میزان پرونده‌هایی متشکله در زمینه تخریب و تصرف اراضی، شخم و برداشت ماده معدنی کمتر است.

محمدی افزود: چند سالی است که در کشور پروانه شکار، صید ماهی و شکار پرنده به جز در قُرق‌های اختصاصی صادر نشده البته با وجود فراخوان محیط زیست کسی از ایجاد قرق اختصاصی در استان همدان استقبال نکرده است.

وی گفت: ادارات کل حفاظت محیط زیست بر اساس ویژگی‌های منطقه‌ای هر استان از نظر پوشش گیاهی، منابع گیاهی و گونه‌های جانوری مناطقی را انتخاب و برنامه حفاظتی برای آن پیش‌بینی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست همدان اضافه کرد: بر اساس گونه‌ها و زیستگاه‌های با ارزش هر منطقه، مناطق طبقه‌بندی می‌شوند که پایین‌ترین سطح حفاظت، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع سپس حفاظت‌شده، پناهگاه حیات وحش، پارک ملی و اثر طبیعی ملی است.

محمدی با بیان اینکه همدان بدون پناهگاه حیات وحش و پارک ملی است اما دارای منطقه تیراندازی و شکار ممنوع و حفاظت‌شده است ابراز کرد: 6 منطقه حفاظت‌شده به وسعت 62 هزار هکتار و 200 هزار هکتار منطقه شکار ممنوع در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: منطقه حفاظت‌شده خانگرمز تویسرکان به‌عنوان پناهگاه حیات وحش پیشنهاد شده اما ارتقای مناطق باید در شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور مصوب سپس ابلاغ شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست همدان ادامه داد: البته تصمیم‌گیری در زمینه تبدیل منطقه‌ای به شکار ممنوع در سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود.

محمدی گفت: همدان دارای هفت پاسگاه محیط‌بانی است و همه مناطق تحت مدیریت این اداره کل دارای پاسگاه‌ها محیط‌بانی هستند که محیط‌بانان 24 ساعته در این محل‌ها حضور دارند یعنی لحظه‌ای محیط زیست از گشت و محیط‌بان خالی نمی‌ماند.

شناسه خبر 75251