شناسه خبر:75263
1402/8/9 11:47:23

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: اجرای سامانه گرمسیری در حدود چهار هزار هکتار از اراضی به جا مانده از زمین‌های کشاورزی از مهمترین مطالبه‌های مردم این شهرستان است.

« محمد نجفی » روز یکشنبه در کارگروه آب و کشاورزی قصرشیرین با حضور دستگاه‌های متولی افزود: شتاب در تکمیل خطوط اصلی توسط آب نیرو، تامین اعتبار جهت بهره‌برداری از شبکه و الحاق اراضی روستاهای « سید خلیل، فتاح بگ، شیرین آب و قسمتی از طهماسب » با توجه به نارضایتی‌های مردمی به محدوده طرح گرمسیری باید توسط آب نیرو وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: سهم شهرستان قصرشیرین از اجرای سامانه گرمسیری یک هزار و 100 هکتار از بخشی از اراضی روستاهای این شهرستان شامل «سید حاتم، داربلوط، برفی و طهماسب» است که عملیاتی شده و نیاز است با توجه به ناقص اجرا شدن این طرح در روستاهای این شهرستان مابقی روستاها و اراضی به جامانده نیز از این طرح برخوردار شوند.

وی اظهار کرد: شهرستان قصرشیرین از نظر کشاورزی یکی از نقاط مستعد و حاصلخیز است و می‌طلبد از طریق آب نیرو و وزارت جهاد کشاورزی با تخصص آب و اجرای شبکه از طریق سامانه گرمسیری شاهد برخورداری کشاورزان روستاهای جامانده از این اقدام ارزشمند نظام برای اشتغال و عمران روستاها و افزایش تولیدمحصولات کشاورزی باشیم.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه با اشاره به شبکه پایاب سد «تنگ حمام» گفت: این شبکه شامل 2 کانال LPC&RPC و همچنین سه هزار هکتار از اراضی زیر پوشش ایستگاه پمپاژ باباهادی است که شبکه‌های فرعی و اصلی آن اجرا شده و یک هزار و 300 هکتار آن قابلیت تامین آب دارد.

نجفی در ادامه از نواقص شبکه سد «تنگ حمام» را تکمیل ایستگاه جایگزین باباهادی و تکمیل پنج ایستگاه LPC و خطوط اصلی و نیمه اصلی و رفع نواقص شبکه آبیاری در یک هزار و 800 هکتار ارضای زیر پوشش برشمرد و خواستار شتاب بخشی در راه اندازی ایستگاه‌های پمپاژ و تامین اعتبار خسارت وارده و بهره برداری از شبکه به منظور احداث ایستگاه‌ها و تکمیل شبکه بیان کرد.

او در ادامه همچنین با اشاره به شبکه‌های «سد زاگرس»، گفت: اراضی زیرپوشش پایاب این سد سه هزار و 600 هکتار است که 2 هزار و 500 هکتار ناحیه چهار و یک هزار و 100 هکتار ناحیه پنج از این میزان آماده بهره برداری و در یک هزار و 100 هکتار دیگر آن نیز شبکه‌های اصلی و فرعی آن به اتمام رسیده و تحت پوشش ایستگاه پمپاژ است.

وی از نواقص شبکه‌های سد زاگرس را، عدم تکمیل 6 ایستگاه پمپاژ واقع در ناحیه چهار عمرانی زاگرس و اصلاح شبکه اصلی و فرعی که مستهلک شده و یا به سرقت رسیده، بیان کرد و گفت: همچنین باید تامین آب بخشی از شبکه آبیاری زاگرس توسط آب نیرو تعیین تکلیف و تخصیص یابد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه با بیان اینکه سد شرفشاه سومار، سه هزار و 50 هکتار از اراضی منطقه را زیر پوشش قرار می‌دهد، اضافه کرد: یک هزار و 700 هکتار از مجموع این میزان اراضی در سال 95تکمیل شده و در سال 98 نیز به طور مجدد 750 هکتار آن ترمیم و بازسازی و 650 هکتار آن تامین آب شد.

نجفی، از نواقص شبکه‌های پایاب سد شرفشاه سومار را وارد آمدن خسارت به دلیل عدم تامین آب و آبگیری به موقع مخزن سد بیان کرد و افزود: بازسازی خسارت و بهره برداری از شبکه تامین اعتبار از نیازهای این سد است.

وی همچنین با اشاره به شبکه آبیاری «جگرلوی جنوبی» سامانه گرمسیری در شهرستان قصرشیرین گفت: همچنین یک هزار و 100 هکتار از سامانه داخل مزارع در اراضی روستاهای « داربلوط، تازه آباد شیرعلی، نصرآباد پاشا، سید احمد » اجرا شده و در سال 1401میزان 400 هکتار آن تامین آب شده است.

شناسه خبر 75263