شناسه خبر:75293
1402/8/9 12:19:32

معاون اقتصادی استاندار ایلام گفت: سال جاری حدود 71میلیارد تومان برای احیای واحدهای راکد اختصاص داده شد و در سال گذشته 106واحد احیا و افزایش اشتغال پیدا کرد و در رتبه چهارم در کشور در این بخش قرار داریم.

شهریار عباسی در برنامه «ایلام در مسیر توسعه» اظهار کرد: ایلام بهشت انرژی است زیرا که 6 درصد گاز و پنج درصد نفت کشور در استان وجود دارد و بهترین فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران است که می‌تواند در بخش نفت و پتروشیمی طرح‌های مهمی اجرا شود که به ایجاد اشتغال و تولید و توسعه استان کمک کند.

 

وی گفت: طبیعت بکر استان یکی از مزیت‌های اصلی در امر سرمایه‌گذاری است و 430کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و هم‌مرز بودن با سه استان عراق مزیت مناسبی برای جذب توریسم درمانی، گردشگری و مذهبی است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام ادامه داد: سیاست حکمرانان و دولتمردان بحث شعار سال در دهه هشتاد شعارهای سیاسی بود از دهه نود به بعد رنگ و بوی اقتصادی گرفت که با توجه به تحریم‌ها و درگیری کشور در جنگ اقتصادی بیشتر سیاست‌ها حول محورهای اقتصادی می‌چرخد.

 

عباسی تصریح کرد: بسیاری از شاخص‌ها ملی هستند و در حیطه استان نیستند در سال 1390در رتبه اول کشور داشتیم اما در طول سه سال اخیر در بحث تورم سیزده رتبه بهبود پیدا کردیم اما همچنان در رده تورمی کشور هستیم و سال گذشته 3.6 با کشور اختلاف داشتیم سال جاری به 2.4 بهبود یافته است.

 

وی گفت: اقدامات مناسبی برای نظارت بر بازار و مهار تورم شکل گرفته بیش از 350 گشت مشترک در مهار قیمت‌ها در بازار داشتیم و بسیج اصناف بسیار کمک کردند در بحث نظارت بر بازار که بسیار خوب بود.

 

معاون استاندار ایلام عرضه مستقیم را از دیگر اقدامات که تخت عنوان ایجاد بازارچه‌های محلی از مزرعه تا سفره به‌منظور حذف دلالان و خرید مستقیم از کشاورزان است که نقش مهمی در کاهش قیمت‌ها دارد که در نشست اخیر ستاد تنظیم بازار شهرداری را مکلف به راه‌اندازی این بازارچه کردیم.

 

عباسی ادامه داد: بیش از60 قلم در سبد خانوار میانگین قیمت کمتر است اما در بخشی بالا است که راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار می‌تواند این قیمت‌ها را مهار کند.

 

وی گفت: رشد تولید در این بخش اقدامات خوبی صورت گرفته زیرا تعدادی از واحدهای زیادی در استان راکد هستند و دولت با اختصاص اعتبارات مناسب برای احیای واحدهای راکد و نهضت احیا در سامانه ریاست جمهوری در حال انجام است.

 

معاون استاندار ایلام ادامه داد: سال جاری حدود 71میلیارد تومان برای احیای واحدهای راکد اختصاص داده شد و در سال گذشته 106واحد احیا و افزایش اشتغال پیدا کردند و رتبه چهارم در کشور در این بخش اخذ کردیم.

 

عباسی با بیان اینکه درگاه ملی مجوزها ایجاد شده و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری می‌توانند در طول یک روز هرگونه مجوز در هر بخش که می‌خواهند اخذ کنند , درگاه ملی مجوزها امر اشتغال را تسهیل کرده و تسهیلات تبصره 16و 18از دیگر طرفیت علی اشتغال است که سال جاری تجمیع شده است.

 

وی گفت: سال گذشته در بخش ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار رتبه پنجم و در بخش کمیته امداد رتبه نخست کسب کردیم. از طریق تبصره 18 بیش از 1030 میلیارد تومان بیش از 100 درصد میزان مصوب استان ایلام اعتبار جذب کرد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام که در برنامه «ایلام در مسیر توسعه» پاسخگوی تلفن مستقیم شهروندان بود، گفت: ثبت قراردادها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سامانه یکی از فرصت‌های اساسی برای ایجاد سرمایه‌گذاری است و واگذاری زمین و اعطای تسهیلات از دیگر اقدامات برای جذب سرمایه‌گذاری است.

 

عباسی تصریح کرد: تعیین نهایی قیمت در حیطه استان نیست اما از طریق نظارت و بازدیدها از بازار نظارت می‌شود و اگر موردی از افزایش بی‌رویه قیمت است و افراد می‌توانند از طریق سامانه 124 اعلام کنند تا دستگاه متولی پیگیری و برخورد تعزیری با متخلفان صورت گیرد.

 

وی گفت: حوزه آرد و نان یکی از حوزه‌های مهم است و پس از اجرای فاز سوم همه نانوایی‌ها مجهز به سیستم هوشمند شده‌اند.

 

وی تصریح کرد: فرآیندی از سیلو تا نانوایی بازرسی از فرایند ذخیره گندم در سیلوها تا کارخانجات آرد تا تهیه آرد به نانوایی نظارت جدی صورت می‌گیرد و فرآیندی برای نظارت بر نانوایی‌ها انجام می‌شود و واحدهای متخلف کسر سهمیه می‌شوند وچنانچه نانوایی از تایم پخت خود کوتاهی کند جریمه می‌شود و نانوایی‌هایی که تا پاسی از شب فعالیت کنند آرد تشویقی به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

 

این مسئول در پاسخ به یک سؤال که قرار بود دفتر هواپیمایی راه‌اندازی شود اما همچنان خبری نیست و نبود بلیط از دیگر مشکلات مردم ایلام است؟ گفت: به‌دلیل بحث تحریم‌ها محدودیت در کل پروازهای کشور وجود دارد و با دستور استاندار ایلام، شرکتی تخت عنوان ایلام ایر در تهران تأسیس شده و قرار است 10 فروند هواپیما به ناوگان خود اضافه کند و تمام کارکنان از خود استان ایلام تعیین می‌شوند که زمینه اشتغال ایجاد می‌شود و زمینه‌ای در بحث پرواز هوایی در استان و کشور و حتی سفر به عراق فراهم می‌کند.

 

عباسی درباره بازارچه‌های مرزی گفت: مرز چیلات و چنگوله مجوز رسمی از دولت دارند و با وجود اینکه زیرساخت‌ها در این مرزها ایجاد و فراهم است اما دولت عراق تمایلی ندارد اما در مرز هلاله شمالی این علاقه‌مندی وجود دارد و از طریق دیپلماسی سیاسی در حال فعالیت برای فعال شدن مرز چیلات و چنگوله هستیم.

 

وی تصریح کرد: فرایند دریافت مجوز از سوی هیئت دولت برای مرز هلاله شمالی در حال انجام است که امیدواریم هرچه سریعتر انجام گیرد.

 

 

شناسه خبر 75293