شناسه خبر:75391
1402/8/13 11:01:46
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان خبر داد:

دستگیری 2 کلاهبردار میلیاردی در همدان

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان گفت: دو نفر که با دسترسی به حساب بانکی 100 شهروند همدانی، اقدام به کلاهبرداری میلیاردی کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ «محمدباقر زارعی» روز چهارشنبه اظهار کرد: به دنبال مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا استان درخصوص برداشت غیر مجاز از حساب آن‌ها، با وجود مفقود نشدن کارت بانکی، کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

 

وی افزود: تیم عملیات ویژه پلیس فتا استان همدان با کار تخصصی شبانه‌روزی و تحلیل حجم انبوهی از اطلاعات رد عاملان این برداشت غیر مجاز را در یکی از مناطق کشور پیدا کردند.

 

رئیس پلیس فتا استان همدان ادامه داد: متهمان پس از شناسایی در یک عملیات غافلگیر‌کننده دستگیر و به مقر پلیس فتا منتقل شدند.

 

سرهنگ زارعی بیان کرد: متهمان پس از مواجهه با مستندات جمع آوری‌شده، لب به اعتراف گشوده و به جرم ارتکابی اقرار کردند.

 

وی درباره شیوه تخلیه حساب بانکی توسط متهمان گفت: آن‌ها از طریق کپی کارت‌های بانکی به‌وسیله اسکیمر، 20 میلیارد ریال را از حساب بیش از 100 مالباخته همدانی برداشت کرده بودند.

 

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان اضافه کرد: بنابراین روند رسیدگی به این پرونده تا شناسایی کامل شکات و کشف اموال و استرداد آن به مالباختگان، ادامه دارد.

 

سرهنگ زارعی از شهروندانی که با این شیوه پول از حسابشان برداشت شده خواست برای تشکیل پرونده و پیگیری موضوع به مراکز پلیس فتا در شهر محل سکونت خود مراجعه کنند.

 

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین تمهیدات مقابله با جرایم مالی جدا کردن حساب پس انداز از حساب‌های خرید روزانه است؛ درعین‌حال شهروندان هنگام خرید به‌خصوص از دست‌فروشان و فروشندگان سیار، از بازگو کردن رمز کارت بانکی به فروشنده خودداری کرده و رمز کارت را خودشان وارد کنند.

 

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان ادامه داد: درصورت وارد کردن رمز توسط خریدار، حتی درصورت کپی‌برداری از کارت بانکی مشتری، کلاهبرداران امکان دسترسی به موجودی حساب بانکی فرد را ندارند.

 

سرهنگ زارعی افزود: درصورت ارائه رمز به فروشنده بلافاصله در نخستین فرصت باید نسبت به تغییر رمز با بهره‌گیری از دستگاه خودپرداز بانک‌ها اقدام شود.

 

وی بیان کرد: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.gov.ir آماده دریافت برخط گزارش مردمی و نقطه‌نظرات شهروندان و کاربران است؛ همچنین کاربران می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت و بهره‌برداری کنند و درصورت نیاز به مشاوره با شماره 096380 تماس بگیرند.

 

فرمانده انتظامی استان همدان نیز گفت: پنج هزار و 306 نفر برای دریافت راهنمایی‌های سایبری و رفع بدافزار از روی تلفن همراه و هک تلفن با پلیس فتا همدان (در 6 ماهه 1402) تماس گرفتند که از این تعداد 92 نفر نسبت به تنظیم شکایت اقدام کردند.

 

سردار سلمان امیری با عنوان اینکه 152 مجرم اینترنتی 6 ماهه ابتدای سال دستگیر شدند، از افزایش 47 درصدی وقوع جرایم سایبری خبر داد و بیان کرد: جرایم به سمت مجازی سوق یافته است و انواع و اقسام آن ازجمله فروش مواد مخدر، قدرت‌نمایی و فروش اقلام بی‌کیفیت، از این طریق صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: 82 درصد جرایم سایبری در این استان توسط پلیس فتا کشف شده است؛ همچنین 42 درصد پرونده‌های تشکیل‌شده در پلیس فتا مربوط به کلاهبرداری اینترنتی، 31 درصد برداشت اینترنتی، 11 درصد دسترسی غیر مجاز به داده‌ها، چهار درصد مزاحمت اینترنتی و مابقی هتک حیثیت، نشر اکاذیب و سایر جرایم بوده است.

 

 

شناسه خبر 75391