شناسه خبر:75400
1402/8/13 11:07:23

پروژه فرودگاه سقز به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم کردستان، که تا پیش از دولت سیزدهم 63 درصد پیشرفت داشت همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

بحث مطالعات فرودگاه سقز از سال 1375 آغاز و تا سال 1384 مطالعات جانبی ادامه پیدا کرد و از سال 1384 تا سال 1393 حدود 70 میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته و کار متوقف شد.

 

پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه، سال 1397 بار دیگر ادامه کار کلید خورد و کارفرمایی پروژه به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و طی تفاهم نامه ای، استانداری کردستان متعهد شد علاوه بر تملک زمین، بخشی از جاده قدیم سقز به مریوان را هم جابجا کند تا شرکت فرودگاه‌ها کار احداث فرودگاه را برعهده بگیرد.

 

شرکت فرودگاه‌ها با دو شرکت داخل استان کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه را آغاز کرد و جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت و این پروژه مهم تا پایان دولت دوازدهم با حدود 63 درصد پیشرفت فیزیکی روبرو شد.

 

در تیرماه سال 1400 و در واپسین روزهای دولت دوازدهم این پروژه با حدود 63 درصد پیشرفت به صورت ناقص افتتاح شد ولی از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام شده است و به‌دلیل اینکه به‌صورت ناقص تا افتتاح شده امکان هیچ کارایی نداشت.

 

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش‌های استاندار کردستان، این پروژه در طول کمتر از دو سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد و حال قرار است در دومین سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان کردستان، آرزوی سقزی‌ها نیز برآورده شود و برقراری نخستین نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه به نام این دولت ثبت شود.

 

با بهره‌برداری از این فرودگاه حدود یک و نیم میلیون نفر از شهرهای شمالی استان کردستان از جمله بانه، سقز، دیواندره و شهرهای جنوبی آذربایجان غربی همانند بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر از خدمات رفت و آمد هوایی بهره مند خواهند شد.

 

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود 17 تیرماه سال 1401 به استان کردستان سفر کرد، رئیس جمهور قرار است در دور دوم سفرهای استانی روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته یعنی 11 و 12 آبان مهمان مردم کردستان باشد.

 

رئیس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر روز پنجشنبه سومین سفر وی در کمتر از 18 ماه محسوب می‌شود.

 

 

شناسه خبر 75400