شناسه خبر:75423
1402/8/13 11:30:29

رئیس جمهور با اشاره به تحقق آرزوی دیرینه مردم کردستان با افتتاح راه آهن همدان به سنندج، گفت: این خط راه آهن به مرز باشماق مریوان را نیز متصل می‌شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در دور دوم سفرهای استانی خود به‌منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور نخست و افتتاح 16 کلان پروژه، صبح پنجشنبه وارد سنندج مرکز استان کردستان شد.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رئیس جمهور را در سفر به استان کردستان همراهی کردند.

 

رئیس جمهور در بدو سفر به استان ابتدا در مراسم بهره‌برداری از راه آهن سنندج - همدان شرکت کرد و این پروژه رسماً با دستان وی افتتاح شد.

 

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این مراسم با اشاره به تحقق آرزوی دیرینه مردم کردستان با افتتاح راه آهن همدان به سنندج، گفت: این خط راه آهن به مرز باشماق مریوان نیز متصل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه افتتاح این طرح از خواسته‌های مردم بوده و باید تکمیل شود، افزود: طراحی خط ریلی از سنندج به باشماق را آغاز می‌کنیم و برنامه‌ریزی خواهیم کرد که امروز با افتتاح این خط طراحی راه آهن از سنندج تا مرز باشماق آغاز شود.

 

وی تأکید کرد: این خط هم باید به خطوط ریلی بین‌المللی و ترانزیت کامل شود و حمل مسافر و حمل بار از این طریق نیز امکان‌پذیر شود.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه این خط ریلی 151 کیلومتر با تلاش همه دست‌اندرکاران به بهره‌برداری رسیده، از همه مهندسان، پیمانکاران، کارگران و خانواده‌هایشان قدردانی کرد.

 

آیت‌الله رئیسی کردستان را سرزمین مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان با مردمانی فرهنگی، با صفا و مقاوم و دارای سنت‌های بسیار ارزشمند منطقه‌ای و بومی و برخوردار از اعقادات الهی دانست و تأکید کرد: مردم کردستان همواره به‌عنوان یک پشتوانه‌ای برای انقلاب اسلامی بوده و هستند و خدمت به مردم و تلاش برای رفاه آنان برای دولت و مسئولان مایه فخر و افتخار است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایران اسلامی ظرفیت‌های زیادی دارد که باید احیا شود و درست از آن بهره‌برداری کنیم، گفت: در اجرای طرح‌ها زمان برای ما اهمیت دارد و باید هرچه سریعتر آن‌ها را به ثمر برسانیم.

 

رئیس جمهور به تقویت زیرساخت‌های استان کردستان اشاره کرد و گفت: یکی از این زیرساخت‌ها گازرسانی است که با وجود سخت‌گذر بودن منطقه به‌زودی استان را به‌عنوان یکی از استان‌های سبز در زمینه گازرسانی اعلام می‌کنیم.

 

آیت‌الله رئیسی توسعه و تقویت زیرساخت‌های استان کردستان را زمینه‌ای برای تقویت بنیه اقتصادی استان دانست و گفت: دولت برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی استان کردستان تلاش می‌کند.

 

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود 420 کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول 270 کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز 151 کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود 64 کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است.

 

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

 

طول قطعه یک این پروژه 64.5 کیلومتر، قطعه دوم 56 کیلومتر و قطعه سوم 29.5 کیلومتر است واین خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر 6 متر و طول پل‌ها دو هزار و 524 متر است.

 

ظرفیت انتقال مسافر در سال 300 هزار نفر در سال و باری 500 هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال 1420 به 600 هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.

 

ردیف بودجه ای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج 10 خرداد 1384، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد (11 خرداد) تأییدیه شورای نگهبان را گرفت.

 

این پروژه بعد از سال‌ها با پیشرفتی در حدود 60 درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره‌گیری از 450 نفر نیرو، ادامه کار از سر گرفته شد و امروز پس از گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم این پروژه بزرگ با دستان رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

 

با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان نیز خواهد شد.

 

هم‌اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.

 

افتتاح فرودگاه سقز، دیدار مردمی در سنندج، دیدار مردمی در بانه، دیدار با روحانیون، فعالان اقتصادی و نشست خبری ازجمله برنامه‌های رئیسی در سفر به کردستان بود.

 

افتتاح پاسگاه محیط بانی تنگی‌ور در دل منطقه حفاظت‌شده شاهو و کوسالان شهرستان کامیاران در سال 1395 ساخته شده و به‌دلیل عدم تجهیز و کمبود اعتبارات تعطیل و نیمه‌کاره رها شده بود که با اهتمام دولت و پیگیری‌های استان بعد هفت سال تکمیل و شد با حضور رئیس سازمان محیط زیست به‌بهر برداری رسید.

 

غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهدای محیط زیست استان، افتتاح ایستگاه پایش آنلاین کیفی هوای شهرستان کامیاران و دیدار با دانشگاهیان و فعالان حوزه محیط زیست استان و بازدید از پناهگاه حیات وحش تالاب زریبار ازجمله برنامه‌های سفر دو روزه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به کردستان است.

 

کارخانه تولید وسایل برقی با ظرفیت 150 هزار دستگاه در سال و در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع در شهرک صنعتی بانه با حضور وزیر کشور در شهرستان مرزی بانه افتتاح شد.

 

مجتمع گاوداری یک هزار راسی در شهرستان دیواندره به همت بخش خصوصی در زمینی به گستره 8 هکتار با اعتبار افزون بر یک هزار و 600 میلیارد ریال از محل منابع تسهیلات صندوق توسعه ملی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شد.

 

افتتاح استخر مجموعه ورزشی کارگران بهاران سنندج، جلسه با نخبگان شهرستان و بازدید از کارخانه لاستیک بارز از دیگر برنامه‌های وزیر تعاون بود.

 

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز 12 پروژه بهداشتی و درمانی در شهرهای مختلف این استان به ارزش بیش از هزار و 900 میلیارد ریال را افتتاح کرد.

 

راه‌اندازی آنژیوگرافی دوم و بخش توموتراپی بیمارستان توحید سنندج، توسعه اتاق‌های عمل و راه‌اندازی بخش MRI بیمارستان شهید بهشتی قروه و افتتاح چندین باب خانه بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز جامع سلامت و آزمایشگاه از پروژه‌هایی است که در این سفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

حضور در گلزار شهدای سنندج و ادای احترام به مقام شامخ شهدای استان و شهیدان ملاحیدر فهیم و برادران جلالی‌زاده، بازدید از منطقه گردشگری صلوات‌آباد، بازدید از مجتمع سپهر تابناک غرب، بازدید از پروژه موزه فرش بیجار و پروژه کمپ حمزه عرب ازجمله برنامه‌های سفر یک‌روزه عزت‌الله ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان کردستان بود.

 

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از تالار بزرگ مرکزی سنندج بازدید کرد و گفت: برای تکمیل آن 190 میلیارد تومان اعتبار از فروش نفت که 100درصد قابل تحقق است اختصاص داده شده است.

 

 

شناسه خبر 75423