شناسه خبر:75537
1402/8/15 12:00:30
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی در بازدید از طرح‌های منابع طبیعی ایلام؛

270 میلیون هکتار از عرصه‌های کانون گرد و غبار خارج از کشور هستند

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: حدود 270 میلیون هکتار از عرصه‌های گرد و غبار خارج از محدوده کشور است.

وحید جعفریان صبح یکشنبه در بازدید از طرح‌های منابع طبیعی استان ایلام بیان کرد: متأسفانه کشور ما متأثر از کانون‌های بحرانی گردوغبار خارج از سرزمین مواجه است و موضوع مقابله با گرد و غبار تنها ابعاد محلی، ملی ندارد با توجه به گستردگی این پدیده جنبه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم در آن دخیل است.وی افزود: یکی از کشورهایی که نقش بسزایی در مناطق غبارخیز و آسیب‌پذیر نسبت به فرسایش بادی دارد کشور ما دارد کشور عراق است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس همکاری‌های صورت‌گرفته توسط ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی گردوغبار و اقداماتی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در قالب تفاهم‌نامه‌های دوجانبه فی‌مابین با بخش‌های ذی‌ربط با این کشور داشته است مقرر شده که یک اقدامات هماهنگ در قالب پایلوت منطقه‌ای پروژه‌ای بیابان‌زایی مشترک صورت گیرد.

جعفریان ادامه داد: یکی از بندهای این تفاهم‌نامه این است که بتوانیم نسبت به تعدیل طوفان‌های ماسه‌ای و گردوغبار و تثبیت عرصه‌های غبار خیز و انتقال تجارب و همکاری‌های فی مابین اقدام شود.

وی افزود: در راستای این تفاهم‌نامه و تثبیت مناطق غبارخیز و آسیب‌پذیر 28 هزار هکتار از در استان‌های ایلام و خوستان به‌عنوان پایلوت تعریف شده که طرح تدوین و در حال جانمایی آن در این دو استان هستیم.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور گفت: این طرح منطقه‌ای می‌تواند یک الگوی بسیار مناسب و کارآمد برای اقدامات منطقه‌ای باشد که برای مقابله با طوفان‌های گردغبار و ماسه‌ای نیاز دو کشور ایران و عراق است ودر تلاش هستیم با دیپلماسی کانون‌های گرد و غبار دو کشور را کنترل کنیم.

جعفریان عنوان کرد: برای اجرای این طرح یک برنامه جامع پنج ساله تعریف شده و قرار است در چهار استان کشور عراق که کانوان هستند جانمایی و در راستای اقدام منطقه‌ای ما فعالیت شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: بدون شک تبادل تجارب و درس آموخته‌ها در کشور ما که ماحصل 60 سال فعالیت‌های سیستمی مقابله با بیان‌زدایی است می‌تواند کمک کند به کشور عراق تا مناطق غبار خیزدر این کشور کنترل شوند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور گفت: جایگاه تحقیقاتی و علمی کشور در موضوع مقابله با بیان‌زایی سرآمد است و کشور ما یکی از کشورهای اثرگذار در مجامع بین‌المللی در بحث بحث مقابله با بیابان‌زایی است. 

شناسه خبر 75537