شناسه خبر:75623
1402/8/17 11:32:52
به‌ همت جهاد کشاورزی استان همدان رقم خورد؛

آغاز فصلی نو در صنعت مرغداری

سپهرغرب-گروه کشاورزی:به گفته سرپرست مدیریت طیور سازمان‌ جهاد کشاورزی استان طی روزهای آتی با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با کشت و صنعت خزل نهاوند، کنجاله بومی پس از روغن‌کشی با قیمت ارزان در اختیار مرغداران همدانی قرار می‌گیرد.

خردادماه سال گذشته بود که با توجه به اصلاح نظام یارانه‌ای کشور و حذف ارز ترجیحی و ضرورت همکاری و همگامی تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی برای کمک به اجرای هر چه مطلوب‌تر این طرح و کاهش اثرات آن بر بازار تولید و مصرف همچنین متعاقب تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی جهت حمایت از تولیدکنندگان برای بهبود شرایط تولید و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، اقدامات هفتگانه در حمایت از صنعت‌گران حوزه طیور در دستور کار قرار گرفت.
ازجمله آن می‌توان به آزادسازی صادرات مرغ با حذف تعرفه‌های صادراتی با محوریت زنجیره‌ها و اتحادیه‌های ملی و استانی، فراهم کردن زمینه تولید قراردادی از طریق شرکت پشتیبانی و با مباشرت اتحادیه‌ها به‌منظور تضمین تأمین نهاده و خرید محصول با قیمت مصوب، برنامه کاهش جوجه‌ریزی از طریق صادرات تخم مرغ نطفه‌دار، جوجه یک روزه و ارسال تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار مازاد به سردخانه‌ها، فراهم نمودن شرایط ویژه حمایتی برای پرورش سویه آرین و تأمین آرین کارت با سود چهار درصد و خرید مرغ منجمد با 12 درصد قیمت بالاتر از سایر سویه‌ها و اولویت برای صادرات محصولات سویه آرین، آمادگی شرکت پشتیبانی برای خرید مرغ تمام سویه‌ها در صورت عدم جذب در بازار با قیمت مصوب، بهبود تعرفه‌های بیمه‌ای و کاهش هزینه‌های پرداختی سهم مرغدار به‌منظور جبران خسارات ناشی از تلفات احتمالی و در نهایت ایجاد شرایط آسان تسهیلات و تأمین هزینه‌های جاری برای کمک به نقدینگی مرغداران با نرخ سود 10 درصد جهت مرغداران زیر 30 هزار قطعه و 12 در صد برای مرغداران بین 30 تا 50 هزار قطعه و 14 درصد برای مرغداران بالای 50 هزار قطعه اشاره کرد.
 
از طرفی اخیراً نیز در پی تداوم این حمایت‌ها در خبرها آمده که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از عدم قطعی گاز مرغداری‌ها در فصل سرما خبر داد و گفته با پیشنهاد ما در کارگروه مدیریت بحران و قبول و دستور استاندار همدان، تدابیری اندیشیده شد تا طی سال جاری به هنگام برودت و کاهش دما و به تبع آن افزایش مصرف گاز و افت فشار احتمالی، مرغداری‌ها و گلخانه‌ها از قطعی گاز مستثنی شوند.
 
بنابراین با توجه به اینکه جامعه تولیدکنندگان مرغ گوشتی در راستای خدمت‌رسانی به مردم و تأمین مرغ مورد نیاز کشور همیشه بیشترین تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا نیاز مردم به این محصول با ارزش غذایی را با کمترین حاشیه سود فراهم کنند و نظر به اینکه با افزایش قیمت گوشت قرمز استقبال از خرید مرغ روبه فزونی است یقیناً به جوجه‌ریزی بیشتری نیاز است.
 
بنابراین با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با علیرضا شکری؛ یکی از مرغداران مطرح استان و میثم پورطلوعی؛ سرپرست مدیریت طیور سازمان‌جهاد کشاورزی استان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
 
مرغدار همدانی با بیان اینکه در عرصه مرغ گوشتی و تخم‌گذار فعالیت دارد گفت: در حال حاضر عمده‌ترین مشکل صنعتگران به‌خصوص مرغداران بلاتکلیفی در عرصه تأمین نهاده‌ها است.
 
علیرضا شکری با تأکید بر اینکه متأسفانه سامانه بازارگاه در حال حاضر نهاده دامی را به‌موقع به مرغداران نمی‌رساند در حالی که این سامانه برای تسهیل امور راه‌اندازی شده تصریح کرد: مسئله این است که دولت مرغداران را بلاتکلیف گذاشته به طوری که این نهاده با دو ماه تأخیر در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد و او مجبور است برای نهاده مورد نیازدر این مدت به بازار آزاد رجوع کند.
 
وی با اشاره به اینکه تخصیص نهاده به مرغداری‌ها اگر به‌موقع در بین مرغداری‌ها توزیع شود منطقی است اما همانطور که عنوان شد همچنان در این حوزه شاهد تأخیر هستیم گفت: به معنای واقعی فعالیت در این صنعت دیگر مزیتی ندارد؛ برای مثال بنده بنا به تأخیری که در تأمین نهاده از طریق درگاه تعریف‌شده وجود دارد مجبورم کنجاله سویا 20 هزار و 500 تومانی را به مبلغ 37 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلو بخرم که این روند بیانگر افزایش قیمت 80 تا 90 درصدی قیمت نهاده است حال آنکه در قیمت‌گذاری مرغ شاهد افزایشی نیسیتم.
 
این مرغدار همدانی با بیان اینکه قیمت مصوب هرکیلو مرغ 52 تا 53 هزار تومان است اما پی آن را به تن مالیده و با وجود برخورد تعزیرات حکومتی و جریمه، با قیمت 57 تا 58 هزار تومان در بازار خریداری می‌شود اذعان کرد: اگر بخواهند منصفانه قیمت‌گذاری کنند حداقل قیمت هر کیلو مرغ زنده باید بین 62 تا 63 هزار تومان باشد.
 
شکری با اشاره به اینکه سال گذشته هشت مرغداری بنده فعال بود و جوجه‌ریزی داشتم، اذعان کرد: در حال حاضر تأمین نهاده و سرمایه در گردش اصلی‌ترین مشکل پیش روی ماست. تولید هر کیلو مرغ نیازمند دو کیلو دانه است.
 
وی با اشاره به اینکه متأسفانه نهاده‌های ارائه‌شده در درگاه نه‌تنها دیرهنگام به دست ما می‌رسد بلکه بخشی از نهاده‌ها نیز مثل کنجاله سویا ارائه نمی‌شود، ادامه داد: بنا به تأخیر دوماهه مرغدار باید دو برابر سرمایه در گردش خود پول داشته باشد تا در این مدت بتواند نهاده مورد نیاز را خریداری کند چراکه جوجه‌ها درکی از تأخیر ندارند.
 
وی با تأکید براینکه در صنعت مرغ گوشتی دیگر مسئله مورد توجه، تأمین جوجه یک‌روزه است گفت: متأسفانه در استان این امر به میزان نیاز مرغداری‌ها انجام نمی‌شود و باعث شده که ما از خارج از استان با قیمت‌های کذایی خرید کنیم.
 
این مرغدار با تأکید بر اینکه قیمت مصوب جوجه یک‌روزه 15 هزار تومان است اما ما هر جوجه را به مبلغ 27 هزار تومان خریداری می‌کنیم در واکنش به این سؤال که آیا نظارتی بر این امر نیست، گفت: چه نظارتی؟ اگر هم شکایتی کنیم در دوره بعدی جوجه‌ای وجود نخواهد داشت که بتوانیم بخریم.
 
شکری با اشاره به اینکه البته تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نیز بی‌تقصیر هستند زیرا هزینه تولید آن‌ها نیز بالا رفته، ادامه داد: در مواردی حتی مرغدار مجبور است بنا به قیمت‌ تعیین‌شده جوجه در بازار، قیمت مصوب را به حساب مرغدار پرورش‌دهنده جوجه و مابقی را به حساب دیگری بریزد تا با او برخورد نشود.
 
سرپرست مدیریت طیور سازمان ‌جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به حمایت‌های صورت‌گرفته در عرصه تولید گوشت مرغ از طریق مرغداری‌ها گفت: خوشبختانه در بخش نهاده‌ها با رایزنی که با کارخانه کشت و صنعت خزل نهاوند داشتیم قرار شد بیش از 70 درصد کنجاله سویا مرغداری‌های همدان از طریق این کارخانه و در داخل استان تأمین شود.
 
میثم پورطلوعی با بیان اینکه با پیگیری صورت‌گرفته، کنجاله خریداری‌شده توسط مرغدار طی یک هفته به دست او خواهد رسید اذعان کرد: این امر در قیمت نیز بسیار تأثیر‌گذار است به طوری که بین هفت تا هشت هزار تومان ارزان‌تر از قیمت فعلی است.
 
وی با اشاره به اینکه این فرصت برای مرغداران فراهم شده که از طریق اتحادیه‌های خود نسبت به خرید این بخش از نهاده خود اقدام کنند، افزود: خوشبختانه دانه روغنی تولید داخل از دشت مغان برداشت و طی روزهای آتی به کارخانه خزل نهاوند وارد شده و در ادامه کنجاله آن با هماهنگی به دست مرغداران خواهد رسید.
 
*واردات جوجه یک‌روزه در دستور
 
سرپرست مدیریت طیور سازمان‌ جهاد کشاورزی استان با تأکید بر اینکه برای کمبود جوجه یک‌روزه و افزایش قیمت آن نیز باید بگویم این افزایش قیمت به‌دلیل تقاضا برای جوجه‌ریزی است زیرا در این فصل بیشتر مرغداران در سراسر کشور اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند و درعین حال بنا به افزایش قیمت گوشت قرمز تقاضا برای مرغ بیشتر شده، اظهار کرد: برای رفع این کمبود نیز تقاضا و هماهنگی جهت جوجه وارداتی در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم قیمت جوجه را به تعادل برسانیم.
 
*همدان استان برتر در جوجه ریزی
 
پورطلوعی عنوان کرد: ما در مهرماه سه میلیون و 145 هزار قطعه جوجه‌ریزی را شاهد بودیم که بر این اساس جزو استان‌های برتر در کشور به‌شمار می‌رویم.
 
وی با اشاره به اینکه این تعداد جوجه‌ریزی بیش از تعهدی بود که بر عهده داشتیم خاطرنشان کرد: این روند را تا انتهای سال پیگیری خواهیم کرد.
 
سرپرست مدیریت طیور سازمان ‌جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در حال حاضر به طور تقریبی روزانه 90 هزار قطعه جوجه‌ریز‌ی را در استان شاهد هستیم که البته برنامه ما 100 هزار قطعه است.
 
پورطلوعی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 447 واحد مرغداری در استان نسبت به جوجه‌ریزی به‌صورت متناوب اقدام می‌کنند، گفت: به طور میانگین در هر ماه 100 تا 110 واحد به تناسب ظرفیت خود نسبت به جوجه‌ریزی اقدام می‌کنند.
 
وی افزود: این میزان جوجه‌ریزی نه‌تنها پاسخگوی نیاز گوشت مرغ ما در استان است بلکه مازاد آن نیز به خارج از استان صادر می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه از طریق این میزان جوجه‌ریزی روزانه 180 تن مرغ در استان شاهد هستیم، ابراز کرد: نیاز روزانه استان در شرایط فعلی که قیمت گوشت قرمز افزایش یافته، به 130 تا 150 تن در روز می‌رسد.
 
 

شناسه خبر 75623