شناسه خبر:75729
1402/8/20 04:53:10

امام جمعه همدان با بیان اینکه در استان سند فرهنگی تدوین شده است، گفت: باید از مسئولان به ویژه وزارت ارشاد پرسید که چه حمایتی از سند فرهنگی انجام دادید و چرا سند فرهنگی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد؟

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه با طرح این سوال که سازمان‌های بین‌المللی چه میزان توان در ایجاد صلح در دنیا دارند اظهار کرد: شورای امنیت دارای پنج عضو دائم چین، امریکا، روسیه، فرانسه و انگلستان و 10 عضو انتخابی است که پنج کشور دائم حق وتو دارد و می‌تواند هر قطعنامه‌‌ای را منتفی کند.

 

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی شورای امنیت حفظ امنیت و ایجاد صلح در جهان است افزود: در مواردی که جنایت جنگی، نسل‌کشی و یا جنایت بشری در هر کشوری در دنیا رخ دهد باید ورود کند و اجازه ندهد که امنیت، صلح و عدالت متزلزل شود.

 

امام جمعه همدان با بیان اینکه ابزار حقوقی برای اجرای وظایف در اختیار شورای امنیت هست و همه کشورهای دنیا قبول دارند تصریح کرد: شورای امنیت می‌تواند تحریم اقتصادی کند و دستور نظامی و حمله به یک کشور را صادر کند و می‌تواند از این ابزارها استفاده کند.

 

وی با بیان اینکه شورای امنیت می‌تواند پرونده یک کشور جنایت‌کار را به دادگاه بین‌المللی ارجاع دهد ادامه داد: این مجموعه از لحاظ حقوق بین‌الملل جایگاه قانونی دارند و همه کشورهای دنیا موظف هستند که تمکین کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه شورای امنیت باید علیه جنایت جنگی موضع بگیرد گفت: ولی آیا باید دید این شورا در برخورد با جنگ و مسائل نقض حقوق بشر عملکرد قابل دفاعی دارد؟

 

وی گفت: شورای امنیت در برخی از جنگ‌های اروپا حدود 60 قطعنامه صادر کرده و در برخی از جنگ‌های شمال آفریقا نیز همین کار را انجام داده و تلاش‌ خود را برای آتش‌بس به کار گرفته که در خیلی از موارد هم موفق بوده است.

 

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه این مجموعه در جنگ یوگسلاوی ورود کرد و موفق شد اظهار کرد: اما در برخی از رویدادهای منطقه ما مانند جنگ یمن که اقدامات خلاف حقوق بشر صورت گرفت، شورای امنیت هیچ کاری انجام نداد و سالها عربستان مردم مظلوم یمن را به شهادت رساند، ظلم کرد و بدترین حملات را انجام داد و کودکان یمنی در بدترین شرایط بهداشتی و غذایی قرار گرفتند اما شورای امنیت هیچ اقدامی انجام نداد.

 

وی با بیان اینکه در حمله اسرائیل نقض امنیت و نسل‌کشی صورت گرفت اما هیچ اقدامی از سوی شورای امنیت نمی‌بینیم افزود: جنایت جنگی در غزه اتفاق افتاده که این اقدامات طبق همه اساسنامه‌ها مصداق نسل‌کشی است اما هیچ حضور جدی و اقدام موثری از این شورا نمی‌بینیم در حالی که این شورا در همین کشور خودمان با کوچکترین بهانه‌ای تلاش می‌کند نقض حقوق بشر را مطرح کند اما در عربستان که حقوق بشر نقض شده هیچ صدایی از آن در نمی‌آید.

 

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی تاکید کرد: عملکرد شورای امنیت نشان می‌دهد کشورهایی که با کشورهای بزرگ ارتباط مطلوبی دارند مانند عربستان، اسرائیل، حکومت بحرین و... می‌توانند نسل‌کشی کرده و حقوق بشر را نقض کنند یا جنایت جنگی انجام دهند و کشورهای غربی همین کار اسرائیل را به عنوان دفاع مشروع قلمداد کنند، به عبارت دیگر هر کشوری که با آمریکا ارتباط دارد می‌تواند حقوق بشر را رعایت نکند و نسل‌کشی انجام دهد و مردم مظلوم و کودکان را بکشد.

 

وی ادامه داد: شورای امنیتی که متولی صلح و امنیت جهان است در اختیار کشورهای بزرگ است و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند شورا چه زمانی در این حوزه ورود کند، به عنوان مثال الان افکار عمومی دنیا اتفاقات و نسل‌کشی در غزه را محکوم می‌کند اما شورای امنیت کجاست؟ چرا ورود جدی ندارد؟

 

امام جمعه همدان گفت: آیا مردم دنیا می‌توانند این سوال را مطرح کنند آیا شورایی ایجاد شده است که بر سر مستضعفان عالم بکوبد؟ و آنها را توصیه به صبر کند؟ در واقع سازمان‌هایی درست شده که به مستضعفان با قوانین بین‌المللی ظلم شود.

 

وی با اشاره به اینکه هر آنچه کشورهای بزرگ فکر می‌کنند تا در شورای امنیت عمل کنند برای دنیا خطر دارد خاطرنشان کرد: امروز تنها مساله فلسطین، غزه، یمن و... نیست، بلکه این سوال مطرح است که اگر در کشور دیگری جنگی رخ دهد، قدرت‌های بزرگ دنیا می‌توانند ورود کنند و حل کنند؟

 

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی تاکید کرد: امروز عموم مردم جهان وضعیت سیاسی این نهادهای بین‌المللی را می‌بینند، این نهادها برای اینکه دنیا به صلح و امنیت برسد باید با ساختارهای عادلانه شکل بگیرند، اگر دنیا می‌خواهد به سمت صلح و امنیت پایدار برود باید ساختارهای نهادهای بین‌المللی تغییر کند در غیر این صورت صحبت از این موارد یک طنز تلخ است.

 

وی با بیان اینکه امروز نقش اصلی را آمریکا در اسرائیل انجام می‌دهد و کودک‌کشی می‌‌کند اظهار کرد: تجهیزات کارخانه‌های اسلحه‌سازی در حال فروش است برای آمریکا شرایط خوبی ایجاد شده است، برای اینکه دنیا روی آرامش ببیند کشورهای دنیا و سازمان ملل باید به این نتیجه برسد که ساختارها را تغییر دهند.

 

امام جمعه همدان در ادامه اظهار کرد: فردی که در مکتب بلند انبیا الهی و مکتب اولیا الهی چون نهج‌البلاغه رشد می‌کند، نمی‌تواند نسبت به کشتار مستضعفان بی‌توجه باشد حتی اگر آن مستضعفان مسلمان نباشند بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید این مسئله به ما ربطی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه کسی که می‌گوید غزه به ما ربطی ندارد از مکتب دنیاپرستی است افزود: مکتب الهی و اولیا الهی انسان را موظف کرده در مقابل ظلم بایستد، مقاومت کند، انسان در پیشگاه الهی باید پاسخگو باشد و نمی‌توانیم بگوییم که به ما ربط ندارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه اگر مردم دنیا از فلسطین حمایت می‌کنند به خاطر انسانیت است تصریح کرد: افرادی که می‌گویند به آنها ربطی ندارد باید در انسانیت خود بازنگری کنند.

 

وی در ادامه سخنانش با اشاره به کاهش آمار ازدواج در استان خاطرنشان کرد: 13.5 درصد آمار ازدواج در استان کاهش داشته که این مسئله باید علل‌شناسی و آسیب‌‌شناسی شود.

 

امام جمعه همدان تاکید کرد: یکی از شوراهایی که می‌تواند آسیب شناسی کند شورای فرهنگ عمومی است که به‌عنوان یک قرارگاه فرهنگی آسیب‌ها را شناسایی و راهکار دهد دارد اما خلأ‌هایی وجود دارد.

 

وی ادامه داد: سه سال‌ است که از پایان دولت قبل آیین‌نامه باید ابلاغ شود که باید پرسید چرا این کار به تعویق می‌افتد؟

 

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی خاطرنشان کرد: تنها ساختمان.سازی مهم نیست، بلکه مسائل خانوادگی و انسانی بسیار مهم است و باید منزلت و جایگاه قانونی این شورا تثبیت شود و قانون آن ابلاغ شود.

 

وی با بیان اینکه در استان سند فرهنگی تدوین شده است گفت: باید از مسئولان به ویژه وزارت ارشاد پرسید که چه حمایتی از سند فرهنگی انجام دادید و چرا سند فرهنگی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد؟

 

امام جمعه همدان افزود: چرا در این شهر میلیاردها هزینه می‌شود برای ساختن یک ساختمانی که اولویت اول نیست، در این شهر ساختمان کم نیست اما چرا از سند قرآنی حمایت نمی‌شود؟

 

وی با بیان اینکه اهمیتی که باید به فرهنگ داده شود که نمی‌شود تصریح کرد: پول یکی از ساختمان‌ها میلیاردی است که شاید مشکلی را هم برطرف نکند، البته منظور این نیست که ساخته نشود، منظور این است که به سند قرآنی هم توجه شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با اشاره به اینکه بودجه لازم به سند قرآنی اختصاص داده نشده است افزود: این مشکلات باید توسط دولت برطرف شود و گلایه‌های من به استان مربوط نیست و باید در سطح ملی توجه بیشتری شود.

 

شناسه خبر 75729