شناسه خبر:75754
1402/8/21 12:15:50

سپهرغرب-گروه تیک:یک کارشناس سواد رسانه گفت: ما بعضاً با سندروم زبان‌های بی‌قرار مواجه هستیم! کسانی که با ایجاد دو قطبی‌هایی در جامعه، خواسته یا ناخواسته مخرج مشترکی را با اهداف دشمن پیدا می‌کنند.

معصومه نصیری گفت: منظور از دو قطبی سازی، معنادار کردن برخی مفاهیم در جامعه است. دو قطبی بار مفهومی منفی دارد. هر آن چیزی که بین تفکرات مختلف، قومیت‌ها و مواردی از این دست تضاد و درگیری ایجاد کند به معنای دو قطبی است. در مواجهه با این پدیده رسانه این قدرت را دارد که به آن ضریب داده یا آن را خفیف کند
وی ادامه داد: از اهداف و مرادهای همیشگی دشمن ایجاد دو قطبی در جامعه است. چرا که در جامعه دچار دو قطبی، حرکت رو به جلو متوقف شده و توان جامعه معطوف به درگیری‌های ساخته‌شده ذیل آن دو قطبی می‌شود. لذا هدف و کار ویژه دشمن همواره مبنی بر ایجاد اغتشاش و نقاطی است که حرکت رو به جلوی جامعه را متوقف کند.
 
این کارشناس سواد رسانه افزود: ما بعضاً با سندروم زبان‌های بی‌قرار مواجه هستیم! کسانی که با ایجاد دو قطبی‌هایی در جامعه، خواسته یا ناخواسته مخرج مشترکی را با اهداف دشمن پیدا می‌کنند. بنا بر تاکید مقام معظم رهبری، هر عمل و رفتاری که کوچک‌ترین مخرج مشترکی با اهداف دشمن داشته باشد، پذیرفته شده نیست. لذا ما باید مراقب چنین افرادی باشیم و سعی کنیم تحت تأثیر آن‌ها قرار نگیریم.
 
نصیری گفت: یکی از بدترین حالت‌های دو قطبی زمانی اتفاق می‌افتد که مردم در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند. در این حالت ما با پرخاش اجتماعی، نفرت‌پراکنی و مواردی از این دست مواجه می‌شویم که وحدت و اتحاد اجتماعی را از بین می‌برد. دو قطبی تعادل جامعه را به هم می‌زند و جامعه بی‌تعادل کاملاً قابل برنامه‌ریزی است، چرا که در این حالت افراد از منطق و خرد رفتاری دور شده و به احساسات روی آورده‌اند.
 
وی ادامه داد: کار رسانه‌ها برجسته‌سازی نقاط کوچک و کوچک‌نمایی نقاط عطف است. دلیل این امر این است که هر چه جامعه دچار تشویش باشد، برای این رسانه مطلوب‌تر است. در واقع جامعه آرام را به پیشرفت در تضاد با اهداف رسانه‌های در تعارض با جمهوری اسلامی قرار دارد. همینجاست که دشمنی را به معنای حال بد جامعه و خوشحالی این رسانه‌ها تعریف می‌کنیم. همین که تشویش ما برای آن‌ها آورده رسانه‌ای داشته و اهدافشان در یک راستاست، به خوبی این دشمنی را نشان می‌دهد.
 
این کارشناس سواد رسانه افزود: سندورم زبان بی قرار یا رفتارهایی از این دست از جانب ما باعث می‌شود که سوژه‌ای برای این رسانه‌ها مهیا شود. نکته این است که این رسانه‌ها از تقابل افراد جامعه بیشترین سود را می‌برند. به همین دلیل سواد رسانه‌ای همواره بر این تاکید دارد که ما به دنبال دلیل حقیقی بیان یک حرف از سمت یک رسانه باشیم. به نوعی هزینه -فایده در بحث سواد رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی همواره باید در صدد این باشیم که ببینیم هزینه یک پدیده برای من مخاطب و در مقابل فایده و سود آن برای رسانه منتشرکننده آن چیست.
 
نصیری گفت: در تکنیک‌های عملی روانی برچسب‌زنی همواره جواب می‌دهد. آن‌ها با استفاده از این تکنیک افراد را بر اساس ظاهر یا نگاه‌های قومیتی دسته‌بندی کرده و بر روی آن‌ها برچسب می‌زنند. این موضوع خطرناک و کاملاً ضد امنیت ملی است.
 
وی افزود: ایجاد تردید در گزاره‌هایی که برای ما بنیادین است، از ویژگی‌های اساسی رسانه‌های معاند است. آن‌ها سعی بر این دارند که با ایجاد تردید در مخاطب، وی را به سمت گزاره مد نظر خود سوق دهند که این نیز مانند برچسب‌زنی از روش‌های بسیار معمول آن‌هاست. در رابطه با اتفاقات اخیر فلسطین ما شاهد دنبال کردن چنین هدفی از جانب رسانه‌های معاند هستیم.
 

شناسه خبر 75754