شناسه خبر:75968
1402/8/25 11:50:59

سپهرغرب-گروه اقتصادی: بانک مرکزی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: استفاده از کارت‌های اعتباری که شاخصی از مصرف مردم است، در سرزمین‌های اشغالی به میزان دوره کرونا کاهش یافته است.

 
به گزارش المیادین، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گفت که اسرائیلی‌ها با گذشت پنج هفته از جنگ علیه غزه، کمتر هزینه می‌کنند.

بنا به گزارش بانک مرکزی این رژیم، از زمان شروع جنگ، استفاده از کارت اعتباری در اسرائیل تا 20 درصد کاهش یافته است. استفاده از کارت اعتباری یک شاخص اصلی برای هزینه‌های مصرف‌کننده است که بیش از نیمی از تولید اقتصادی را نشان می‌دهد.

این درحالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند به دنبال تأثیر جنگ غزه بر زندگی اقتصادی اسرائیلی‌ها، داده‌ها نشان می‌دهد که میزان استفاده از کارت‌های اعتباری نسبت به روزهای عادی تا حدود 80 درصد به‌خصوص در شهرک‌های صهیونیست‌نشین هم‌جوار غزه، کاهش یافته است.

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در گزارش خود افزود: براساس داده‌های روزانه شرکت پردازش کارت اعتباری اسرائیل، هزینه‌های اسرائیلی‌ها طی مدتی که از جنگ غزه می‌گذرد، برای آموزش، پروازها، هتل‌ها، اجاره خودرو، سوخت، حمل‌ونقل و رستوران‌ها کاهش یافته است؛ اما در فروشگاه‌های خُرده‌فروشی به‌دلیل نگرانی‌های اولیه عمومی در مورد کمبود کالاها و درخواست‌های مسئولین از مردم در ذخیره کردن مواد غذایی برای 72 ساعت (به‌منظور استفاده از آن در پناهگاه‌ها در حین شلیک موشک‌های مقاومت) افزایش را نشان داده است.

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که صدور داده‌ها درخصوص میزان استفاده اسرائیلی‌ها از کارت اعتباری برای سیاست‌های پولی ضروری است، زیرا بسیاری از داده‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری جهت سیاست‌های اقتصادی فوراً در دسترس نیستند و گاهی اوقات با تأخیر از چند هفته تا چند ماه همراه است.

این بانک افزود: مخارج کارت اعتباری یک شاخص فوری از میزان فعالیت تجاری و مصرف است و استفاده از آن‌ها در شرایط بحرانی که عدم اطمینان روزافزون (نسبت به وضعیت اقتصادی ) وجود دارد، بسیار مهم است.

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که استفاده از داده‌های هزینه‌های کارت اعتباری همچنین این بانک را قادر می‌کند تا سطح فعالیت‌های تجاری در دوران جنگ را نسبت به گذشته ارزیابی کند. داده‌های فعلی نشان می‌دهد که در مقطع کنونی میزان استفاده از کارت‌های اعتباری به اندازه زمان قرنطینه دوم به‌دلیل ویروس کرونا در سپتامبر 2020 در اسرائیل است، اما بالاتر از نخستین قرنطینه در آغاز همه‌گیری کرونا در مارس 2020 است.

با فرض اینکه جنگ غزه در امتداد مرزهای جنوبی اسرائیل با نوار غزه متمرکز باقی بماند و تا پایان سال ادامه یابد، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی انتظار دارد که رشد تولید ناخالص داخلی در اسرائیل در سال‌های 2023 و 2024 حدود یک درصد کاهش یابد که به معنای رشد 2.3 درصدی در سال جاری و 2.8 درصدی در سال آینده است.

البته انتظارات بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نسبت به آژانس رتبه‌بندی اعتباری استاندارد اند پورز خوش‌بینانه‌تر است که روز دوشنبه تخمین زد، اسرائیل به رشد 1.5 درصدی در سال 2023 و 0.5 درصدی در سال 2024 دست خواهد یافت.

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی گفته است که ورود سایر طرف‌های منطقه به جنگ غزه پیامدهای منفی بیشتری بر اقتصاد اسرائیل خواهد داشت.

داده‌های وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که 19 درصد از نیروی کار فعال در اسرائیل به‌دلیل جنگ خارج از بازار کار هستند، زیرا گروه زیادی از افراد در سن کار برای خدمت سربازی فرا خوانده شدند.

 

شناسه خبر 75968