شناسه خبر:75997
1402/8/27 10:39:43
سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان عنوان کرد:

کمیته سیما و منظر شهرداری همدان الگوی موفق در ترویج نمای ایرانی و اسلامی

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان عنوان کرد: کمیته سیما و منظر شهرداری همدان الگوی موفق در ترویج نمای ایرانی و اسلامی است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، محمد فرهمندراد با اشاره به اینکه کمیته سیما و منظر شهرداری همدان الگوی موفق در ترویج نمای ایرانی و اسلامی است، اظهار کرد: شهرداری همدان جزء نخستین شهرداری‌های کشور در این زمینه بوده و در راستای ترویج آن موفق عمل کرده است.وی با اشاره به اینکه کمیته سیما و منظر شهرداری همدان در سال 1388 تشکیل شده، افزود: اعضای کمیته سیما و منظر شامل افرادی متخصص از معاونت شهرسازی و معماری، نماینده شورای اسلامی شهر، میراث فرهنگی و صنایع دستی، نماینده دانشگاه، نظام مهندسی، راه و شهرسازی، سازمان سیما و منظر و کارشناسان متخصص در این زمینه است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان هدف این کمیته را حفظ و تقویت هویت بومی و ملی در نماهای ساختمانی و منظر شهری دانست و تصریح کرد: کنترل نمای ساختمان‌های درحال احداث، جلوگیری از اغتشاشات بصری و گسترش نماهای ناسازگار با فرهنگ بومی کشور، مدیریت هماهنگ نماها در راستای نظم‌دهی و کاهش موازی‌کاری‌ها و ناهماهنگی‌های دستگاه‌های متولی، از اهداف این کمیته است.

فرهمندراد وظایف کمیته سیما و منظر را متنوع دانست و تصریح کرد: تعیین مدارک و مستندات برای طراحی نما، ایجاد هماهنگی‌های لازم با اداره راه و شهرسازی درخصوص انطباق‌های مورد نیاز در طرح‌های جامع و تفصیلی به‌منظور ایجاد بسترهای لازم برای تحقق کیفیت مطلوب بصری و اعلام نتیجه به متقاضی جهت هدایت صحیح و مطلوب طرح نماهای ارائه‌شده به کمیته، ازجمله وظایف این کمیته است.

این مقام مسئول در حوزه معماری و شهرسازی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و فنی افراد عضو، گفت: با استفاده از این ظرفیت نظارت دائمی بر نماهای تأییدشده از طریق مأموران شهرداری جهت اطمینان از اجرای نمای تأییدشده تا مرحله صدور پایان کار و تقویت بایگانی نرم‌افزاری از طراحان و اتصال آن به طرح تفصیلی با هماهنگی واحد GIS شهرداری و تدوین فرآیند نحوه تشکیل پرونده، برعهده دبیر این کمیته است.

فرهمندراد افزود: به‌صورت ماهانه گزارش مستمری درخصوص عملکرد کمیته اعم از نماهای تأیید‌شده به همراه یک نسخه از پرونده کامل با تأکید بر استفاده از مصالح بومی برای رعایت ضوابط معماری و شهرسازی (ایرانی و اسلامی) به رئیس کمیته، معاون یا مسئول شهرسازی و معماری ارائه می‌شود.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان به استنادات قانونی این دستورالعمل کمیته سیما و منظر اشاره کرد و گفت: ماده 55 قانون شهرداری، ماده یک قانون نوسازی و عمران شهری که وظیفه نوسازی شهری را برعهده شهرداری‌ها قرار داده و این نهاد را در چارچوب مفاد ماده 111 مکلف به تأسیس نهاد تخصصی برای بهسازی و نوسازی فضاهای شهری کرده، مصوبات ماده پنج و مصوبات داخلی کمیته، ازجمله مستندات قانونی برای تشکیل کمیته سیما و منظر هستند.

وی به آمار جلسات برگزارشده کمیته سیما و منظر در سال‌های 1401 و 1402 اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 38 جلسه تشکیل شد و 957 طرح مورد بررسی قرار گرفت و از سال 1402 تاکنون 30 جلسه برگزار شده و 805 طرح مورد بررسی قرار گرفته شده است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان عنوان کرد: اقدامات و طرح‌های برتر این معاونت در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم توسط کمیته سیما و منظر شامل ایجاد پورتال کمیته، کانال‌های طرح‌های مصوب داخل پیام‌رسان ایتا، سامانه پیامکی، پایش طرح‌های مطرح‌شده توسط دبیرخانه کمیته، برگزاری همایش‌ها و تهیه بانک‌های اطلاعاتی است.

فرهمندراد از تعیین مشاور در ارتباط با سیما و منظر شهری خبر داد و عنوان کرد: تدوین طرح جامع سیما و منظر شهر توسط مشاوران دانشگاه بوعلی‌سینا درحال انجام است که بعد از اتمام تحویل شهرداری همدان می‌شود.

شناسه خبر 75997