شناسه خبر:76020
1402/8/27 12:25:02

سپهرغرب، گروه خبر: طرح نهضت ملی مسکن با وجود دغدغه دولت سیزدهم و تاکید رئیس جمهور بر تسریع در اجرای آن، در شرق کرمانشاه به کُندی پیش می‌رود و مردم برخی از شهرستان‌ها هنوز هم در چشم انتظاری بسر می‌برند.

یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم، ساماندهی بازار مسکن و کمک به پویایی صنعت ساختمان بود تا بتواند در قالب یک برنامه و حتی فراتر از آن، در قالب یک قانون کمبودها و بی اعتنایی به صنعت ساختمان در هشت سال دولت قبل را برطرف کند.

با وجود اینکه طرح ساخت مسکن، چراغی از امید را در دل مردم روشن کرده و به طور جدی توسط رئیس جمهور دنبال می‌شود اما با گذشت حدود 2 سال در برخی از شهرستانهای شرق کرمانشاه هنوز پیشرفت مناسبی نداشته و مردم با وجود بروز تورم و افزایش نرخ هر روزه مسکن، همچنان چشم انتظار اجرای جدی‌تر این طرح هستند.

  هرسین کمترین پیشرفت فیزیکی نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه اخیرا گفته بود: بیشتر پیشرفت فیزیکی این طرح در سطح استان در شهرستان روانسر با 70 درصد است به طوری که 80 واحد هم اکنون به مرحله نما رسیده و کمترین پیشرفت نیز در هرسین در شرق کرمانشاه است که زمین‌ها در مرحله آماده سازی است.

«شمس الله خدادادی» افزود: هم اکنون 10 هزار و 840 واحد در قالب گروه‌های ساخت و پروژه‌های بنیاد ساخت در کل استان در حال کار آماده سازی و ساخت و ساز است که از این تعداد چهار هزار و 852 واحد آن توسط بنیاد مسکن در 12 شهر در حال انجام و مابقی توسط گروه‌های ساخت در حال اجرا است.

  بررسی آخرین چالش‌های پروژه نهضت ملی مسکن کنگاور و صحنه

سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه در این راستا چالش‌های پیش رو پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهرستان‌های کنگاور و صحنه را بررسی و بر لزوم شتاب‌بخشی به روند پیشرفت این پروژه‌ها تاکید کرد.

«طهماسب نجفی» با حضور در شهرستان‌های کنگاور و صحنه، آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی را بازدید و بررسی کرد. وی در ابتدا از پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان کنگاور که شامل یک هزار و 600 واحد در 800 قطعه تفکیکی بوده بازدید و آخرین وضعیت پیشرفت آن را بررسی کرد.

این پروژه با حجم 97 هزار متر مکعب عملیات خاکی تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون استاندار کرمانشاه از روند عملیات اجرایی پروژه 128 واحدی مسکن ملی کنگاور هم که 94 واحد آن شروع شده و دارای 21 درصد پیشرفت فیزیکی است، بازدید کرد.

وی در ادامه راهی شهرستان صحنه شد و از پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهرستان صحنه که شامل آماده سازی 14.5 هکتاری و با حجم 60 هزار متر مکعب عملیات خاکی است، بازدید کرد. این پروژه هم اکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دیگر پروژه نهضت ملی مسکن صحنه 100 واحدی و دارای 36 درصد پیشرفت فیزیکی است که در مرحله اجرای اسکلت و دیوارچینی قرار دارد. در این بازدیدها فرماندار کنگاور و مدیرکل بنیاد مسکن استان هم حضور داشتند.

  سه هزار و 50 خانواده کنگاوری صاحب زمین می‌شوند

فرماندار کنگاور در این راستا اظهار کرد: در طرح خانه دار کردن مردم در نهضت ملی مسکن، هفت هزار و 189 نفر متقاضی طرح مسکن در شهرستان کنگاور ثبت نام کرده‌ بودند، که از این تعداد سه هزار و 50 نفر حائز شرایط متقاضی طرح مسکن شده‌اند.

«ایرج صادقی» با بیان اینکه این تعداد متقاضی نسبت به تشکیل پرونده اقدام نموده‌اند، اظهار کرد: در مرحله نخست این طرح تعداد یک هزار و 600 نفر در قالب بلوک‌های 2طبقه صاحب زمین می‌شوند.

وی در خصوص وضعیت زمین برای متقاضیان تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه زمینی به مساحت 41 و نیم هکتار برای واگذاری به این طرح پیشنهاد داد که با تائید آن زمین در حال حاضر تسطیح و آماده واگذاری به متقاضیان است.

او همچنین با اشاره به واگذاری زمین به تعداد 124 متقاضی در قالب فاز یک تا پنج، اظهار داشت: تعداد 31 قطعه زمین برای ساخت بلوک‌های پنج طبقه (جهار طبقه با پیلوت) به مقاضیان واگذار شده که عملیات اجرایی تعداد 21 بلوک آغاز شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد پنج بلوک چهار نفره نصب اسکلت ساختمان را انجام و 15 بلوک نیز اقدام به اخذ پروانه ساخت نموده‌اند.

فاز نخست نهضت ملی مسکن صحنه 36 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس بنیاد مسکن صحنه نیز گفت: فاز نخست نهضت ملی مسکن در این شهرستان در حال اجرا است که اجرای این فاز تاکنون 36 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

«حمید حسنوند» اظهار کرد: پروژه احداث مسکن و سرپناه برای مردم شهرستان صحنه در فاز نخست در قالب 100 واحد در زمینی به مساحت چهار هزار و 128متر مربع در قالب گروه‌های ساخت در حال اجرا است.

وی در ادامه به ثبت‌نام چهار هزار و 318 نفر در طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان صحنه اشاره کرد و گفت: یک هزار و چهار نفر از بین این افراد واجد شرایط مسکن شناخته شدند.

او بیان کرد: برای تسریع در آغاز عملیات اجرایی فاز جدید طرح نهضت ملی در شهرستان صحنه، هشت هکتار زمین جهت واگذاری به بنیاد مسکن به شرکت مشاور پیشنهاد شده است که در حال بررسی می‌باشد.

نیم هکتار زمین برای ساخت مسکن در هرسین واگذار شد/مکان یابی 30 هکتار جدید

فرماندار هرسین هم در این راستا با اشاره به ثبت‌نام چهار هزار 543 نفر در طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان اظهار کرد: از این تعداد که برای یک هزار و 200 نفر که تایید نهایی شده بودند تشکیل پرونده شده است.

«ابوطالب ایتوندی» ادامه داد: در مورد زمین، این اطمینان را به متقاضیان می‌دهیم که یک قطعه زمین 30 هکتاری در شهرستان، مکان یابی و تحویل شرکت مشاور شده و همچنین یک قطعه نیم هکتاری نیز در مرحله عقد کارگزاری برای تحویل به بنیاد است.

وی همچنین در خصوص ثبت نامی‌های طرح جوانی جمعیت در هرسین گفت: تعداد 156 خانوار نیز مشمول این طرح شده که زمین‌های مجزا برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

موضوعی که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مدنظر دست‌اندرکاران و مسئولان بوده است و طی ماه‌های اخیر مقامات ارشد استان بارها بر لزوم رعایت استانداردهای موردنیاز این واحدها و اصولا هر سازه عمرانی تاکید کرده‌اند و تاکید داشته‌اند که باید مصالح به کار رفته در این واحدها هم باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

دستیابی به چشم انداز احداث چهار میلیون واحد مسکونی در کشور که سهم استان کرمانشاه حدود 120 هزار واحد است نیازمند تعامل و همکاری همه دستگاههای خدمات رسان است که بسیاری از شهروندان به آن امید بسته‌اند.

شناسه خبر 76020