شناسه خبر:76069
1402/8/29 12:32:36

سپهرغرب-گروه خبر: مشکلات زیست‌محیطی سایت زباله ایوان که باعث گلایه مردم شهرستان شده، ضرورت احداث کارخانه بازیافت را در منطقه دوچندان کرده است.

مشکلات زیست‌محیطی دفع غیراصولی زباله در سایت زباله ایوان همچنان ادامه دارد و سال‌هاست باعث گلایه مردم منطقه شده است.

 

دفع روزانه 50 تن پسماند در این سایت و آتش زدن آن علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی و احتمال آلوده کردن آب‌های زیرزمینی، گلایه‌مندی کشاورزان و دامداران این منطقه را به‌دنبال داشته است.

 

*مشکلات زیست‌محیطی سایت زباله ایوان

 

یکی از شهروندان ایوانی اظهار کرد: توسعه شهرها و روستاها باعث افزایش مصرف انواع منابع مختلف می‌شود که متعاقب آن مواد زائد جامد (زباله) تولید می‌شود.

 

علی عباسی تصریح کرد: باید این زباله‌ها را به روش‌های بهداشتی مانند بازیافت در مبدا، تولید کود کمپوست، تولید بیوگاز و یا دفن بهداشتی دفع کرد.

 

وی بیان کرد: روش‌های غیر بهداشتی مانند تلنبار در محیط زیست و سوزاندن در هوای آزاد ازجمله بدترین و غیر بهداشتی‌ترین روش‌های دفع زباله است که با عوارضی مانند تولید گازهای گلخانه‌ای، تولید بوهای نامطبوع، تولید گازهای سمی و سرطان‌زا و… می‌توانند به‌شدت سلامتی انسان و محیط زیست را تهدید کنند.

 

این شهروند ایوانی گفت: متأسفانه سال‌هاست این قضیه در سایت زباله شهرستان ایوان در حال وقوع است.

 

*مسئولان برنامه‌ای برای دفع بهداشتی زباله‌ها ندارد

 

یکی دیگر از شهروندان ایوانی بیان کرد: زباله‌ها روزانه از مبدأ ایوان و شهر زرنه و دهیاری‌ها به سایت زیاله ایوان آورده شده تا در دل طبیعت خالی شوند، هر چند حجم ورود زباله‌ها در حال افزایش است اما نه برنامه‌ای برای جابه جایی و نه برای ایجاد کارخانه بازیافت است.

 

مراد اکبری اضافه کرد: دود زباله‌های افروخته شده علاوه بر طبیعت به چشم ساکنان منطقه هم می‌رود، مسئولان سال گذشته از اجرایی کردن تفکیک زباله از مبدأ گفتند موضوعی که هنوز اجرایی نشده است.

 

*جابجایی سایت زباله ایوان از نظر اقتصادی و از نظر قانونی امکان‌پذیر نیست

 

شهردار ایوان اظهار کرد: پاکسازی سایت زباله ایوان به‌صورت هفتگی فقط توسط شهرداری ایوان انجام می‌شود و متأسفانه دیگر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هیچ‌گونه کمکی در این راستا انجام نمی‌دهند.

 

علی نورایی‌نژاد افزود: جابجایی سایت زباله از نظر اقتصادی و از نظر قانونی امکان پذیر نیست، قرار است یک بولدورز اجاره شود و بحث ایجاد ترانشه را انجام دهیم که بتوانیم زباله‌ها را دفع کنیم.

 

**مهلت قانونی به شهرداری برای رفع مشکلات سایت زباله ایوان

 

مدیر حفاظت محیط زیست ایوان اظهار کرد: آتش‌سوزی که در جایگاه زباله ایوان اتفاق می‌افتد باعث آلودگی هوای منطقه می‌شود و مشکلات بیش از حدی را ایجاد می‌کند.

 

فرهاد افشاری بیان کرد: دفع غیراصولی زباله علاوه بر آلودگی آب‌های زیرزمینی و سطحی می‌شود و برای موجودات زنده و انسان تبعات بسیار بدی را به‌دنبال دارد.

 

وی ادامه داد: طبق مصوبات کارگروه پسماند متولیان این جایگاه باید در آینده‌ای نزدیک فکری به حال این موضوع کنند و شهرداری از طریق حفر ترانشه نسبت به دفع اصولی پسماند اقدام کند.

 

وی عنوان کرد: اگر بعد از پایان مهلت قانونی شهرداری نسبت به رفع مشکلاتی که گفته شد اقدام نکنند، از طریق مراجع قضائی مجدداً اقدام می‌کنیم.

 

**تمامی زباله شهرستان ایوان در یک منطقه نگهداری می‌شوند

 

فرماندار ایوان اظهار کرد: کل زباله‌های شهرستان ایوان به این محل منتقل می‌شود، اقداماتی نیز تاکنون برای جلوگیری از آلوده نکردن بیشتر محیط زیست انجام شده اما کافی نبوده است.

 

حجت‌الله اکبری عنوان کرد: راه حل اصلی این موضوع در دراز مدت این است که کارخانه بازیافت در مرکز استان ایجاد شود، چون در توان شهرستان و ظرفیت شهرستان این مسئله امکانپذیر نیست.

 

وی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به سایت زباله مربوط به شهرداری است و بر همین اساس برنامه‌ای برای تفکیک زباله اجرا می‌شود، افزود: طی پیگیری‌های انجام شده در چند روز آینده برنامه تفکیک زباله در مبدأ اجرایی می‌شود که خود این موضوع باعث می‌شود که حجم کمتری از زباله‌ها به این محل منتقل شوند.

 

وی بیان کرد: یکی دیگر از راهکارهایی که در کوتاه مدت می‌توانیم انجام دهیم و در کمیته پسماند شهرستان مصوب شد این است که هرچه سریع‌تر شهرداری با ایجاد ترانشه زباله‌های موجود را دفع کند.

 

وی بیان کرد: همچنین مصوب شده که تمام زباله‌هایی که خارج از سایت رها شدند جمع آوری شوند، در دراز مدت راه حل اصلی این است که کارخانه بازیافتی در استان داشته باشیم که زباله تمام شهرستان‌ها به آنجا منتقل شود.

 

متأسفانه دفع غیراصولی زباله فقط مربوط به شهرستان ایوان نیست و این مساله در بسیاری از شهرهای استان مشاهده می‌شود که ضرورت احداث کارخانه بازیافت در استان را دوچندان کرده است.

 

نیاز است زباله‌ها در شهر و روستاهای استان تفکیک شده و برای انجام مراحل مختلف بازیافت شوند با حداقل می‌توان با مدیریت از بروز پدیده‌های زیست محیطی و مشکلات بهداشتی و اجتماعی در دفع پسماندها پیشگیری کرد.

شناسه خبر 76069