شناسه خبر:76380
1402/9/6 11:33:11

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه گفت: این استان با اجرای طرح مقاوم‌سازی و نوسازی 73 درصد از واحدهای مسکونی روستاهای استان، هم اکنون رتبه نخست را در اجرای این طرح در کشور به خود اختصاص داده است.

شمس‌الله خدادادی روز یکشنبه با اشاره به تاکید و همت دولت و مسوولان کشور برای تسریع در روند مقاوم سازی مسکن روستاییان افزود: هم اکنون در 73 درصد از مساکن روستایی در استان مقاوم سازی صورت گرفته که بالاترین رقم درصد مقاوم سازی در کشور است که این رقم تا پایان امسال به 75 درصد خواهد رسید.

وی میانگین اجرای این طرح در روستاهای کشور را 51 درصد اعلام کرد و یادآور شد: استان کرمانشاه با اجرای موفق این طرح توانسته است 22 درصد بیشتر از میانگین کشوری فعالیت داشته باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه احداث مسکن مقاوم روستایی و تامین متناسب با نیاز روستاییان اغلب از عناصر مهم برنامه‌های مختلف توسعه در کشور بوده است، اظهار کرد: برای برخورداری از تسهیلات اعطایی در زمینه مقاوم سازی مسکن در روستاها با تمام فرمانداران، دهیاران و بخشداران استان جلسه ترویج گذاشته شده تا باقیمانده واحدهای روستایی که بهسازی نشده اند از این تسهیلات استفاده کنند.

آغاز ساخت پنج هزار واحد مسکن روستایی در دولت سیزدهم

خدادادی اضافه کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون کار انعقاد قرارداد و ساخت پنج هزار واحد مسکن روستایی نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای استان آغاز شده که حدود 2 هزار واحد آن به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه باقی مانده سه هزار واحد دیگر نیز به طور میانگین از حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند افزود: پیش بینی شده تا اواسط سال آینده این تعداد نیز تکمیل و در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

افزایش تسهیلات مسکن روستایی به 350 میلیون تومان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: براساس مصوبه هیئت وزیران، افزایش تسهیلات مسکن روستایی از 200 میلیون تومان فعلی به 350 میلیون تومان به تصویب رسیده است که باید از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شود.

خدادادی یادآور شد: این میزان تسهیلات با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت 20 ساله در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که سه سال آن دوران مشارکت و 17 سال نیز دوره تقسیط آن خواهد بود.

واگذاری 10 هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن در روستاهای استان

وی گفت: برای بهره مندی بهتر روستاییان از مسکن مقاوم، براساس تفاهم فی‌مابین بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن تامین یک میلیون قطعه زمین را در روستاها و روستاهای حریم شهرها را در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کشور تعهد کرده و پیش بینی شده تا پایان امسال 500 هزار قطعه از این میزان در کشور به متقاضیان واجد شرایط واگذار شود.

خدادادی با بیان اینکه از این میزان سهمیه امسال استان کرمانشاه حدود 10 هزار قطعه تعیین شده است بیان کرد: در همین راستا بنیاد مسکن استان کار شناسایی یک هزار هکتار را انجام داده که هم اکنون نیز در حال طی مراحل قانونی آن هستیم که ظرف یک ماه آینده بحث واگذاری این قطعات در حدود 700 روستا آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: این قطعات در روستاهای حریم شهر 300 مترمربع و خارج از حریم شهر تا 500 متر مربع پیش بینی شده که این میزان با درنظر گرفتن بحث معیشت محور بودن مناطق روستایی تعیین شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه واگذاری این زمین‌ها با تعیین اهلیت متقاضیان در روستاها به غیر از روستاهای حریم شهر واگذار خواهد شد تاکید کرد: در همین راستا سامانه ای در حال طراحی است که پس از بارگذاری است که متقاضیان با ورود به این سامانه می‌توانند درخواست خود را ارایه کنند.

 

شناسه خبر 76380