شناسه خبر:76505
1402/9/8 12:34:00

سپهرغرب-گروه کافه کتاب:سمانه اخوان، نویسنده کتاب «الماس در تاریکی» معتقد است که امید و خودباوری رمز پیشرفت جوامع انسانی است و تزریق این اکسیر به نوجوان آینده‌ساز ایرانی لازم و ضروری است.

سمانه اخوان درباره ایده نوشتن داستان «الماس در تاریکی» گفت: پسر نوجوانم به فضا علاقه‌مند است و گاهی شگفتی‌های فضایی مثل باران الماس را برایم عنوان می‌کند. از سویی، اوضاع اقتصادی جامعه باعث شد که به فکر تلفیق موضوع جدی و لازم احیای امید در جامعه بیفتم و هیجان‌های باب میل نوجوانان را روایت کنم. داستان، ایده‌ای ذهنی دارد؛ هر چند باور دارم محقق‌شدنش محال و دور از ذهن نیست.

نویسنده اثر درباره ضرورت نوشتن داستان از پزشکان و دانشمندان ایرانی این‌گونه بیان کرد: خودباوری رمز موفقیت یک جامعه است و متأسفانه رسانه‌های بیگانه در جهت عکس، سعی در سیاه‌نمایی دارند. پس حیاتی است که قشر مهم و آینده‌سازِ نوجوان با واقعیت توانمندی خویش مواجه شده و به پیشرفت فکر کند؛ چرا که داستان با درون‌مایه فکرپروری است.

با توجه به اینکه چند سالی است یک جایزه با عنوان «روایت پیشرفت» در کشور برگزار می‌شود؛ از اخوان درباره نگارش کتاب «الماس در تاریکی» و کمک‌گرفتن از این روایت‌ها پرسیدیم که او گفت: برای نوشتن داستان تحقیقاتی انجام داده بودم؛ اما با روایت پیشرفت آشنا نبودم. هجمه‌های دشمنان علیه خودباوری و پیشرفت ملی‌مان آنچنان آزاردهنده است که هر فرد ایرانی را که عاشق میهنش و شکوفایی آن است وادار می‌کند از هر طریقی که می‌تواند گامی مثبت بردارد. همچنین در چند سال اخیر عداوت دشمن با ترورهای دانشمندان‌مان برای همه ملموس شد.

نویسنده کتاب «الماس در تاریکی» در انتها عنوان کرد: امید و خودباوری رمز پیشرفت جوامع انسانی است و تزریق این اکسیر به نوجوان آینده‌ساز ایرانی، لازم و ضروری است. مقام معظم رهبری بارها با ظرافت و تیزبینی به این نکته اشاره فرموده‌اند. من هم با توجه به فعالیت‌ها و تخصص خودم که فلسفه برای کودکان (فکرپروری) است، سعی کردم به کمک داستانی با درون‌مایه فکرپروری، گامی هر چند کوچک در رسیدن به این مهم بردارم. از شما و همه کسانی که در جهت اعتلا و پیشرفت ایران اسلامی گام برمی‌دارند متشکرم.

 

 

شناسه خبر 76505