شناسه خبر:76579
1402/9/11 12:01:46

سپهرغرب-گروه فرهنگی:«شیخ عبدالله راشد، یکی از عالمان بزرگوار اسلام بوده که در کمال سلامت، طریق معرفت نفس را طی کرده و در زمره ملازمان حضرت مهدی (عج) قرار گرفته و صاحب کرامت بسیاری بوده‌ است.

این عالم ربانی پس از عمری خدمت به شریعت و ترویج فرهنگ تشیع و تربیت شاگردانی شایسته در سنه 832 (ه ق) چشم از جهان فروبست که اکنون مزار مطهر او، مطاف اهل دل و ملجأ حاجتمندان و افتخاری برای شهرستان اسدآباد است».

این جملات نوشته‌شده روی تابلویی سبزرنگ بوده که بر سر مزار مطهر عالم ربانی «شیخ عبدالله راشد» در پارک شهیدرجایی شهر اسدآباد نصب شده است و در همان نگاه نخست چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

عبدالله راشد ازجمله بزرگانی است که به محضر مقدس امام زمان مشرف شده است و حکایت آن را بزرگانی چون شیخ صدوق در کمال‌الدین، علامه مجلسی در بحارالانوار، علامه بحرانی در مدینه‌المعاجز و شیخ عباس قمی در منتهی‌الامال نقل کرده است.

حضرت امام خمینی (ره) نیز در رابطه با این عالم ربانی بزرگ فرموده‌اند «در شهر اسدآباد عالم ربانی عبدالله راشد مدفون است که خاک پایش مطاف اهل دل و ملجأ حاجتمندان و افتخاری برای شهر اسدآباد است» و سه بار تکرار کرده‌اند «هرکس این عالم ربانی را زیارت کند، مثل این است که در شهر مقدس مشهد حضرت امام رضا علیه‌السلام را زیارت کرده است».

بازسازی مزار درخور شأن این عالم ربانی در سال‌های اخیر یکی از خواسته‌ها و مطالبات مهم و به‌حق شهروندان اسدآبادی و نیز عالمان به‌شمار می‌رود، چنانکه در 18 اسفندماه 1401 در کنگره سیدجمال‌الدین اسدآبادی که در شهر اسدآباد با حضور وزیر میراث فرهنگی و جمعی از مسئولین استان و شهرستان و شهروندان برگزار شد، نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری گفت: شهرستان اسدآباد دارای انسان بزرگ‌تری از سیدجمال‌الدین اسدآبادی به‌نام «عبدالله راشد» بوده که این مرد بزرگ دروازه استان همدان را به مکتب تشیع باز کرده و نخستین‌بار نور شیعه گری به برکت این انسان بزرگ در استان همدان جرقه زده است.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی با اشاره به مزار مطهر عبدالله راشد در شهر اسدآباد، تصریح کرد: از وزیر میراث فرهنگی و مسئولان ذی‌ربط درخواست داریم برای مزار این عالم و مرد بزرگ شیخ بنی‌راشد، یک اِلمان و یادمان مناسب و آبرومند احداث شود.

اما برای سامان‌دهی مزار این عالم ربانی چه تصمیماتی در دست اقدام است؟

امام‌جمعه اسدآباد اظهار کرد: مزار این عالم ربانی نیازمند بازسازی بود که در همین رابطه شهرداری تصمیم دارد نسبت به بازسازی مزار «شیخ عبدالله راشد» اقدام کند؛ ضمن اینکه احداث یک اِلمان مناسب را نیز برای مزار ایشان در برنامه دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی موحدی گفت: پیش از این در سال‌های گذشته اقداماتی برای سامان‌دهی مزار «شیخ عبدالله راشد» انجام گرفته، اما این اقدامات در همان سال‌ها رها شده و نیمه‌کاره باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: به همین خاطر سامان‌دهی مزار این عالم ربانی را از شهرداری مطالبه کردیم و پیرو مطالبات ما، اِلمانی برای مزار ایشان را پیشنهاد دادند که چندان مقبول نبود و مجدد پیگیر طراحی اِلمان و یادمان مناسب برای این عالم ربانی بزرگوار هستند.

موحدی خاطرنشان کرد: با مشخص شدن مجری طرح، در نخستین فرصت این پروژه را شهرداری آغاز می‌کند، ضمن اینکه در رابطه با طرح اِلمان اگر پیشنهاداتی وجود داشته باشد، به‌طور قطع استقبال خواهیم کرد.

وی همچنین تصریح کرد: در رابطه با زندگینامه شیخ عبدالله راشد این عالم ربانی بزرگ یک تحقیق 70 تا 80 صفحه‌ای توسط یکی از طلبه‌های شهرستان اسدآباد درحال انجام بوده که به‌زودی چاپ می‌شود و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

سرپرست شهرداری اسدآباد هم اظهار کرد: مزار شیخ عبدالله راشد در پارک شهیدرجایی شهر اسدآباد واقع شده و قرار بود این مکان پارک‌ بانوان شود که مورد تأیید واقع نشد.

علی‌حسن امیدی تصریح کرد: درحال حاضر تصمیم به سامان‌دهی پارک شهیدرجایی و نیز مزار شیخ عبدالله راشد داریم و مجری طرح نیز یکی از همکاران نظام مهندسی بوده و نظارت و هماهنگی این پروژه را انجام خواهد داد و اجرای طرح با شهرداری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سامان‌دهی پارک شهیدرجایی شامل سامان‌دهی سرویس بهداشتی پارک، ست بازی و فضای بازی کودکان، فضای سبز و نیز فاز اصلی مزار شیخ عبدالله راشد و احداث اِلمان برای مقبره ایشان و محوطه‌سازی مزار این عالم ربانی خواهد بود، گفت: هم‌اکنون درحال طراحی اِلمان مزار شیخ عبدالله هستیم و به‌طور قطع بعد از فصل سرما در دهه مبارک‌ فجر پروژه سامان‌دهی پارک‌ شهیدرجایی و مزار شیخ عبدالله راشد و احداث اِلمان ایشان به‌صورت کامل و صددرصدی قابل بهره‌برداری خواهد بود.

امیدی یادآور شد: برای اجرای این پروژه براساس پیش‌بینی به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این هزینه توسط شهرداری انجام می‌گیرد و در جایی که برای اجرا دارای مشکل باشیم، مجری طرح با انتخاب پیمانکار مناسب مشکل را برطرف خواهد کرد.

گفتنی است؛ در پایان امیدواریم با سامان‌دهی این پروژه معنوی و تسریع در روند آن توسط شهرداری، مطالبه چندین‌ساله شهروندان اسدآبادی و مطاف اهل دل مزار این عالم ربانی و حاجتمندان را تحقق بخشد.

 

 

شناسه خبر 76579