شناسه خبر:76596
1402/9/11 12:49:56

استاندار مرکزی گفت: تدابیرلازم برای تامین دارو از شرکت‌های تولیدکننده در این استان اندیشیده شود و این مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

«فرزاد مخلص ‌الائمه» روز پنجشنبه در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران استان مرکزی در دانشگاه آزاد اسلامی آشتیان که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، افزود: در استان مرکزی در 2 شهر، شرکت تولیدکننده اقلام دارویی مستقر است و برخی داروها فقط در این استان تولید می‌شود که باید هماهنگی با شرکت‌های پخش برای تامین دارو در داخل استان اندیشیده شود.

وی، در بخش دیگری از سخنانش گفت: استان مرکزی در سال گذشته در سیل آهنگران جزو 26 شهر استان دچار آسیب بود اما رتبه اول بازسازی را کسب کرد و در ایام‌الله دهه فجر، منازل تحویل شد.

57 بحران در کشور شناسایی شد

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: 57 بحران در کشور شناسایی شده و باید بحران‌ها پیوست مطالعاتی داشته باشد.

«ولی‌اله بیاتی» با بیان اینکه، همه دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی مواجه با بحران‌ها را داشته باشند، افزود: پارسال روستای آهنگران فراهان با سیل مواجه شد اما با این سرعت خوبی این بحران مدیریت شد.

نماینده تفرش آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم برای مقابله با بحران، قوانین خوبی پیش‌بینی شده که با تایید شورای نگهبان، اجرایی می‌شود.

بیاتی اظهار کرد: کشور در آینده و اکنون با بحران خشکسالی و آبی مواجه است و در مقابل باید در حوزه پیشگیری، مردم را آماده کرد.

وی بیان کرد: در حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و سرما و یخبندان اطلاع از وقوع آن نیست اما باید آمادگی در مقابله روز به روز تقویت شود.

نماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید آموزش در حوزه‌های مختلف به مردم ارایه شود تا با فرهنگ‌سازی از وقوع بحران جلوگیری کرد.

بیاتی، به مصرف بی رویه آب اشاره کرد و افزود: کشاورزی هنوز در بسیاری از نقاط، مانند 100 سال گذشته انجام می‌شود و مصرف بی‌رویه آب روند خشکسالی را افزایش می‌دهد.

توجه به مصوبات ستاد مدیریت بحران استان مرکزی ضروری است

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: قانون مدیریت بحران در مواد 21 تا 23 سطح مسولیت مدنی را مشخص کرده و باید به مصوبات ستاد بحران توجه جدی شود.

«امید محترمی» افزود: یکی از مشکلات عمده در استان مرکزی تهدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است که واحدهای مرغداری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: بیشتر واحدهای پرورش طیور این استان در مجاورت تالاب میقان اراک واقع است که باید برای جلوگیری از انتقال بیماری تدابیر لازم مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی، با اشاره به تکمیل ظرفیت تجهیزات ستاد بحران این استان، بیان کرد: تامین دستگاه تراکتور تالاب‌رو ضروری است و این دستگاه قابلیت اطفای حریق و انتقال لاشه از تالاب را نیز دارد و در این راستا می‌توان از ظرفیت هپکو و کمباین‌سازی اراک برای تولید استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی نیز در این نشست گفت: در استان با کوچکترین سیلاب احتمال خسارت بالا وجود دارد و باید 172 سازه تقاطعی پاکسازی شود.

«عزت‌اله آمری» افزود: این استان 9 هزار کیلومتر رودخانه دارد که 2 هزار و 700 کیلومتر آن اولویت ساماندهی دارد و از این تعداد، 90 درصد نقشه‌برداری شده و 130 کیلومتر رودخانه لایه‌رویی شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی هم با بیان اینکه، اکنون هشت درصد سد ساوه آب دارد، گفت: بحران آب آشامیدنی در شهرستان ساوه وجود دارد که تامین آب در این شهرستان از سد الغدیر تامین می‌شود اما تاب آوری سد تا دی‌ماه است.

«حشمت‌اله عباسی» افزود: تامین آب در ساوه نیاز به برنامه‌ریزی دارد که باید مسیر بالا دست سد ساوه لایروبی شود تا آب به سد برسد و در پایین دست سد نیز، باید چاه حفر شود.

 

شناسه خبر 76596