شناسه خبر:76605
1402/9/11 12:57:53

رئیس اسبق هیئت‌مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی، گردشگری را صنعتی پاک دانست و گفت: آموزش مردم محلی و گردشگران، پیشران توسعه گردشگری و یکی از مهم‌ترین عوامل رونق این صنعت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : از گذشته آموزش یکی از لازمه‌های مورد توجه در هر حوزه بوده و افراد برای یادگیری هر چیزی به آموزش دیدن آن نزد استادکار ماهر می‌پرداخته‌اند، همه ما برای نوشتن و خواندن سال‌ها به مدرسه رفته‌ایم و سپس هر یک بنا به علاقه خود در یک حوزه خاص تحصیل کرده‌ایم.

یادگیری هر موضوع یا هنری، نیازمند آموزش است، حوزه گردشگری که امروزه از آن به‌عنوان یک صنعت درآمدزا و ارزآور برای هر جامعه یاد می‌شود و در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته نیز ملزوماتی دارد که باید علاوه بر آژانس‌های گردشگری، مردم جوامع محلی و افرادی که به گردش می‌روند نیز به آن توجه داشته باشند، تا بتوان در این حوزه شاهد رشد و ترقی بود.

بی‌شک آموزش جوامع محلی در نحوه برخورد، نحوه عرضه صنایع دستی و خوراکی‌های محلی در ذهن هر گردشگر خاطره‌ای به جا خواهد گذاشت که در پیشرفت و عدم پیشرفت صنعت گردشگری تأثیرگذار خواهد بود، پس لازم است تا این موضوعات علاوه بر توضیح در جامعه، در مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع مختلف بیان شود تا مردم هم اهمیت این صنعت و هم نوع برخورد با گردشگران را بدانند؛ البته باید به افرادی که برای گردشگری به مناطق دیگر چه داخلی و چه خارجی سفر می‌کنند نیز آموزش داد تا آن‌ها نیز باعث تخریب چنین فضاهایی نشوند و بتوان این مناطق را برای نسل آینده نیز حفظ کرد.

با توجه به اهمیت آموزش در حوزه صنعت گردشگری با رئیس اسبق هیئت‌مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌‌خوانید:

عباس پیرمرادیان با اشاره به اینکه گردشگری در سطح جهان مطرح است، اظهار کرد: وقتی یک گردشگر ایرانی یا خارجی به مکانی می‌رود، قوانین کلی حاکم بر آن‎ها یکی است اما تفاوت‌های جزئی دارد.

*آموزش لازمه گردشگری داخلی است

وی در ادامه توضیح داد: به‌نظر من در گردشگری داخلی آموزش موضوع مهمی است که شکل‌های گوناگونی دارد و به معنای این نیست که افراد را سر یک کلاس نشانده و به آن‌ها آموزش دهیم؛ منظور این است که همه مردم چه گردشگر و چه پذیرنده محلی، جایگاه گردشگری یا نقش آن در کل و جزء جامعه را بدانند و در ارتباط با نقش خود آگاه باشند.

*موضوع گردشگری باید از مدرسه برای افراد مطرح شود

این مدرس حوزه گردشگری افزود: شاید در جوامع محلی برخی افراد با حضور گردشگران موافق نبوده یا به عبارتی دید منفی داشته باشند؛ البته امروزه تعدادشان کمتر از گذشته شده، به‌نظرم در ایران باید از دوران کودکی و در مدرسه به‌صورت اساسی این موضوع مطرح شود.

پیرمرادیان در ادامه تأکید کرد: منظور من این نیست که کلاس درسی به‌صورت مجزا برگزار شود اما می‌توان با برنامه‌ریزی این مسئله را مطرح کرد. این یک نظر کلی و عام است و باید آموزش‌‍‌ها و توضیحاتی به‌خصوص برای جوامع محلی مطرح شود؛ مثلاً در همه جای دنیا روستاها مورد توجه حوزه گردشگری قرار دارند اما در ایران روستاها هرکدام برای خود یک قطب گردشگری هستند.

وی عنوان کرد: افراد در سفرهای خود به یک شهر فضاهای آنجا را خواهند دید، مثلاً اگر گردشگری به همدان بیاید میدان اصلی شهر و خیابان‌های منشعب، گنجنامه، بازار و جاذبه‌‌های تاریخی را ممکن است در مسیر خود ببیند پس نیاز است تا مردم همدان پذیرای گردشگر باشند.

*گردشگری باید مثل یک کارخانه بدون آلودگی باشد

رئیس اسبق هیئت‌مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی گفت: در جهان گردشگری را یک صنعت بدون آلودگی و پاک می‌دانند که باید همانند یک کارخانه تولیدی مورد توجه قرار گیرد، پس از نظر اقتصادی این حوزه مهم است.

* جوامع باید از اهمیت گردشگری و بعد اقتصادی آن آگاهی داشته باشند

پیرمرادیان با اشاره به اینکه جوامع باید از اهمیت گردشگری و بعد اقتصادی آن آگاهی داشته باشند اظهار کرد: در این صورت آن‌ها به فکر این خواهند بود که با چه جاذبه‌ای می‌توانند موجب جذب گردشگر شوند.

وی در ادامه افزود: من همراه گردشگر خارجی سر تا سر ایران را رفته‌ام، وقتی به شهر اصفهان سفر کردیم متوجه این نکته شدم که مردم اصفهان این نکته را به‌خوبی فهمیده‌اند که کاری انجام دهند تا این صنعت پاک به‌خوبی کار کند.

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری و خاصیت‌ها و مزایایی که برای مردم به‌وجود می‌آورد را باید به مردم آموزش داد تا مردم جایگاه آن را به‌خوبی متوجه شوند.

پیرمرادیان ابراز کرد: مثلاً اگر به مردم ایران گفته شود به سفر حج بروید اکثریت موافق رفتن هستند، این موافقت از آنجا نشأت می‌گیرد که چنین موضوعی برای آن‌ها جا افتاده است. گردشگری نیز باید چنین حالتی پیدا کند. در صورتی که این موضوع به‌خوبی در بین مردم پذیرفته شود، مردم محلی خود راه آن را پیدا خواهند کرد که چگونه با یک گردشگر برخورد کنند.

وی با اشاره به اینکه هر گردشگر وقتی در یک جامعه دیگر قرار می‌گیرد باید در رفتارهای خود مواظبت بیشتری داشته باشد، افزود: البته این موضوع نیاز به آموزش دارد تا ما وقتی به‌عنوان گردشگر در فضایی قرار می‌گیریم، بدانیم که همه مسائل را به طور همه‌جانبه مورد توجه قرار دهیم.

وی تأکید کرد: اگر مردم با کلمه گردشگری آشنا شوند و جوانب مختلف آن را در نظر بگیرند خود متوجه خواهند شد که چقدر این کلمه در جامعه منفعت دارد و یکی از آن جنبه‎ها اقتصادی است. دیگر موضوع بعد روانی سفر است چراکه وقتی هر فرد به یک مسافرت چندروزه برود از نظر روانی بسیار تغییر خواهد کرد و آرامش خاطر خواهد یافت که این موضوع غیر قابل قیمت‌گذاری است.

رئیس اسبق هیئت‌مدیره جامعه راهنمایان ایران گردی و جهان‌گردی با اشاره به اینکه هر شخص به قسمتی از حوزه گردشگری توجه دارد، افزود: برای افراد طبیعت، آثار تاریخی، لباس‌های محلی جامعه هدف، کوهستان و جوامع کوچ‌نشین ازجمله عواملی هستند که در گردشگری مورد توجه است که قابل قیمت‌گذاری نیست؛ چراکه روحیه افراد را احیا می‌کند.

پیرمردادیان تأکید کرد: باید کلمه گردشگری برای همه جا بیفتد و هر دو موضوعِ به گردش رفتن و گردشگر آمدن مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با حوزه گردشگری مسئولان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، شهرداری‌ها در شهرها و دهیاری‌ها در روستاها دخیل هستند، گفت: بیشترین نقش در حوزه گردشگری به این ارگان‌ها مرتبط است.

*شهرداری برای ساماندهی گنجنامه از متخصصانی که دید گردشگری دارند کمک بگیرد

این فعال گردشگری با بیان اینکه ساماندهی مناطق گردشگری نیاز به متخصص دارد، افزود: مسیر گنجنامه خوب و کافی ساخته شده، همچنین دره‎ای که در این منطقه قرار دارد ساماندهی خوبی یافته اما بازهم می‎توان در این خصوص کار کرد، شهرداری باید از متخصصانی که دید گردشگری دارند کمک بگیرند.

پیرمرادیان با اشاره به حضور دستفروش‌ها در مناطق گردشگری تصریح کرد: یکی از جاذبه‌های بسیار مهم حتی در سطح جهان در شهری همچون بارسلونا و میدان معروف کاتالونیا که این میدان به همراه یک خیابان عریض حدود 500 متری به دریا می‌رسد، شلوغی و حضور گسترده دستفروش‌ها، مغازه‌داران و بازار میوه است که گشت و گذار در آن از نظر ساماندهی و دسترسی باعث شده تا افراد از آن لذت ببرند، به‌نظر من صرف دستفروش بودن ایراد نیست؛ اما بایستی ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه اگر هر فرد در هر فضای گردشگری مثل گنجنامه شروع به فروش جنس خود کند؛ عدم ساماندهی است، اظهار کرد: بی‌برنامگی و آشفته بودن فضا خوب نیست؛ اما اگر یک کمیته ساماندهی با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی همدان تشکیل شود و برای آن برنامه‌ریزی کنند، همان دستفروش‌ها می‌توانند اجناس خود را بر روی میزهای متحرک مثل نمایشگاه‌ها بگذارند اصلاً ایرادی ندارد و اتفاقاً باید باشد.

این فعال حوزه گردشگری افزود: در دره گنجنامه یکسری افراد لوازم سفالی می‌فروشند که توریست‎های من بارها از آن‌ها استقبال کرده و خرید کرده‌اند. چیده شدن ظروف سفالی در فضایی همچون گنجنامه زیباست.

پیرمرادیان ادامه داد و گفت: اگر دستفروشان مواد غذایی در گنجنامه همانند خیابان 30 تیر تهران که نزدیک موزه ایران باستان قرار دارد، ساماندهی شوند خیلی اتفاق خوبی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تکدی‌گری در اماکن گردشگری به حوزه گردشگری مربوط نمی‌شود و در بعد اجتماعی باید به آن پرداخت و به اقتصاد هر کشور مرتبط است، گفت: این امر در سرتاسر دنیا وجود دارد و شما اگر در خیابان شانزلیزه پاریس هم بروید متکدیان غیر فرانسوی شما را کلافه خواهند کرد؛ البته می‌توان با قرار دادن یک مأمور این موضوع را در فضاهای گردشگری داخلی پیگیری کرد.

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه ساماندهی و زیباسازی تخصصی چیزی است که برای گردشگر مورد توجه قرار دارد، گفت: کلمه گردشگری باید با مردم عجین شود و به ابهت این کلمه پی ببرند که نقش این کلمه در زندگی آن‎ها چگونه است. دنیا اهمیت این امر را فهمیده‌ به طوری که در کشورهای اروپایی افراد برای سال آینده خود در خصوص گردشگری برنامه‌ریزی کرده و به نیاز آن پی برده‌اند.

پیرمرادیان در پایان تصریح کرد: اگر گردشگری مورد توجه مسئولان و جامعه قرار گیرد، قطعاً راه آن را نیز خواهند یافت تا این موضوع را به‌خوبی در جامعه آموزش دهند.

با توجه به آنچه بیان شد آموزش و بیان اهمیت حوزه گردشگری که یکی از صنایع پرسود و ارزآور است به جوامع کمک خواهد کرد تا اقتصاد پویایی در این حوزه داشته باشند، البته باید توجه داشت که آموزش به مردم محلی در شهرهای تاریخی همچون همدان مورد توجه است تا آن‌ها بدانند که با هر گروه از گردشگران داخلی و خارجی چگونه رفتار کنند. آشنایی افرادی همچون مغازه‌داران، بازاریان، رانندگان تاکسی و افرادی که در چنین شهرهایی هستند بسیار در رونق گردشگری کمک‌کننده خواهد بود.

مسئولان استانی همچون همدان می‌توانند با برنامه‌ریزی در سطوح مختلف افراد مختلفی همچون دانش‌آموزان، دانشجویان، اهالی بازار و حتی مردم جامعه را با چنین فضایی آشنا کنند، بی‌شک وقتی مردم جامعه به اهمیت حضور گردشگران و رونق شهر آگاه باشند آن‌ها نیز همچون مردم شهرهایی مثل اصفهان همکاری لازم را با گردشگران خواهند داشت و ضمن معرفی شهر زیبا و باستانی همدان به توسعه اقتصادی آن نیز کمک خواهند کرد.

امید است آموزش در حوزه گردشگری مورد توجه مسئولان همدانی قرار گرفته و در هر تریبون و جمعی شاهد توضیح در خصوص این موضوع که یکی از راه‌های توسعه استان است، باشیم.

 

شناسه خبر 76605