شناسه خبر:76644
1402/9/12 12:39:36

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال تعداد دانش‌آموزان رشته علوم انسانی 1.5 درصد کاهش یافته است، گفت: 44 درصد دانش‌آموزان وارد رشته علوم انسانی و این تعداد داوطلب برای ادامه تحصیل در دانشگاه و یافتن شغل دچار آسیب می‌شوند.

عباس سلطانیان درباره سیاست کاهش تعداد دانش‌آموزان رشته انسانی اظهار داشت: هدایت تحصیلی با هدف ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان برای شناسایی علائق، استعدادها و مشاغل موجود در جامعه صورت می‌گیرد تا دانش‌آموزان با آگاهی کامل برای انتخاب رشته تحصیلی اقدام کنند؛ بنابراین سیاست توسعه متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی باید اجرا شود.

 

وی افزود: براساس قوانین مصوب، 50 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی باید در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش تحصیل کنند و سایر دانش‌آموزان به صورت متوازن و براساس نیاز کشور در شاخه نظری توزیع شوند.

 

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه توزیع دانش‌آموزان در هفت سال اخیر در رشته ریاضی بسیار پایین بود، ادامه داد: سال گذشته برای نخستین بار حضور دانش‌آموزان در رشته ریاضی 1.74 درصد رشد داشت و به 16.28 درصد و امسال نیز به 17.44 درصد رسیده است.

 

سلطانیان ادامه داد: 44 درصد دانش‌آموزان وارد رشته علوم انسانی می‌شوند و این تعداد داوطلب برای ادامه تحصیل در دانشگاه و یافتن شغل دچار آسیب می‌شوند همچنین اگر بخواهیم فردی را که وارد هنرستان نمی‌شود در رشته علوم انسانی ثبت‌نام کنیم، قطعاً موفق نخواهد بود.

 

***بیشترین پشت کنکوری‌ها در رشته تجربی هستند

 

وی در پاسخ به این پرسش که توسعه رشته علوم انسانی جزو سیاست‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش بود، توضیح داد: در کنار توسعه کمی باید به کیفیت هم توجه داشت، علوم انسانی از رشته‌های دشوار شاخه نظری است و دروس تخصصی سنگینی دارد. توسعه رشته علوم انسانی مدنظر نیست و باید مطابق دستور سند تحول بنیادین به کیفیت رشته انسانی توجه داشته باشیم. امسال توانستیم تعداد دانش‌آموزان رشته علوم انسانی را 1.5 درصد کاهش دهیم.

 

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که بیشتر پشت کنکوری‌ها در کدام رشته هستند، گفت: اکنون بیشترین جمعیت پشت کنکوری‌ها در رشته علوم تجربی هستند که باید از توزیع نامتوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی ممانعت کرد.

 

سلطانیان ادامه داد: اکنون کاهش و تعدیل رشته تجربی و افزایش دانش‌آموزان در رشته ریاضی مدنظر است. با این حال امسال نتوانستیم تعداد دانش‌آموزان در رشته تجربی را نسبت به سال گذشته کاهش دهیم و اکنون 37 درصد دانش‌آموزان در رشته تجربی تحصیل می‌کنند.

 

محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در نشست با خبرنگاران درباره جذب دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف گفت: برای جذب دانش‌آموزان به هنرستان‌ها برای 41 و نیم هدف‌گذاری شد و عملکرد نشان‌ می‌دهد جمعیت دانش‌آموزی در پایه دهم هنرستان و مجموعه دانش‌آموزان متوسطه هنرستان‌ها به یک میلیون و 173 نفر افزایش یافت و رشد 103 هزار نفری را شاهد هستیم.

 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ادامه داد: در واقع سهم هنرستانی‌ها به 39.63 درصد رسید که در این زمینه به رشد بیش از 2 درصد رسیده‌ایم. اکنون 20 هنرستان در جوار صنایع قرار دارد و به دنبال توسعه آموزش‌های هنرستانی و مهارتی هستیم.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 76644