شناسه خبر:76658
1402/9/12 13:39:01

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کبودراهنگ از فعالیت 950 نفر از هنرمندان این شهرستان در رشته‌های مختلف صنایع دستی خبر داد.

مهدی غلامی اظهار کرد: در شهرستان کبودراهنگ 950 نفر در حوزه صنایع‌ دستی اشتغال دارند که از این تعداد، 650 هنرمند دارای مجوز کارت صنایع‌ دستی هستند.

وی با بیان اینکه 95 درصد این هنرمندان در منازل خود در زمینه صنایع‌ دستی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: تراش سنگ‌های قیمتی، قلم‌زنی، نقاشی روی سفال، معرق چوب، عروسک‌سازی، سرمه‌دوزی و چرم‌کاری ازجمله هنرهای صنایع‌ دستی فعال در این شهرستان به‌شمار می‌رود.

غلامی با اشاره به اینکه 60 نفر از هنرمندان کبودراهنگی در زمینه رشته قلم‌زنی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: رشته قلم‌زنی یکی از هنرهای صنایع دستی جدید و نوپا در شهرستان کبودراهنگ بوده که طی چهار و یا پنج سال گذشته در این شهرستان مورد استقبال‌ قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه معمولاً تولیدات قلم‌زنی هنرمندان این شهرستان که در منزل مشغول به فعالیت هستند به‌صورت خانگی برای دوستان و آشنایان است، خاطرنشان کرد: هنرمندانی که به‌صورت کارگاهی و حرفه‌ای در زمینه قلم‌زنی در این شهرستان فعالیت دارند و در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند، معمولاً تولیدات کارگاهی قلم‌زنی آن‌ها به استان‌های دیگر ارسال می‌شود؛ ضمن اینکه برخی از استادکاران این هنر از طریق واسطه به کشورهای خارجی نیز فروش دارند.

غلامی یادآور شد: در سال‌ جاری 60 نفر از هنرمندان صنایع‌ دستی این شهرستان برای دریافت تسهیلات مشاغل‌ خانگی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که تاکنون 20 نفر موفق به دریافت تسهیلات شده و مابقی نیز درحال دریافت این تسهیلات هستند.

وی در پایان گفت: در سال‌ جاری به دو کارگاه صنایع‌ دستی نقاشی روی سفال نیز که دارای اشتغال‌زایی هستند، افزون‌بر 500 میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شده است.

 

شناسه خبر 76658