شناسه خبر:76729
1402/9/14 10:55:38

در پی گفت‌وگو با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان و مدیر امور دام جهاد کشاوزی استان همدان مشخص شد؛ نسخه‌هایی جدید همچون تأمین گوشت از استان‌های مرزی در راستای کاهش قیمت به‌صورت کوتاه‌مدت و تأمین نهاده دامداران به‌صورت مدت‌دار در راستای کاهش هزینه تولید در دستور کار قرار دارد.

سپهرغرب، گروه کشاورزی - طاهره ترابی مهوش : هر چند این روزها بالا و پایین رفتن قیمت طلا و ارز تبدیل به دغدغه‌ای برای بسیاری از مردم شده اما گرانی گوشت قرمز کم از طلا ندارد. افزایش قیمت گوشت و پایین آمدن توان خرید مردم به گلایه‏مندی مردم منجر شده است.

این افزایش قیمت گوشت در حالی در استان ادامه دارد که گوشت‌های تنظیم بازار گرم و منجمد نیز وارد بازار شده‌اند و در حال توزیع هستند.

استان همدان خود یکی از قطب‌ها و پایه تولید گوشت در کشور به‌حساب می‌آید بنابراین سؤال این است که چرا این تولیدکننده تأثیر در کاهش قیمت گوشت نداشته، امروز در بررسی‌ها مشخص شده قیمت گوشت در همدان از سایر استان‌های اطراف و حتی تهران نیز بیشتر است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این زمینه با ابوالقاسم سوزنچی؛ رئیس‌ خانه کشاورز استان، عادل بصیری محمدپور؛ مدیر امور دام اداره کل جهاد کشاورزی استان همدان و سید مجتبی حسینی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت‌و‌گویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس‌خانه کشاورز استان با تأکید بر اینکه بخشی از این گرانی ریشه تاریخی داشته و همواره از ماه‌های پایانی پاییز به‌عنوان سیاه‌بازار گوشت یاد می‌کردند، گفت: دلیلش این است که در این بازه زمانی دیگر گوسفندان امکان چرا در مراتع را نداشته و توسط دامداران پس از فروش دام‌های پرواری روانه اسطبل و طویله می‌شدند علاوه بر این دام عشایر نیز بنا به کوچ از استان دیگر عرضه نمی‌شد.

ابوالقاسم سوزنچی ادامه داد: البته توجه به سه سال خشک‌سالی پیاپی که با آن مواجه هستیم را نیز نباید مورد غفلت قرار داد چراکه باعث کمبود علوفه شده به طوری که قیمت هر کیلو یونجه در بازار آزاد به 9 هزار تومان رسیده در نتیجه برای دامدار تهیه نهاده با این قیمت مقرون به‌صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه پیگیری دامداران برای رسیدگی به این موضوع نیز مورد توجه قرار نگرفت، اذعان کرد: شرایط به اینجا کشیده که طبق آمار اعلام‌شده بالغ بر 200 هزار تن کسری گوشت داریم که در شرایط فعلی برای جبران آن الزاماً باید به واردات متمرکز شوند.

رئیس‌خانه کشاورز استان با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با تصمیم‌سازی در حوزه تولید و یا واردات محصولات مرتبط با حوزه کشاورزی، توجه حاکمیت به آب است، افزود: درواقع در تولیدات حوزه کشاورزی و دامی و یا لزوم واردات آن باید دید صرفه و بهره‌وری از آب در کدام مورد بیشتر نمود پیدا می‌کند.

سوزنچی با تأکید بر اینکه طبق برآوردهای جهانی تولید هر کیلو گوشت قرمز معادل مصرف هشت هزار لیتر آب است، گفت: در این بین عده‌ای ادعا دارند که اگر حدود پنج تا 6 ماه را تحمل کرده سال آینده به خودکفایی در تولید گوشت خواهیم رسید؛ بنابراین با این ادعا توانسته‌اند خودشان را بر تصمیم‌سازی تحمیل کرده و عنوان می‌کنند اجازه افزایش قیمت بدهید تا در پی آن تولید گوشت برای دامدار مقرون به‌صرفه باشد که با پرواربندی و نگهداری از دام بیشتر گوشت بیشتری به بازار عرضه کنند.

وی ابراز کرد: خوشبختانه تصمیم‌سازان به این نکته رسیده‌اند که حتماً در عرصه واردات گوشت ورود کنند اما به گمانم مسیر وارداتمان بسیار ناهموار است و افراد کاردان و دلسوز در رأس کار قرار نگرفتند زیرا طبق تجربه و سابقه‌ای که در این عرصه دارم نهایتاً قیمت تمام‌شده گوشتی که وارد کشور می‌شود به ازای هر کیلو 200 هزار تومان است و طبق شواهد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور آن را به قیمت 240 هزار تومان می‌خرد اما قیمت همین گوشت وارداتی در توزیع اصلاً با این عددها همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در نحوه توزیع گوشت وارداتی در کشور و بین استان‌ها نیز مشکلاتی پیش رو است اذعان کرد: در حوزه تأمین کالاهای اساسی می‌بایست آمارهای مقتضی از مرکز ملی آمار دریافت و بر اساس شاخص‌های مورد نظر نسبت به توزیع و چگونگی و حتی میزان سهمیه هر استان از کالاها اقدام شود، حال آنکه ملاک اصلی این زمینه تولید ناخالص ملی و سهم هر استان در این زمینه است که مشخص می‌کند چه بخشی از این کالاهای وارداتی باید به آن اختصاص یابد.

رئیس خانه کشاورز استان همدان با بیان اینکه طبق همین شاخص همدان رتبه هشتم را در سطح ملی به لحاظ محرومیت به خود اختصاص داده، اذعان کرد: تولید ناخالص استان همدان عدد 1.2 را نشان می‌دهد در حالی که استان تهران در زمینه تولید ناخالص ملی عدد 22.1 دهم را به خود اختصاص داده و در بین استان‌ها به لحاظ محرومیت رتبه‌ 33 را دارد.

سوزنچی، خاطرنشان کرد: در نتیجه بر اساس همه فرمول‌های اقتصادی می‌بایست سهمیه همدان از کالاهای یارانه‌ای به دو برابر استان تهران ارتقا یابد و یا آنکه به لحاظ قیمتی نصف در نظر گرفته‌شده در تهران باشد اما طبق بررسی‌ها در تهران همین گوشت وارداتی به قیمت 316 هزار تومان به‌وفور عرضه می‌شود به حدی که کبابی‌های همدان به تهران مراجعه کرده و گوشت مورد نیاز خود را از این طریق تأمین می‌کنند حال آنکه همان گوشت در همدان به مبلغ 540 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه البته اخیراً تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همدان اعلام کردند که قیمت هر کیلو گوشت 381 هزار تومان است حال آنکه این گوشت مخلوط با استخوان است که اگر درصد استخوان را کم کنید عدد بازهم همان عدد پیشین خواهد بود.

رئیس خانه کشاورز استان همدان با تأکید بر اینکه در راستای کاهش هزینه تولید دامداران بارها فریاد زدند که واردات علوفه آزاد شود، تشریح کرد: مسئله این است که این فریاد‌ها به جایی نرسید و در استان همدان دیدیم که چه بر سر حجم وسیعی از علوفه و نهاده در شهرستانی همچون اسدآباد آمد که البته در ظاهر مشکل را حل کرده و عنوان کردند که اینگونه نبود اما در واقعیت حتی هر دامدار را مجبور کردند که حجمی از همین نهاده بی‌کیفیت را خریداری کرده تا اجازه خرید علوفه مرغوب را داشته باشند.

عادل بصیری محمدپور نیز در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه سال جاری در تأمین نهاده همچون جو و ذرت شرایط نسبت به سال قبل مطلوب‌تر است، گفت: عمده مشکل ما در حوزه تأمین سویا است که به‌دلیل کمبود، قیمت آن در بازار آزاد بالا است به طوری که هر کیلو سویا به 35 تا 36 هزار تومان به فروش می‌رسد حال آنکه قیمت آن در بازارگاه کیلویی 21 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه البته قیمت علوفه خشک یونجه نیز افزایش یافته ابراز کرد: در عرصه حمایت قرار بود قراردادهایی با امور پشتیبانی با دامدار بسته شود تا نهاده را به‌صورت مدت‌دار به دامداران تحویل داده و به ازای آن گوشت تولیدی به امور پشتیبانی تحویل بدهند که مقدمات انجام‌ شده و در مرحله نخست برای دامداری‌های دام سنگین در دستور کار قرار گرفته‌اند.

مدیر امور دام اداره کل جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه در حوزه دام سبک نیز اصلاح نژاد و اجرای همزمان‌سازی فعلی گله‌های گوسفند را در دستور کار قرار دادیم، اذعان کرد: طبق آمار موجود در حال حاضر در استان حدود 342 هزار و 35 رأس دام سنگین و یک میلیون و 522 رأس دام سبک داریم.

بصیری محمدپور در پاسخ به این سؤال که آیا این میزان دام پاسخگوی نیاز گوشت استان است، گفت: میزان نیاز بر اساس مصرف تعیین می‌شود حال آنکه پس از افزایش قیمت، میزان سرانه مصرف پایین‌تر آمده و بر این اساس روزانه تولید 50 تن گوشت پاسخگوی نیاز استان خواهد بود چراکه سرانه در حال حاضر 36 تن در روز است چراکه میل به خرید مرغ با افزایش قیمت گوشت قرمز بیشتر شده است.

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در واکنش به این موضوعات عنوان کرد: چند نکته در این بحث حائز اهمیت است نخست اینکه به جز تهران برای هیچ استانی سهمیه گوشت قرمز درنظر گرفته نشده است.

سید مجتبی حسینی؛ با تأکید بر اینکه سیاست وزارت جهاد کشاوزی این بوده که با اختصاص سهمیه به تهران به‌عنوان استانی که بیشترین تقاضا را در کشور دارد بتواند تقاضا در سایر استان‌ها را نیز تنظیم کند، گفت: این امر بدان جهت حائز اهمیت است که بخشی از گوشت قرمز تولیدی در استان‌های مختلف برای پاسخگویی به نیاز استان تهران درنظر گرفته شده و به آنجا می‌رفت حال آنکه با در نظر گرفتن گوشت وارداتی برای بازار تهران دیگر لازم نیست گوشت از استان‌ها خارج شود.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای این سیاست تعدیل در قیمت گوشت قرمز بود و همچنان نیز این سیاست در دستور کار وزارتخانه قرار دارد، اذعان کرد: نکته بعدی اینکه در همدان گوشت قرمز در دو بخش نر و ماده از دو قیمت متفاوت در دام سبک و سنگین برخوردار است حال آنکه در سایر استان‌ها ما با چنین تفکیکی مواجه نیستیم.

وی ادامه داد: به همین خاطر بعضاً در مقایسه قیمت‌ها پیش می‌آید که قیمت گوشت گوسفندی در همدان از سایر استان‌ها قدری بالاتر باشد چراکه اغلب گوشت گوسفندی نر مورد تقاضا در همدان حداقل به لحاظ قیمتی با ماده بین 80 تا 100 هزار تومان در هر کیلو تفاوت قیمت را نشان می‌دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان ادامه داد: با این وجود ما خود بر این امر واقف بوده و اعتراف می‌کنیم که قیمت گوشت قرمز در سراسر کشور به نسبت بالاست اما این امر متأثر از قیمت تمام‌شده محصول است نه حاشیه سود.

حسینی ادامه داد: با این وجود به‌رغم موانعی که عنوان شد ما از مبادی مختلف و رایزنی با دستگاه و افراد مختلف توانستیم به میزان مشخصی گوشت قرمز گرم را روزانه وارد استان کنیم که در مرحله نخست توزیع گوشت گوساله از دو هفته گذشته و مرحله جدید آن که شامل گوشت گوساله و گوسفند می‌شود از 11 مرداد آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این گوشت از طریق چهار فروشگاه منتخب ما یعنی فروشگاه‌‌های جهاد، فرهنگیان، تعاونی روستایی و فروشگاه از مزرعه تا خانه در شهرک مدنی توزیع می‌شود، اذعان کرد: در این فرایند گوشت مخلوط گوسفندی هر کیلو 390 هزار تومان و ران و سردست گوسفند نر 440 هزار تومان به‌صورت پاک‌شده و در بسته‌بندی کیلویی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: البته نرمه گوساله‌ نر هم بدون استخوان به ازای هر کیلو 440 هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که مرحله قبل توزیع که شامل گوشت گوساله نر و هر کیلو 455 هزار تومان بود که این مبلغ در مرحله کنونی با 15 هزار تومان کاهش قیمت به 440 هزار تومان رسیده است.

این مسئول با اشاره به اینکه رایزنی انجام شده که از دیگر مبادی به‌ویژه استان‌های مرزی نیز بتوان گوشت قرمز وارد استان کنیم تا قیمت تعدیل شود، گفت: در حوزه نهاده‌ها اغلب سیاستگذاری‌ها به‌صورت کشوری رقم می‌خورد و استان‌ها کمترین دخالت را دارند.

 

شناسه خبر 76729