شناسه خبر:76800
1402/9/15 12:06:20

یک کارشناس مذهبی گفت: بسیاری از مواقع لازم نیست ما عادتی را از بین ببریم. بلکه تنها کافی است در کنار یک عادت بد، عادتی خوب ایجاد کنیم تا با مرور زمان سایه این عادت بد کم و کمتر شود.

حجت‌الاسلام محمد برمایی اظهار کرد: عادت کردن انسان را از فکر کردن رها می‌کند. تمام عبادات ما عادت هستند. بعضاً به واسطه عادتی که برای ما به وجود آمده، دست به کارهایی می‌زنیم که بدون تفکر قبلی است. عادت به معنای تکرار و بازگشت به رفتارهای ترجیهی و خلقی است. برای مثال برخی به زود عصبانی شدن عادت دارند. برخی دیگر مطالعه برایشان عادت است. لذا بسیار مهم است که بدانیم به هر کدام از عادات خود تا چه حد بپردازیم.

وی افزود: اساساً اتفاقاتی که در زندگی ما به صورت مکرر رخ می‌دهند، عادات ما را شکل می‌دهند. بعضاً برای افراد سوال است که چرا اتفاقات خاصی را مکرراً در زندگی خود تجربه می‌کنند. جواب این است که آن‌ها عادتی را برای مقابله با این اتفاقات در خود شکل نداده‌اند و از آنجایی که ما انسان‌ها از ناخودآگاه بسیار قدرتمندی برخورداریم، مدام با آن اتفاق مواجه خواهیم شد.

برمایی اظهار کرد: حضرت علی (ع) فرمودند که عادت‌ها طبیعت دوم انسان‌ها هستند. زمانی که بخواهیم از طبیعت دوم خود خارج شویم، قطعاً اذیت خواهیم شد، چرا که لذت انجام یک رفتار مداوم را از خود دریغ می‌کنیم. من سال‌ها قبل برای کاهش وزن نزد یک کارشناس تغذیه رفته بودم و ایشان به من حرف جالبی زد. او گفت که من از عادت‌های تغذیه‌ای بدی برخوردار هستم و به همین دلیل حتی اگر عادت‌های خوب را نیز دنبال کنم، این عادت‌های بد همواره با آن‌ها در تعارض خواهد بود. این یعنی ما همواره در مجاورت عادت‌های خوب و بدی هستیم که اگر کنترل آن‌ها را به دست نگیریم، عادت‌های خوبمان نیز چندان کارآمد نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: گاهی نماز خواندن برای ما عادت می‌شود. به خودمان می‌آییم و می‌بینیم که نمازمان تمام شد، اما به هیچ وجه در ادای آن حاضر نبودیم. تمرکز مراقبه دارد و عادت‌پذیر نیست. آدمیزاد بعضاً عادت‌های بد خود را می‌پذیرد و آن‌ها را به عنوان بخشی از شخصیت خود می‌داند. این به هیچ وجه پسندیده نیست.

برمایی اذعان کرد: امام سجاد (ع) می‌فرمایند که اگر مراقب عادات بدمان نباشیم، رسوا خواهیم شد. بسیاری از اوقات ما از سر عادت دلخوری‌ها و ناسازگارهایی را در زندگی‌مان ایجاد می‌کنیم. بعضی اوقات این عادات بد ما را «خواستگار پران» می‌کنند. بعضی اوقات این عادات بد رونق کسب و کار ما را کم می‌کند.

وی در آخر گفت: خوب است سعی کنیم 5 تا 10 تا از عادات خوب و بد خود را بنویسیم. برای این کار اگر لازم باشد حتی می‌توانیم از اطرافیانمان که شناخت خوبی از ما دارند، کمک بگیریم. کافی است به این عادات پی ببریم تا در جهت از بین بردن آن‌ها تلاش کنیم. بسیاری از مواقع لازم نیست که ما عادتی را از بین ببریم. بلکه تنها کافی است در کنار یک عادت بد، عادتی خوب ایجاد کنیم تا با مرور زمان سایه این عادت بد کم و کمتر شود.

 

شناسه خبر 76800