شناسه خبر:76960
1402/9/20 11:26:46

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی همدان از فصل برداشت ماهی در استخرهای دومنظوره خبر داد و گفت: تولید بیش از هفت هزار تُن ماهی سردابی و گرمابی تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود.

احمد بختیاری پیش از ظهر روز گذشته در کارگروه عملکرد امور آبزیان در سازمان جهاد کشاورزی از پایان فصل برداشت ماهی در استخرهای دومنظوره خبر داد و اظهار کرد: با توجه اینکه در اکثر شهرستان‌ها تولید ماهی قزل‌آلا در مجاورت منابع آبی ازجمله چاه‌ها صورت می‌گیرد، پیشنهاد می‌شود تولیدکنندگان نسبت به برداشت ماهی و خاموشی چاه‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این مهم صرفه‌جویی در آب و جلوگیری از هدررفت را به همراه دارد، افزود: کشاورزان هم‌زمان با فصل زراعی و شروع آبیاری نسبت به خرید و رهاسازی بچه‌ماهی و تا پایان فصل زراعی و اتمام آبیاری نسبت به برداشت و صید اقدام کنند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی همدان با تأکید بر اینکه رعایت زمان‌‌بندی در این حوزه از ضروریات است، یادآور شد: عمده تولید در استان (جز نهاوند) در استخرهای دومنظوره با تولید اکثراً ماهی سردابی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به توصیه‌های پیش از صید اشاره کرد و گفت: به‌منظور بازارپسندی و عرضه بهداشتی ماهی، بهره‌برداران 24 تا 48 ساعت قبل از صید قطع غذا کنند؛ همچنین انتقال ماهی از استخر پرورش ماهی به استخر حوضچه‌های صید را مد نظر داشته باشند.

بختیاری تأکید کرد: در زمان حمل‌ونقل نیز آبزیان در قالب سبد مخصوص حمل و پودر یخ حمل شوند تا طراوت ظاهری حفظ و از فساد جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه تا پایان سال تولید بیش از هفت هزار تُن ماهی سردابی و گرم‌آبی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: تولید ماهیان زینتی و زالوی طبی نیز پنج میلیون و 500 هزار قطعه پیش‌بینی می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی همدان در پایان از برآورد تولید بچه‌ماهی در 17 مرکز حد واسط تا پایان سال به تعداد 28 میلیون قطعه خبر داد و با اشاره به افزایش سرانه مصرف ماهی در استان، گفت: این میزان 8.6 کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌شود با برگزاری جشنواره‌ طبخ آبزیان و روش‌های ترویجی، به 9 کیلوگرم افزایش یابد.

شناسه خبر 76960