شناسه خبر:76966
1402/9/20 11:50:30

سپهرغرب -گروه سلامت: دبیر کمیسیون سلامت دیجیتال نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، بر لزوم توجه به حوزه سلامت دیجیتال تأکید کرد و گفت: عدم توسعه حوزه سلامت دیجیتال می‌تواند آسیب‌های جدی به نظام سلامت وارد کند.

مهدی خدادادی، با بیان اینکه حوزه سلامت دیجیتال در تمام کشورها تابعی از حاکمیت کشور است، خاطرنشان کرد: حوزه سلامت به دلیل اهمیت بالایی که دارد جز تعهدات هر کشوری به حساب می‌آید. در واقع حوزه سلامت به شدت با موضوعات امنیتی ملت‌ها گره خورده و به خاطر همین بسیار موضوع با اهمیتی است.

وی ادامه داد: از آنجا که حوزه سلامت تابع قوانین و محرک‌های دولتی در کشورهای مختلف است بدیهی است که میزان رشد و توسعه بازار سلامت دیجیتال به‌عنوان بخشی از بازار سلامت نیز پیرو و تابع تصمیمات و رفتارهای حاکمیت است.

این مسئول با بیان اینکه در ایران بعد از برنامه پنجم و ششم توسعه، تکالیفی در حوزه سلامت الکترونیک و دیجیتال توسط قوه مقننه ابلاغ شده است، خدادادی گفت: با این حال متأسفانه تا سال 1399 هیچ همت جدی برای انجام این موضوع در کشور وجود نداشت. اما دو موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور و کاهش درآمدهای دولت به‌عنوان یک تلنگر برای این حوزه عمل کرد.

وی ادامه داد: پس از شیوع ویروس کرونا به‌دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس، خدمات آنلاین در بستر فناوری افزایش پیدا کرد و رشد حوزه سلامت دیجیتال به یکی از اولویت‌های دولت تبدیل شد. برای مثال پس از شیوع کرونا برنامه نسخه الکترونیک اجرا شد که در همین حوزه بود. پس از این اتفاقات مشاهده کردیم که بازار حوزه اقتصاد دیجیتال در حال رشد است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر دولت برای گسترش بازار حوزه سلامت دیجیتال فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: پس از تلاش‌های کمیسیون سلامت دیجیتال نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این حوزه، هیئت وزیران مصوبه‌ای مبنی بر توسعه کسب و کارهای حوزه سلامت دیجیتال را ابلاغ کرد که این موضوع نشان از تلاش حاکمیت برای رشد این حوزه دارد.

این مسئول در توضیح مصوبه هیئت وزیران برای گسترش کسب و کار در حوزه سلامت دیجیتال، خاطر نشان کرد: ماده هشت این مصوبه ناظر به پیاده‌سازی نظام رگولاتوری اپراتوری در حوزه سلامت دیجیتال است. همچنین ماده 22 این مصوبه ناظر به این موضوع است که قوانین و ضوابط توسعه کسب و کارهای سلامت دیجیتال دیده شود. این موضوعات نشان می‌دهد که ما در یک گلوگاه تاریخی هستم که در آن حوزه سلامت دیجیتال در حال توسعه است.

خدادادی با تأکید بر اهمیت توسعه حوزه سلامت دیجیتال، اظهار کرد: در این بین نقش بخش خصوصی باید فعال، مؤثر و چشمگیر باشد تا منافع بخش خصوصی نیز در این امر دیده شود. کما اینکه ما در کمیسیون سلامت دیجیتال نظام صنفی رایانه‌ای کشور همین فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم تا بخش خصوصی بتواند جایگاه خود را در این مسائل حفظ کند.

وی ادامه داد: بازار حوزه سلامت دیجیتال در واقع پس از سه دهه فعالیت بخش خصوصی توسط دولت جدی گرفته شده، بنابراین لازم است در این شرایط بخش خصوصی جدی تر عمل کند تا بتواند نتایج زحمات 30 ساله خود را ببینند. دسترس‌پذیری، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت خدمات از مزیت‌های توسعه حوزه سلامت دیجیتال است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبیعتاً عدم توسعه حوزه سلامت دیجیتال می‌تواند آسیب‌های جدی به نظام سلامت دولت وارد کند، گفت: عدالت در دسترسی، کاهش هزینه‌ها، دسترس‌پذیری و افزایش کیفیت خدمات جز مزیت‌های رقابتی توسعه حوزه سلامت دیجیتال است.

این مسئول با اشاره به معیارهای نرخ گسترش فناوری در دولت‌ها، خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت دیجیتال سه مؤلفه حاکمیت، زیرساخت و مصرف‌کننده، معیارهای لازم برای گسترش این حوزه هستند. از آنجا که دو مؤلفه حاکمیت و زیرساخت مربوط به دولت‌ها هستند پس بنابراین می‌توان گفت بزرگ‌ترین تهدیدی که در این حوزه وجود دارد این است که حاکمیت به تعهدات خود عمل نکند و موتور محرک گسترش این حوزه نشود. کما اینکه حاکمیت در گذشته به عنوان ترمز برای این حوزه فعالیت می‌کرد اما در حال حاضر به توسعه این فضا کمک می‌کند.

خدادادی در ادامه با بیان اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تنها تشکلی است که به‌صورت تخصصی در حوزه سلامت دیجیتال فعالیت می‌کند، خاطر نشان کرد: در واقع این سازمان تنها نماینده بخش خصوصی است که بیش از سه دهه است که برای توسعه حوزه سلامت دیجیتال فعالیت کرده و در تعامل با حاکمیت در این حوزه نقش‌آفرینی می‌کند.

وی افزود: به اعتقاد بنده در این زمینه کمیسیون سلامت دیجیتال فعالیت‌های بسیار پررنگی داشته و به‌خوبی نقش‌آفرینی کرده به طوری که در حال حاضر فعالیت‌های این کمیسیون برای حاکمیت دارای اعتبار است. در حال حاضر رونوشت تمام دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که در وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود به سازمان نظام صنفی نیز ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: این وجاهت برای کمیسیون سلامت دیجیتال به وجود آمده چرا که حاکمیت اعتقاد دارد که کمیسیون سلامت دیجیتال نظام صنفی رایانه‌ای کشور تنها مرجع تخصصی حوزه سلامت دیجیتال در کشور است.

خدادادی خاطر نشان کرد: توسعه‌ای که در طی سه دهه در حوزه سلامت دیجیتال رخ داده در قالب یک تفکر صنفی درست با یک نگاه منفعت جمعی و در تعامل با ذی نفعان شکل گرفته و در نهایت توسعه پیدا کرده است که این موضوع به خوبی اهمیت صنف را نشان می‌دهد.

 

 

شناسه خبر 76966