شناسه خبر:76969
1402/9/20 11:56:51

سپهرغرب - گروه سلامت :این روزها بسیاری افراد با نشانه‌ها و عوارض بروز بیماری‌های تنفسی فصول سرد سال مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا روبه‌رو شده‌اند و برخی نیز از ورود ویرس جدید به کشور دم می‌زنند.

بی‌حالی و همراه با صدای آزاردهنده سرفه و عطسه خانه را دربرگرفته و پدر خانه و یکی از فرزندان نوجوان او با این علامت‌های مرسوم فصل سرد سال دست و پنجه نرم می‌کنند. کیسه پر از داروهای رنگ و وارنگ نیز در کنار رختخواب جا خوش کرده و مادر مدام ساعت استفاده از داروهای بیماران خانه را چک می‌کند تا از قلم نیفتد.

خلاصه! این روزها با سرد شدن هوا شاهد ابتلای بسیاری افراد به بیماری‌های تنفسی و نشانه‌های بیماری‌های مختلف ویروسی ازجمله آنفلوآنزا٬ کرونا و سرماخوردگی هستیم.

وضعیتی که این روزها در بسیاری مراکز درمانی و مطب‌ها روبه‌رو هستیم افراد در صف نوبت ویزیت و نسخه به دستانی است که در داروخانه‌ها سرگرم دریافت داروهای خود هستند و منازلی که اگر وارد آن‌ها شوید با صدای سرفه‌های آزاردهنده و عطسه و بی‌حالی و... افراد مختلف روبه‌رو می‌شوید.

از طرف دیگر٬ با افول و کم رنگ شدن ویروس کرونا در کشور بسیاری مردم از استفاده از ماسک و انجام اصول بهداشتی و آداب مرسوم دید و بازدید و... خود داری می‌کنند و همین عامل نیز در بروز و ابتلای بیشتر افراد به‌واسطه تماس با بیماران مبتلا به بیمارهای ویروسی زیادتر شده است.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شیوع بیماری‌های تنفسی در کشور٬ بیان داشت:حدود چهار سال کرونا در تماس با مردم بود و بسیاری بهداشت را خوب رعایت می‌کردند و ماسک زده و فاصله اجتماعی را رعایت کردند.

مسعود مردانی٬ ادامه داد: به‌دنبال این حالت٬ عفونت ویروسی و تنفسی کم شد و بعد از کاهش کرونا ویروس‌های تنفسی دیگری که ظرف سه و چهار سال موارد ابتلا به آن‌ها خیلی کم بود اکنون به سطح طغیان وار تظاهر پیدا می‌کنند.

وی ابراز کرد: از اواخر شهریور افزایش موارد جدید به کرونا مانند امیکرون را داشتیم اما بعد امیکرون رو به افول گذاشت و بعد آنفلوآنزا همه‌گیر شد؛ چون علتش این بود که تعداد زیادی از مردم واکسن این بیماری را نزده‌اند و ما با اپیدمی آنفلوآنزا از مهرماه روبرو هستیم.

این استاد بیماری‌های عفونی متذکر شد:‌ هم‌اکنون موارد ابتلا به آنفلوآنزا زیاد شده؛ به خصوص در افراد بالای 60 سال٬ بیماران قلبی٬ ریوی٬ روماتیسمی٬ سرطانی و رادیوتراپی می‌شوند این ابتلا بیشتر است و این شرایط ادامه پیدا کرد.

*ویروس‌های مختلف فعال شدند

مردانی تصریح کرد:‌ بعد متوجه شدیم ویروس‌های دیگری هستند که ایجاد عفونت دستگاه‌های تنفسی می‌کنند؛ مانند آدنو ویروس و متنو ویروس و ویروس‌های دیگر که این‌ها همگی ویروس‌هایی بودند که قبلا نیز وجود داشتند اما اکنون به خاطر کم بودن موارد ابتلا به کرونا٬ نقش برجسته‌تری پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌ متأسفانه چون اکنون مردم ماسک نمی‌زنند و در مجامع مختلف حضور پیدا می‌کنند و حتی مثلاً در مجالس ختم روبوسی و دست می‌دهند٬ همه این‌ها باعث انتقال بیماری می‌شود.

*بیماران ماسک بزنند

این استاد عفونی بیان کرد:‌ برای افراد دارای علامت یا اگر یکی از اعضای خانواده دچار علامت است زدن ماسک برای بقیه افراد و خود فرد ضروری است و اگر فردی علامتی داشت باید از رفتن به سرکار یا حضور در مجامع مختلف خودداری کند؛چون عمده عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی خود محدود شونده هستند و با استراحت و خوردن استامینوفن و قرص سرماخوردگی خوب می‌شوند.

**ویروس جدیدی وارد کشور نشده است

مردانی اضافه کرد: البته بسیاری افراد که سرفه می‌کنند ممکن است آلرژیک باشند و ایجاد عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی٬ آلرژی آن‌ها را تشدید کند اما اینکه ویروس جدیدی وارد کشور شده باشد اصلا این طور نیست.

*تب ناگهانی و بدن درد شاه علامت آنفلوآنزاست

وی با اشاره به علائم آنفلوآنزا٬ اظهار کرد: این علائم شامل بروز تب ناگهانی به طوری که فردی که هیچ مشکلی نداشته ناگهان با تب شدید روبرو می‌شود و بدن درد داشته و تب فرد به 39 تا 40 درجه در 24 ساعت اول می‌رسد و بعد افول می‌کند.

وی یادآور شد:‌ بدن درد و سردرد ازجمله علائم دیگر آنفلوآنزاست؛ ضمن اینکه برخلاف سرماخوردگی که نشانه‌اش آبریزش بینی است این حالت در مبتلایان به آنفلوآنزا کمتر دیده می‌شود.

**این افراد در معرض ابتلای بیشتر به آنفلوآنزا هستند

این پزشک عفونی تأکید کرد:‌ زنان باردار٬ بیماران قلبی٬ ریوی٬ سرطانی٬ افراد بالای 60 سال٬ افرادی که شیمی‌درمانی و رادیوتراپی می‌کنند٬ بیشتر به آنفلوآنزا دچار می‌شوند؛ ضمن اینکه برخلاف کرونا که مدت طولانی‌تری طول می‌کشد آنفلوآنزا ظرف چهار تا پنج روز خوب می‌شود.

*آبریزش بینی و عطسه شاه علامت سرماخوردگی است

مردانی با بیان اینکه شاه علامت ویروس‌های سرماخوردگی آبریزش بینی٬ عطسه و سرفه بوده اما حال عمومی بیمار خوب است٬ گفت: در بیماری آنفلوآنزا حال بیمار به خصوص در 24 تا 48 ساعت اول بد می‌شود.

وی با بیان اینکه ظهور و بروز ناگهانی تب در یک فرد سالم همراه با بدن درد و سردرد از نشانه‌های عمده آنفلوآنزاست٬ ادامه داد:‌ افراد در معرض خطر مانند زنان باردار٬ افراد بالای 65 سال و بیماران قلبی و ریوی واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

 

شناسه خبر 76969